دیدار سران کره جنوبی و ژاپن در توکیو با محوریت مسائل امنیتی

رئیس جمهور کره جنوبی با سفر به توکیو بر گسترش همکاری‌های امنیتی و اقتصادی با ژاپن تاکید کرد.

کشور‌های شرق آسیا به دلیل ظهور چین به عنوان یک قدرت بزرگ در نظام بین الملل و نیز آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای کره شمالی با چالش‌های امنیتی متعددی مواجه هستند. همین موضوع باعث شده است کشور‌های ژاپن و کره جنوبی علی رغم پیشینه تاریخی تلخ و اختلافات متعدد به دنبال نزدیکی به یکدیگر باشند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یون سوک ییل، رئیس جمهور کره جنوبی در سفر به توکیو با فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن دیدار و گفتگو کرد. این نخستین سفر عالی‌ترین مقام اجرایی کره جنوبی به ژاپن طی ۱۲ سال اخیر محسوب می‌شود.

رهبران دو کشور در این دیدار وعده دادند با پشت سر نهادن اختلافات میان خود، به دنبال توسعه همکاری‌های دوجانبه در عرصه‌های اقتصادی، امنیتی و سیاسی باشند. آزمایش‌های موشکی پیاپی کره شمالی و مقاومت پیونگ یانگ در مقابل خلع سلاح هسته‌ای باعث شده است دو متحد آمریکا در شرق آسیا به دنبال همکاری‌های بیشتر امنیتی برای مقابله با دشمن مشترک باشند.

دو کشور در این سفر توافق کردند مناقشه تجاری چهار ساله میان خود درباره برخی از مواد با فناوری پیشرفته مورد استفاده برای تراشه‌ها را کنار بگذارند؛ موضوعی که حتی با افزایش اهمیت سیاسی قطعات نیمه هادی و تامین امنیت آنها، باعث تضعیف روابط میان سئول و توکیو طی سالیان اخیر شده بود.

رهبران دو کشور همچنین بر از سرگیری دیدار‌های دوجانبه دائمی از خاک یکدیگر تاکید و موافقت کردند گفتگو‌های امنیتی دوجانبه که از سال ۲۰۱۸ به حالت تعلیق درآمده بود بار دیگر احیا شود.

نخست وزیر ژاپن در این دیدار گفت: این هفته توکیو شاهد آن بود که درختان گیلاس کمی زودتر از زمان موعود شکوفه داده اند. من بسیار خرسندم که این اقبال را داشتم که فصل نوینی در روابط میان کره جنوبی و ژاپن را بازگشایی کنم.

آمریکا یکی از کشور‌هایی است که به دلیل تلاش برای اعمال سیاست مهار علیه چین و کره شمالی به دنبال نزدیکی دو کشور بود. رام امانوئل، سفیر آمریکا در ژاپن در واکنش به این سفر در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: امروز زمان مناسبی است که اقدام به اشتراک منافع، ارزش ها، و اهدافمان کنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار