ثبت ۳۱۵ مورد حیوان گزیدگی در تعطیلات نوروزی خراسان‌شمالی

۳۱۵ مورد حیوان گزیدگی در تعطیلات نوروزی در استان خراسان‌شمالی ثبت شد.

رئیس گروه مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: ۳۱۵ مورد حیوان گزیدگی در تعطیلات نوروزی ۱۴۰۲ در استان رخ داد که با درمان به موقع هیچ مورد فوتی گزارش نشده است.

فیض الله برزگرگفت: برای تمامی این افراد که مورد حیوان گزیدگی واقع شدند اقدامات اولیه همچون تزریق واکسن، تجویز سرم ضد هاری و شست و شوی زخم انجام شد.

برزگر گفت: دلیل بالا بودن آمار به شرایط خاص جغرافیایی و اجتماعی این استان بر می‌گردد و عموم این حیوان گزیدگی‌ها در استان توسط سگ‌هایی صورت می‌گیرد که صاحب دارند.

به گفته او ؛ بیشترین مورد حیوان گزیدگی توسط سگ رخ داده است.

او افزایش سطح آگاهی افراد در نحوه پیشگیری از گزش را مهم‌ترین اقدام برای کنترل حیوان گزیدگی دانست و گفت : خدمات درمانی حیوان گزیدگی و بیماری هاری به صورت رایگان ارایه می‌شود و افرادی که دچار حیوان گزیدگی می‌شود باید در اسرع وقت به مراکز درمانی مراجعه کنند.

بیماری هاری جزو بیماری‌های خطرناک و لاعلاج است که در صورت ابتلای فرد به آن، درمانی وجود ندارد، لذا اقدامات درمانی باید برای همه افرادی که بدلیل حیوان گزیدگی به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند، سریع انجام شود.

تب و گزگز در محل گزیدگی از علائم اولیه این بیماری محسوب می‌شود و این علائم معمولا با یک یا چند مورد از علائمی، چون تهوع، استفراغ، رفتار‌های خشونت‌آمیز، هیجان کنترل‌نشده، ترس از آب، ناتوانی در حرکت بخشی از بدن، گیجی و از دست دادن هوشیاری همراه می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.