جزئیات عملکرد ناوگان حمل و نقل در طرح سفرهای نوروزی

پرونده سفرهای نوروزی امسال بسته شده و به گفته مسئولان در بازه زمانی ۲۱ روزه طرح نوروزی تاخیر پروازها کمتر شده و تلفات جاده‌ای هم ۲۲ درصد کاهش داشته است.

با پایان یافتن تعطیلات، پرونده سفرهای نوروزی در سال ۱۴۰۲ هم بسته شد؛ طرح نوروزی امسال از ۲۴ اسفند ماه سال ۱۴۰۱ آغاز شد که تا امروز ۱۵ فروردین ادامه داشت. در این ایام بیش از ۴۴۰ میلیون تردد بین استانی انجام شد و بیش از ۳ میلیون مسافر از طریق  ناوگان مختلف حمل ونقل عمومی جابجا شدند.

 به گفته مسئولان حوزه راه در ایام تعطیلات بیش از ۴۴۰ میلیون تردد بین استانی در جاده های کشور به ثبت رسیده است.

کاهش ۲۲ درصدی تعداد جانباختگان در سفرهای جاده‌ای نوروزی 

به گفته  مهرداد بذرپاش  وزیر راه وشهرسازی، امسال کاهش ۲۲ درصدی تعداد جانباختگان جاده ای را در ایام نوروز داشته ایم که البته وزارت راه وشهرسازی از این وضعیت هم راضی نیست و باید میزان تلفات بیش از این کاهش می یافت.

او می گوید: در تعطیلات نوروز امسال نسبت به سال قبل میزان تردد در جاده‌ها یک درصد افزایش یافته البته به سبب تقارن با ماه رمضان میزان تردد در برخی شهرها کاهش داشته است.

بذرپاش گفت: با کمک پلیس راهور و هدف گذاری که انجام شد توانسته‌ایم با کاهش تلفات و افزایش حجم ترددهای جاده ای روبرو باشیم‌.

رشد ۳۰ درصدی سفر با قطار در نوروز ۱۴۰۲

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در تعطیلات نوروز امسال یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از حوزه حمل و نقل ریلی استفاده کرده اند که رشد ۳۰ درصدی نسبت به سال قبل داشته است.

بذرپاش ادامه داد: در بخش هوایی هم در این ایام بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر به مقاصد داخلی و خارجی سفر کرده اند که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۲۰ درصدی داشته و با کمترین تاخیر و مشکلات همراه بوده است‌.

او گفت: در حوزه دریایی تعداد مسافران به سواحل مختلف گردشگری ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بوده و حدود ۶۰۰ هزار خودرو هم از طریق شناور جابجا شده که رشد ۱۲ درصدی داشته است.

ماه رمضان الگوی سفرهای نوروزی را تغییر داد

شهریار افندی زاده معاون حمل و نقل وزیر راه وشهرسازی در این خصوص به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: امسال نوروز با ماه مبارک رمضان تداخل پیدا کرد و این باعث شد که الگو های سفر تغییر کند.

به گفته معاون حمل ونقل وزیر راه وشهرسازی، با تغییر الگوی  سفر ابتدا و انتهای سفرها  تغییر کرد و  یا امکان دارد که سفر های کوتاه به سفر های بلند تبدیل شود. ما تا پایان طرح  نوروزی منتظر شدیم که ضعف و نقاط مختلف را  بررسی کنیم.

او ادامه داد: حدود ده درصد تا پایان دوره طرح  افزایش تردد داشته ایم و با توجه به آنکه  چند سال تداخل نوروز و ماه مبارک رمضان را داریم باید ببینیم که روند سفر ها به چه صورت تغییر می کند و برای آن برنامه ریزی دقیقی داشته باشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: استان های جنوبی و شمالی بیشترین تقاضای سفر را در این مدت داشته اند.

تردد جاده ای به بیش از ۴۱ میلیون و ۴۵۷ هزار خودرو رسید 

همچنین آقای ایمان محرابی نیا مسئول سالن عملیات مرکز مدیریت راه های کشور در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: تردد بین استانی در روز ۱۳ فروردین به یک میلیون و ۹۴۲ هزار و ۸۴۸ وسیله نقلیه رسید که ۶ درصد نسبت به روز قبل از آن کاهش داشته است. 

به گفته مسئول سالن عملیات مرکز مدیریت راه های کشور، تردد بین استانی از ابتدای طرح نوروزی تا روز گذشته به ۴۱ میلیون و ۴۵۷ هزار و ۸۶۲ وسیله نقلیه رسید که یک درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۵۲ درصد نسبت به نوروز ۱۴۰۰، ۲۴۲ درصد نسبت به نوروز ۱۳۹۹ و ۲۴ درصد نسبت به نوروز ۱۳۹۸ افزایش داشته است. 

او گفت: استان‌های با بیشترین تغییرات تردد بین استانی از ابتدای طرح تا روز گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل، سیستان و بلوچستان ۴۸۱,۶۲۵ وسیله نقلیه (۱۹ درصد افزایش)، ایلام ۶۴۸,۵۱۲ وسیله نقلیه (۱۹ درصد افزایش)، خوزستان ۱,۸۱۶,۷۳۶ وسیله نقلیه (۱۸ درصد افزایش)، کرمان ۲,۰۶۱,۴۱۹ وسیله نقلیه (۱۶ درصد افزایش)، اردبیل ۱,۲۶۴,۵۰۲ وسیله نقلیه (۱۳ درصد افزایش) بوده اند. 

محرابی نیا گفت: در این مدت استان های تهران، البرز و مازندران و گیلان  بیشترین تخلیه و انباشت وسایل نقلیه را داشته اند.

جابجایی ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار مسافر با ناوگان عمومی جاده ای 

در حوزه سفرهای جاده ای، ناوگان حمل ونقل عمومی از ۲۵ اسفند مشمول افزایش قیمت بلیت شد و با وجود آنکه به دستور وزیر راه وشهرسازی هیچ ناوگانی حق افزایش قیمت را نداشت، نرخ بلیت ناوگان اتوبوسرانی برون شهری ۲۵ درصد افزایش یافت البته به گفته داریوش باقر جوان مدیرکل دفتر حمل ونقل مسافری سازمان راهداری این افزایش قیمت از ۲۰ فروردین لغو خواهد شد.

باقر جوان گفت: در مدت طرح سفرهای نوروزی، ۵۸۰ هزار سفر جاده ای انجام شده و  ۱.۵ درصد کاهش  تردد ها را داشته ایم. میزان جابجایی مسافران توسط اتوبوس های بین شهری  به ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر رسیده است که تقریبا با سال قبل برابری می کند.

او گفت:  سهم اتوبوس بین شهری در جابجایی مسافران  ۶۳ درصد ، سهم مینی بوس ۲۳ درصد و  سهم سواری کرایه ۱۵ درصد بوده است. 

در حوزه هوایی هم  امسال سازمان هواپیمایی کشوری، مرکز مدیریت پروازها و خدمات مسافران را برای اولین بار در این سازمان از ۲۴ اسفند سال ۱۴۰۱ راه اندازی کرد که فعالیت این مرکز امروز به پایان رسید.

کاهش چشم گیر تاخیرات با راه اندازی مرکز مدیریت پروازها

در همین رابطه جعفر یازرلو گفت: امروز بعد از گذشت ۲۰ روز مرکز مدیریت کنترل پروازها و خدمات مسافران به کار خود پایان داد.

به گفته سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور، با راه اندازی این مرکز مدیریت در بازه زمانی نوروز تلاش شد که فعالیت و پروازهای نوروزی توسط نمایندگان شرکت های هواپیمایی به صورت مداوم رصد، کنترل و بازرسی شود و در صورت تاخیر هواپیما، هواپیمای جایگزین برای آن در نظر گرفته شود.

 او گفت: با تدابیر اندیشیده شده تلاش شد تا سفرهای هوایی به‌موقع، ایمن و سلامت انجام شود و در سازمان هواپیمایی نیز بازار فروش بليت هواپيما و پروازها مورد رصد و پایش قرار گرفته و با هرگونه تخلف به صورت جدی برخورد شد.

یازرلو ادامه داد: میزان تاخیر پروازها در بازه زمانی تعطیلات نوروزی به ۲۵ دقیقه رسید که  نسبت به میانگین جهانی بسیار کمتر بوده است‌.

امسال با توجه به برنامه‌ریزی های دولت، ناوگان حمل ونقل عمومی به جز اتوبوس افزایش قیمت در نرخ بلیت ها نداشتند. در حوزه تاخیرات هم  به گفته مسئولان بخش های مختلف حمل ونقلی، امسال مسافران کمترین تاخیرات را هم در حوزه جاده ای و هم در حوزه ریلی و هوایی تجربه کرده اند.

حال با توجه به اتمام سفرهای نوروزی و بسته شدن پرونده این سفرها دولت باید برنامه ریزی لازم را برای دور جدید تعطیلات که در عید فطر است، انجام دهد. 

برچسب ها: سفر نوروزی ، حمل ونقل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار