خبرگزاری فرانسه:

هژمونی آمریکا در خاورمیانه به چالش کشیده شده است

موفقیت چین در گرد هم آوردن عربستان و ایران، نقش دیرینه آمریکا را به عنوان دلال اصلی قدرت خارجی در خاورمیانه به چالش کشیده است.

خبرگزاری فرانسه در یادداشتی نوشت: متقاعد کردن رقبای اصلی پکن، ریاض و تهران برای برقراری مجدد روابط دیپلماتیک، آمریکا را تحت الشعاع قرار داد، این در شرایطی است که به نظر می‌رسد واشنگتن برای مداخله در تنش‌های سیاسی در فلسطین نیز ناتوان شده است.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه درباره توافق ایران و عربستان که در ۱۰ مارس اعلام شد، گفت: «هر چیزی که بتواند به کاهش تنش‌ها، جلوگیری از درگیری و بازدارندگی از اقدامات خطرناک و بی‌ثبات‌کننده ایران کمک کند، چیز خوبی است».

میانجیگری چین در حالی صورت گرفت که مقامات آمریکا تلاش کرده اند تا نقش پکن در منطقه را به حداقل برسانند و مدعی هستند که این کشور از رسیدن به جایگاه آمریکا دور است و بسیاری از کشور‌های خاورمیانه هنوز زیر چتر امنیتی پنتاگون قرار دارند.

خبرگزاری فرانسه نوشت: اما پیشرفت چین یک چالش واقعی است، زیرا واشنگتن عمیقاً درگیر جنگ اوکراین و در درازمدت با کاهش پیشروی دیپلماتیک و نظامی پکن در منطقه هند و اقیانوس آرام است.

جیمز رایان، مدیر برنامه خاورمیانه در موسسه تحقیقات سیاست خارجی در این باره می‌گوید: واشنگتن خوشحال است اگر کسی بتواند به ثبات منطقه خاورمیانه کمک کند، حتی چین، اما واقعیت این است که مشارکت آمریکا به طور کلی بیشتر از گذشته در حاشیه خواهد بود، پیامی که سعودی‌ها «بسیار واضح» آن را درک می‌کنند.

با وجود امضای قرارداد عظیم ۳۷ میلیارد دلاری برای فروش بیشتر هواپیما‌های بوئینگ به سعودی‌ها در این هفته، روابط واشنگتن با ریاض از زمانی که جو بایدن، رئیس جمهور جو بایدن در ماه اکتبر دستور بازنگری در روابط را صادر کرد، پرتنش بوده است. نزدیکی عربستان و ایران همچنین هدف نهایی توافق موسوم به ابراهیم را که توسط واشنگتن ساخته شده است، تهدید می‌کند.

خبرگزاری فرانسه در پایان این یادداشت نوشت: در همین حال، امیدواری بایدن برای شکستن یخ روابط با ایران به وسیله احیای توافق ۲۰۱۵ که برنامه هسته‌ای آن را محدود کرد به جایی نرسید.آشفتگی در سرزمین‌های اشغالی هم دردسر دیگری است. با نزدیک شدن به انتخابات ایالات متحده در سال آینده، قدرت کاخ سفید برای تأثیرگذاری بر سیاست اسرائیل و مسئله فلسطین هم بسیار محدود خواهد بود.همه این‌ها نشانه‌ای از این است که دولت آمریکا قدرت تاثیرگذاری گذشته را در خاورمیانه از دست داده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار