هند به دنبال گرفتن جایگاه تولیدی چین در جهان

هند به دلیل داشتن جمعیت جوان و نیروی کار نسبتا ارزان به دنبال این است که جایگاه چین را به عنوان مرکز تولید جهانی، بگیرد.

نیرمالا سیتارامان، وزیر اقتصاد هند، در سخنانی اعلام کرد با اینکه چین بعد از سیاست سختگیرانه در قبال اپیدمی کرونا، باز هم در حال باز کردن در‌های خود است، هنوز هم علاقه زیادی برای سرمایه گذاری و تولید در چین وجود خواهد داشت تا این روند‌ها در چین بار دیگر احیا شود.

براساس گزارش شبکه هندی ویون، او در دامه افزود: پس اینکه فکر کنیم همه چیز از چین خارج خواهد شد، غیر واقع بینانه خواهد بود. با اینکه شوک‌هایی که از نظر اختلال در زنجیره‌های تامین اتفاق افتاد، این دیدگاه را توجیه می‌کند که باید (زنجیره‌های تامین) در بیش از یک نقطه (جهان) وجود داشته باشد. کشور‌هایی نظیر هند بهترین گزینه‌ها برای این قبیل فعالیت‌ها هستند به ویژه با توجه به مهارتی که علی الخصوص جوانان هند دارند.  

این شبکه هندی در ادامه گزارش خود گفت: هند یک مرکز مهم خدمات به شمار می‌رود که بیش از ۵۰ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور را به خود اختصاص می‌دهد. با این حال، هند بر عکس کشور همسایه خود چین، هرگز یک مرکز مهم تولید نبوده است. چین سهمی حدود ۳۰ درصدی در تولید جهانی دارد. از ۲۰۱۴، دولت هند چندین طرح را راه اندازی کرده است تا برند‌های معروف جهانی را ترغیب کند مقر تولید خود را از چین به هند منتقل کنند.

در راستای بخشی از طرح موسوم به «ساخت هند»، هند برخی از مقررات تنظیمی خود را تسهیل کرده، محدودیت‌های سرمایه گذاری خارجی را کاهش داده و برنامه‌ای را برای تقویت زیرساخت‌های خود آغاز کرده است. اپیدمی کرونا باعث تقویت انگیزه هند برای تبدیل شدن به یک مقر جهانی تولید شد.

هند در بودجه سال ۲۰۲۳-۲۰۲۴ خود بیش از یک میلیارد دلار برای طرح مشوق‌های تولید اختصاص داده است که قسمت عمده آن به تولیدات الکترونیک مربوط می‌شود. سهم هند از بازار جهانی صادرات محصولات الکترونیک در سال ۲۰۲۲-۲۰۲۳ حدود یک ممیز هشت دهم درصد بود. ولی هند می‌خواهد در سال‌های آینده در میان صادرکنندگان برتر باشد. نتایج حاصله هم امیدبخش است.

شرکت‌های اپل و فاکس کان به عنوان نمونه‌های مهمی از شرکت‌هایی هستند که در صف ایجاد فروشگاه‌های خود در هند هستند. جمعیت چین در حال پیر شدن است و این کشور به شکل فزاینده‌ای در حال تبدیل شدن به یک مرکز فناوری است. از سوی دیگر، هند جمعیتی جوان‌تر و نیروی کار نسبتا ارزان تری دارد. هند تلاش می‌کند به کشوری تبدیل شود که کارخانه جهان باشد، ولی در شرایط کنونی این چین است که تولیدات جهان را انجام می‌دهد.  

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار