تخریب دیوار کنسولگری سابق آلمان در تبریز

معاون اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی از تخریب دیوار کنسولگری سابق آلمان در تبریز بدون استعلام از این اداره کل خبر داد.

آقای نواداد گفت: بخشی از دیوار کنسولگری سابق آلمان در تبریز در روز‌های تعطیل نوروز و در جریان مسیرگشایی برای یک خیابان درحالی تخریب شد که این بنا در فهرست میراث ملی ایران ثبت شده است.

وی با بیان اینکه تمام بنا‌های ثبتی به شهرداری‌ها و دیگر نهاد‌ها ابلاغ می‌شوند و باید هرگونه اقدامی درباره این خانه‌ها و بنا‌ها با استعلام از میراث فرهنگی انجام شود، اظهار کرد: درباره این بنای ثبت شده استعلامی از میراث فرهنگی گرفته نشده و عملیات عمرانی بدون هماهنگی با اداره کل میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی انجام شده است.

معاون میراث‌فرهنگی آذربایجان شرقی اضافه کرد: به محض این‌که از ماجرا مطلع شدیم یگان حفاظت از میراث فرهنگی در منطقه حاضر شد و گزارشی از آن تهیه کرد و به دنبال آن اخطاریه‌ای به شهرداری منطقه ۴ تبریز ابلاغ و اعلام شد که این اقدام ممنوع است و نمی‌توان در عرصه بنای ثبتی مداخله و بخشی از آن را تخریب کرد.

وی با بیان اینکه اختلاف دیدگاهی در این باره وجود دارد خاطرنشان کرد: شهرداری گمان می‌کند وقتی می‌گوییم بنایی ثبت شده است منظور فقط ساختمان مرکزی است در صورتی‌که تمام عرصه ۶ هزار متری و بنا‌های ملحقات آن ثبت هستند و تفاوتی ندارد که دیوار داخلی یا بیرونی باشد.

آقای نواداد با اشاره به اینکه در حقیقت وظیفه ذاتی میراث فرهنگی حفاظت است، گفت: در این راستا هم اقدام قانونی در حال انجام است اما نکته‌ای که وجود دارد این است که باید عرصه ثبتی به هر نحوی برگردانده شود و این‌که شهرداری اعلام کرده است که فقط می‌خواستند دیوار را جابجا کنند قابل قبول نیست و در چنین حالتی هم باید مراحل مطالعاتی آن انجام و مجوز‌های لازم برای آن گرفته می‌شد.

وی با بیان این‌که این بنا به نام مدرسه سمیه و با شماره ثبت ۳۳۲۸۰ در سال ۱۳۹۹ در فهرست آثار ملی ثبت شده است گفت: تا پیش از این اتفاق مالکیت این بنا با بخش خصوصی بود.

آقای نواداد خاطرنشان کرد: در گذشته نیز چندین بار بحث تملک این بنا مطرح شد که حتی در جریان آن میراث فرهنگی برای مرمت ساختمان ثبت شده مدرسه و همچنین برای همکاری با سرمایه‌گذار اعلام آمادگی کرد.

وی خاطرنشان کرد: درباره بنا‌های ثبت شده اجازه تفکیک مالکیت و تملک بخشی از بنا وجود ندارد و باید تمام بنا تملک شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۱۲ ۱۴ فروردين ۱۴۰۲
متاسفم برای مسولان استانی که دوست دارن به هر نحوی هویت و آثار تاریخی شهر رو نابود کنن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۸ ۱۳ فروردين ۱۴۰۲
آفرین به شهرداری خوب کاری کرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۳ ۱۳ فروردين ۱۴۰۲
سلام
در کتابهای تاریخی و عکسهای قدیمی به تعداد قابل توجهی از کنسولگریها وموسسات فرهنگی ودرمانی کشورهای مختلف (امریکا،روسیه شوروی،انگلیس،آلمان،عراق،ترکیه عثمانی،باکووغیره ...)در تبریز با ساختمان ها و عمارتهای زیبا وچشم نواز بر میخوریم که امروزه بصورت بناهای مخروبه هستند ویا اصلا در خیابان سازی ها و غیره از بین رفته اند.کاش میراث فرهنگی تبریز وشهرداری تبریز همکاری و همفکری نزدیکتری در نگهداری و احیای این ابنیه با ارزش تاریخی داشته باشند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۴ ۱۳ فروردين ۱۴۰۲
به این ها نمی گویند آثار فرهنگی درستش آثار استعمار است نابود بشه بهتره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۵ ۱۳ فروردين ۱۴۰۲
درود

شهرداری تبریز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۱ ۱۳ فروردين ۱۴۰۲
جاهای تاریخی و گردشگری نباید خراب بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۸ ۱۳ فروردين ۱۴۰۲
یه دیوار برای راحتی مردم جابجا بشه اشکالی نداره ولی اگر این وضع کنسولگری ما در آلمان بود به خاطر رفاه مردم و یا هزار دلیل دیگه کلش رو تا حالا صاف کرده بودند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۰ ۱۳ فروردين ۱۴۰۲
شهرداری ها ی تبریز عملا شهرخوار شدند با اون همه کارمند زایی واقعا معضلی برای تبریز شدند و هر روز تبریز پس روی داره در ظاهر و معماری