آنفولانزا احتمال حمله قلبی را در کوتاه مدت ۶ برابر افزایش می دهد

یک مطالعه جدید نشان می دهد که ابتلا به آنفولانزا می تواند باعث حمله قلبی شود.

به گفته محققان هلندی، احتمال حمله قلبی یک هفته پس از تشخیص آنفولانزا در فرد، شش برابر بیشتر از سال قبل یا بعد از آن است.

این امر بر لزوم آگاهی بیماران مبتلا به آنفولانزا و کسانی که از آن‌ها مراقبت می‌کنند از علائم حمله قلبی تأکید می‌کند. به گفته نویسندگان، همچنین بر اهمیت دریافت واکسن آنفولانزا تاکید می‌کند.

محقق ارشد «آنه مارین دی بوئر»، از مرکز جولیوس دانشگاه اوترخت در هلند، گفت: «نتایج ما راهبرد‌های پیشگیری از عفونت آنفولانزا از جمله واکسیناسیون را تأیید می‌کند. همچنین از افزایش آگاهی در میان پزشکان و بیماران مبتلا به آنفولانزا بستری شده در بیمارستان برای علائم حملات قلبی حمایت می‌کنند.»

در این مطالعه، محققان به نتایج تحقیقاتی ۱۶ آزمایشگاهی که حدود ۴۰ درصد از جمعیت هلند را پوشش می‌دهند، همراه با سوابق مرگ و بیمارستان تکیه کردند.

بیش از ۲۶۰۰۰ مورد آنفولانزا توسط آزمایشگاه‌ها بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۹ تأیید شده است.

محققان دریافتند که ۴۰۱ نفر در طول یک سال پس از تشخیص آنفولانزا حداقل یک حمله قلبی داشته اند که در مجموع ۴۱۹ حمله قلبی بوده است.

از ۴۱۹ حمله قلبی، ۲۵ مورد در هفت روز اول پس از تشخیص آنفولانزا؛ ۲۱۷ مورد در سال قبل از تشخیص آنفولانزا؛ و ۱۷۷ مورد یک سال پس از تشخیص آنفولانزا، اما بدون احتساب هفت روز اول، بوده است.

حدود یک سوم از ۴۰۱ بیمار طی یک سال پس از تشخیص آنفولانزا به هر دلیلی جان خود را از دست دادند.

محققان محاسبه کردند که احتمال حمله قلبی در یک هفته پس از تشخیص آنفولانزا در افراد مورد مطالعه ۶.۱۶ برابر بیشتر از یک سال قبل یا یک سال بعد از آن بود.

ویروس آنفولانزا به خاطر افزایش لخته شدن خون شناخته شده است. به گفته نویسندگان، این عارضه، همراه با التهابی که بخشی از پاسخ ایمنی بدن در برابر ویروس است، می‌تواند پلاک‌های چربی را که در شریان‌ها ایجاد شده اند، ضعیف کند. به گفته محققان، اگر یک پلاک پاره شود، یک لخته خون تشکیل می‌شود، که جریان خون به قلب را مسدود می‌کند و باعث حمله قلبی می‌شود.

منبع: مدیسن نت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار