نخست‌وزیر چین: روابط چین و روسیه علیه هیچ‌‎‎کس نیست

نخست‌وزیر چین در مکالمه‌ای تلفنی با همتای روسی خود تایید کرد روابط دو کشور علیه هیچ کشور ثالثی نیست.

لی کیانگ، نخست وزیر چین در جریان تماس تلفنی با میخائیل میشوستین، نخست وزیر روسیه، گفت: روابط چین و روسیه مبتنی بر اصول عدم تعهد و عدم تقابل است و هدف آن هیچ کشور ثالثی نیست.

براساس گزارش تاس، شبکه تلویزیونی مرکزی چین به نقل از او گفت: تحت رهبری راهبردی سران دو کشور، روابط مشترک همه جانبه و همکاری استراتژیک روسیه و چین در این دوره جدید به خوبی در حال توسعه است.

نخست‌وزیر چین تاکید کرد روابط چین و روسیه بر اساس (اصول) عدم تعهد با هر بلوکی و عدم تقابل است و علیه هیچ کشور ثالثی نیست و دو کشور به اصول متقابل پایبند هستند.

رئیس جمهور چین، شی جین پینگ، در مارس ۲۰۲۳ به روسیه سفر کرد. این اولین سفر خارجی او پس از انتخاب مجدد برای یک دوره دیگر در سمت ریاست جمهوری بود. این سفر مجموعه‌ای از توافقات از جمله بیانیه مشترک در مورد تعمیق مشارکت استراتژیک جامع هماهنگی برای دوره‌ای جدید و بیانیه مشترک برنامه توسعه قبل از ۲۰۳۰ در مورد اولویت‌ها در همکاری اقتصادی چین و روسیه را به همراه داشت.

روابط چین و روسیه ترس آمریکا و برخی کشورهای غربی را برانگیخته است. در همین راستا دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا اعلام کرد اول نمی‌خواست باور کند که رئیس‌جمهور چین به روسیه سفر کرده اما وقتی متوجه شد این خبر واقعیت دارد به شدت نگران و ناراحت شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار