داوودی:

قرآن در ادبیات فارسی الگوست

یک شاعر گفت: در ادبیات فارسی قرآن نوعی الگو انگاشته شده است که اشعار در پی پیروی از آن هستند و شعرا وامدار آیات قرآن بوده‌اند.

سومین شب شعر حافظ در غرفه صحیفه سجادیه در روز هشتم نمایشگاه بین المللی قرآن کریم برگزار شد. علی داوودی، طنزپرداز و شاعر کشورمان به عنوان مهمان در این نشست گفت: ماه رمضان و مناسبت‌ها و ظهوراتش نظیر، روزه، عبادت، افطار، سحر و... در بسیاری از مواقع بن‌مایه‌های اساسی برای شعر کلاسیک فارسی بوده است. استفاده از این نماد‌های رمضانی هم در جهت طنز هم در جهت بیان موضوعات جدی قابل پیگیری و بررسی است.

وی افزود: پیوستگی شعر فارسی با قرآن را می‌شود تطبیق داد با شعر دیگر اقوام با کتاب مقدس. یعنی در سایر اقوام هم نوعی ارتباط با این کتب مدنظر بوده و معمولاً این ارتباط موجب می‌شود که شعر یک تعالی و ارتقای معنوی پیدا کند. در ادبیات فارسی قرآن نوعی الگو انگاشته شده است که اشعار در پی پیروی از آن هستند و شعرا در بسیاری از مواقع وامدار آیات قرآن بوده اند.

این شاعر کشورمان ادامه داد: در آثار جدید شعرا شاید آن معنویت کم شده باشد، اما وامداری از قرآن به کلی کنار نرفته و در اشعار افرادی مثل شفیعی کدکنی، ابتهاج و... اشاره به قرآن فراوان است، حتی در اشعار جدید آثاری درباره خود قرآن سروده شده. استفاده از محتوا و فرم قرآنی در آثار شعرای معاصر مسأله قابل توجهی است، مثلا سوره تماشا سهراب سپهری گویی انسان دارد ترجمه قرآن می‌خواند. این چنین مواردی در اشعار شعرای فصل انقلاب بسیار گسترده است.

یادآور می‌شود، سی‌امین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از ۱۲ تا ٢۶ فروردین با شعار «میخوانمت» در مصلی امام خمینی (ره) تهران برپا می‌شود. زمان بازدید از این نمایشگاه از ساعت ۱۷ تا ٢۴ خواهد بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار