شبیخون به اثر تاریخی نقش برجسته تنگ‌قندیل تکذیب شد

رئیس اداره میراث فرهنگی کازرون شبیخون به نقش برجسته تنگ‌قندیل در محدوده شهرستان کوه‌چنار را تکذیب کرد.

در دامنه یک رودخانه تاریخی و فصلی واقع در شمال روستای قندیل از توابع شهرستان کوهچنار، اثر تاریخی ارزشمند نقش برجسته " تنگ‌قندیل " مربوط به دوره ساسانیان، چون مرواریدی زیبا در دل طبیعت بکر این منطقه می‌درخشد و حفاطت از این اثر منحصر به فرد، به دلیل نبود اداره میراث فرهنگی در این شهرستان به عهده میراث شهرستان کازرون است.

این سنگ نگاره زیبا به ابعاد حدود ۸ متر و ۸۰ سانتی متر در ۲ متر و ۱۰ سانتی متر است که مربوط به دوران ساسانی و صحته ازدواج امپراتور بهرام دوم ساسانی با ملکه آذر اناهید ملقب به شهبانوی شهبانوان است.

با دیدن این سنگ نگاره با یک صحنه مهرورزانه و عاشقانه‌ای روبرو هستیم که ملکه آناهید به پادشاه با حالتی فرو تنانه و پوششی کامل که برازنده یک بانوی ایرانی است به پادشاه گل هدیه می‌دهد.

در این تصویر بهرام دوم در وسط و شهبانو آناهید در سمت چپ قرار دارد و کرتیر یا موبد موبدان در پشت سر بهرام دوم حجاری شده است. 

سنگ نگاره نقش برجسته تنگ قندیل از جمله آثار بی نظیر و منحصر به فرد تاریخی در کشور است.

 پیرو انتشار مطالبی در فضای مجازی مبنی برنقض قانون توسط میراث فرهنگی و عدم حفاظت از آثار تاریخی از جمله نقش برجسته تنگ‌قندیل محمد جواد جوکاری رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کازرون، ضمن تکذیب مطالب منتشر شده گفت: افرادی به عنوان پژوهشگر تاریخی و یا کنشگر میراث فرهنگی مطالبی را به قصد تخریب و حاشیه سازی در فضای مجازی شایعاتی منتشر می‌کنند و سعی در منحرف نمودن افکار و ذهنیات مردم دارند که این موضوع باید پیگیری و با این افراد برخورد قانونی شود.

جوکاری گفت: موضوع عنوان شده، کندوکاری غیرمجاز نبوده بلکه ایجاد گودال‌های گرداگرد این اثر تاریخی به قصد برپایی پایه و ایجاد سایبان جهت حفاظت از این اثر می‌باشد که به زودی عملیاتی خواهد شد.

او گفت: چند وقت پیش خاک برداری به فاصله ۵۰۰ متر از این اثر مشاهده گردید که سریعا توسط میراث فرهنگی پیگیری و اخطار داده شد.

جوکاری گفت: اقدام ایجاد گودال در سه مرحله توسط کارشناسانی از اداره کل با کارشناسی دقیق در بحث وزش باد، بارندگی و دیگر موضوعات انجام شد و نهایتا گودال‌ها حفر شد.

رئیس میراث فرهنگی کازرون با اشاره به موضوع حفاظت کامل از آثار تاریخی، گفت: این اثر تاریخی به مدت ۴۰ سال به طور کامل رها شده بود که اخیرا توسط میراث فرهنگی فنس کشی و دیوارکشی شد و تحت حفاظت کامل می‌باشد.

او در پایان گفت: سنگ‌نگاره نقش برجسته تنگ قندیل ازجمله اثار ارزشمند، تاریخی و اعتبار فرهنگ کهن ما است و مجموعه میراث فرهنگی در حفاظت از ان از هیچ تلاشی دریع نخواهد کرد.

کازرون در ۱۲۰ کیلومتری غرب شیراز واقع شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار