۳۰۰ کودک امدادبگیر در زنجان تحت پوشش بهزیستی هستند

مدیرکل بهزیستی استان زنجان گفت: ۳۰۰ کودک امدادبگیر در استان تحت پوشش سازمان هستند و در کنار خانواده خود در خانه نگهداری می‌شوند.

سلمان حسینی مدیرکل بهزیستی استان زنجان گفت: امدادبگیر به خانواده هایی اطلاق می شود که به دلیل مشکلات مالی تحت پوشش بهزیستی هستند و از یارانه سازمان ماهانه مبالغی به آنها تعلق می گیرد.

حسینی با بیان اینکه بهزیستی متولی سلامت اجتماعی و حامی حقوق کودکان است، افزود: در زمان حاضر ۴۴ کودک بی سرپرست و بد سرپرست از نوزادی تا ۱۸ سالگی در پنج مرکز بهزیستی استان نگهداری می شوند.

وی با اشاره به مراحل فرزند خواندگی، اضافه کرد: هم اکنون خانواده های متقاضی زیادی در نوبت بررسی فرزند خواندگی هستند و بهزیستی به عنوان حامی کودکان، مراحل واگذاری اطفال را با حساسیت و با رعایت منافع آنها انجام می دهد.

این مسئول ادامه داد: متقاضیان فرزندپذیری با مراجعه به ادارات بهزیستی شهرستان محل سکونت خود پس از اخذ مشاوره‌های لازم و آگاهی از شرایط و فرایند فرزندپذیری می توانند به سامانه http://adoption.behzisti.net مراجعه و نسبت به ثبت درخواست خود اقدام کنند.

وی با بیان اینکه افراد متقاضی سرپرستی کودکان و نوجوانان باید واجد شرایط باشند، گفت: زوجینی که پنج سال از تاریخ ازدواج آنها گذشته است و صاحب فرزندی نشده‌اند، مشروط به اینکه حداقل یکی از آنان بیش از ۳۰ سال داشته باشد و همچنین دختران و زنان بدون شوهر و بدون فرزند هم می‌توانند درخواست فرزندخواندگی کنند.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان ادامه داد: طبق ماده ۱۴ قانون حمایت از کودکان بی سرپرست و بدسرپرست، دادگاه در صورتی حکم سرپرستی را صادر می کند که درخواست کننده سرپرستی بخشی از اموال یا حقوق خود را به کودک یا نوجوان تحت سرپرستی واگذار کند.

وی یادآور شد: در مواردی که دادگاه تشخیص دهد اخذ تضمین عینی از درخواست کننده به مصلحت نیست و سرپرستی کودک یا نوجوان ضرورت داشته باشد، دستور اخذ تعهد کتبی بر تملک بخشی از اموال یا حقوق را در آینده صادر می کند و پس از قبول درخواست کننده و انجام دستور، حکم سرپرستی صادر می شود.

حسینی افزود: طبق ماده ۱۵ همان قانون، درخواست کننده یا درخواست کنندگان سرپرستی باید متعهد شوند که تمامی هزینه های مربوط به نگهداری، تربیت و تحصیل افراد تحت سرپرستی را تامین کنند.

وی خاطر نشان کرد: این حکم حتی پس از فوت سرپرست یا سرپرستان نیز تا تعیین سرپرست جدید برای کودک و نوجوان جاری است.

به گفته این مسئول، سرپرست یا سرپرستان موظفند با نظر سازمان خود را نزد یکی از شرکت های بیمه به نفع کودک یا نوجوان تحت سرپرستی بیمه عمر کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.