مرکز رسانه و روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام منتشر کرد؛

پاسخ به ابهامات در خصوص نظر هیأت عالی نظارت درباره واردات خودرو‌های کارکرده

مرکز رسانه و روابط عمومی مجمع به سؤالات و ابهامات در خصوص نظر هیأت عالی نظارت درباره واردات خودرو‌های کارکرده پاسخ داد.

در روز‌های اخیر مطالب و سوالاتی مبتنی بر مخالفت هیئت عالی نظارت مجمع با واردات خودروی کار کرده در مصوبه بودجه سال ۱۴۰۲ و نیز شبهاتی تکراری و پاسخ داده شده درباره جایگاه قانونی این هیأت در فضای مجازی منتشر شده است که از جمله آن، سؤالات برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی است.

۱- بر خلاف آنچه که مکرراً از سوی برخی اشخاص و نمایندگان مجلس شورای اسلامی مطرح شده است، مجمع تشخیص مصلحت نظام مخالفت کلی و مطلق با واردات خودرو ندارد. گواه این امر، تأیید مصوبه ساماندهی صنعت خودرو توسط مجمع در تاریخ ۲۱ اردیبهشت۱۴۰۱ است که طی آن واردات انواع خودرو با لحاظ مصلحت کشور و مردم، مجاز دانسته شده است.

۲- در مصوبه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور نیز واردات انواع مختلفی از خودرو و ماشین آلات نظیر آمبولانس و ماشین آلات و تجهیزات راهسازی و راهداری پیش بینی شده بود که مغایر با سیاست‌های کلی تشخیص داده نشد و مورد تأیید هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، قرار گرفت.

۳- مصوبه مجلس شورای اسلامی در خصوص واردات خودرو‌های کارکرده که شامل انواع کشنده‌ها، کامیون، اتوبوس، مینی بوس، ون و سواری، در هیأت عالی نظارت مورد بررسی قرار گرفت و صرفاً واردات خودرو‌های کارکرده «سواری» به دلیل مغایرت با بند‌هایی از سیاست‌های کلی «حمایت از تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی»، سیاست‌های کلی «اقتصاد مقاومتی» و همچنین سیاست‌های کلی «برنامه هفتم» با مخالفت هیئت عالی نظارت مواجه شد که مجلس محترم شورای اسلامی، مصوبه خود را با حذف خودرو‌های «سواری» از فهرست خودرو‌های کارکرده وارداتی، اصلاح نمود. شایان ذکر است این مغایرت در کنار ۳۱ مغایرت دیگر بودجه ۱۴۰۲ با سیاست‌های کلی، به شورای نگهبان منعکس شده بود، مجلس محترم ۱۹مغایرت را اصلاح و بر ۱۳مورد از مصوبات خود اصرار کرد که در قالب موضوع اختلافی بین مجلس و شورای نگهبان، در روز‌های پایانی سال ۱۴۰۱ به صحن مجمع تشخیص مصلحت ارجاع شد و در جلسات فوق العاده مجمع، مورد بحث و تصمیم گیری واقع شد.

درضمن خاطر نشان می‌سازد: مصوبات هیئت عالی نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی، با رای اکثریت اعضاء هیئت صورت می‌گیرد و در مصوبه مربوط به واردات خودرو‌های سواری کارکرده، اکثر قریب به اتفاق اعضاء هیئت بدان رای دادند.

لازم به ذکر است، هجمه و اتهامات غیر اخلاقی نظیر تهمت ارتباط اعضای هیأت عالی نظارت مجمع با مافیای خودرو از سوی برخی نمایندگان مجلس و رسانه‌ها، آسیب‌هایی را برای تعامل فعال و برادرانه میان ارکان نظام و ایجاد تشویش و نگرانی در افکار عمومی جامعه، ایجاد می‌کند و دوری از این فضا و پاسخ مستدل به س الات، راهبرد مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۷
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۲ ۲۰ فروردين ۱۴۰۲
خب حالا یعنی چی آخرش خوردو سواری وارد نمیشه دیگه،،، ما ملت هم بخاطر تولید ملی باید در آرزوی ماشین سواری باشیم،، زنده باد پراید،مرده باد آروزها،،، شما که اینقدر به فکر تولید ملی هستید با خودتون فکر نکردید این تولید ملی باید کیفیت و قیمت مناسب داشته باشه و به دست نیازمند واقعی برسه،، تولید خودروی بی کیفیت و گران که بیشتر دست دلالانه،، باعث پیشرفت کشوره؟ این وسط کی مقصره؟ کی سود میکنه؟؟ اصلا این اوضاع اسف بار خوردو تا کی میخواد ادامه پیدا کنه، تا کی به اسم حمایت از تولید ملی،، ملت رو زجر میدید؟؟ خود ملت جمع بشن بگن ما این تولید ملی رو نمی‌خواهیم کوتاه میایید؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۵ ۱۹ فروردين ۱۴۰۲
اقایتشخیص شما تشخیص نمیدهید که مردم از شما انتظار دارند که به نفع مردمتشخیص بدید با واردات سواری موافقت کنید تا بازار به تعادل برسد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۵ ۱۹ فروردين ۱۴۰۲
اقایتشخیص شما تشخیص نمیدهید که مردم از شما انتظار دارند که به نفع مردمتشخیص بدید با واردات سواری موافقت کنید تا بازار به تعادل برسد
Iran (Islamic Republic of)
طاهر
۱۲:۴۵ ۱۹ فروردين ۱۴۰۲
هیچکدامتان نه مجلس نه دولت، و... به فکر این مردم بیچاره نیستید، چرا؟ چون شان مردم را پایین می آورید/ این مردم شایسته این نیستند که ماشین های دست دوم که خارجی ها عشق و حالشان را کرده اند حالا با این مصوبات و بگیر و ببندها با هزار منت بخواهید یه تعداد اجازه واردات بدهید.شما با تولید خودروهای بی کیفیت سالیانه باعث مرگ صدها نفر و بی سرپرست شدن صدها خانواده و داغدار کردن هزاران نفر می شوید،در این دنیا به خصوص در داخل کشور ما هیچ مرجعی نیست که از شما توضیح بخواهد ولی آیا می دانید یا اعتقاد دارین که روز قیامت باید جوابگو خدایی که اگر اعتقاد به وجود آن دارید، باشید.در قیامت هیچ توجیهی از شما پذیرفتنی نیست، اینجا تا دلتان بخواد توجیه می کنید ولی آنجا توجیهی نخواهید داشت.یه زره به فکر مردم باشید...........
آخرین اخبار