طرح جهش تولید دیم زارها در ۲۱ استان اجرا شد

معاونت ستاد اجرایی فرمان امام گفت: اجرای طرح جهش تولید دیمزارها در سطح ۶ میلیون هکتار در ۲۱ استان کشور در حال اجرایی شدن است.

آقای سید مصطفی سیدهاشمی در نشست خبری که با موضوع جهش تولید در دیمزارها گفت: طبق این طرح باید حداقل۶ میلیون هکتار اراضی دیم کشور را طی ۵ سال زیرکشت ببریم، که هر سال میزان اجرا تعیین شد.

او افزود: در این طرح برای بالغ بر ۴۰۰ هزار کشاورز اشتغال ایجاد شده‌ است. همچنین در این طرح از ظرفیت بانک ملی به عنوان مجری اعطای تخصیص تسهیلات، معاونت زراعی، موسسات دیم کشور، جهاد نصر و شورای جهادگران استفاده شده است.

معاونت هماهنگی ستاد اجرایی فرمان امام ادامه داد: اخیرا به دلیل وسعت کار از ۱۰۰۰ نفر مهندسان نظام مهندسی کشاورزی برای نظارت اجرای طرح استفاده می‌شود. همچنین مشابه ستاد ملی مرکزی در استان ها و شهرستان ها تشکیل شده است.

هاشمی گفت: این طرح بعد از ۳ سال در  ۴.۲ میلیون هکتار اراضی، در ۲۱ استان کشور، ۱۷ هزار روستا و ۱۰۹۸ دهستان کار انجام شده است.

او گفت: به نظر می رسد به ازای هر هکتار ۱.۵ تن افزایش تولید داشته باشیم. این طرح در سال اول در ۶ استان، در سال دوم ۱۵ استان،   و در حال حاضر نیز در ۲۱ استان کشور اجرا شده و برای سال ۱۴۰۲ حدود ۲ استان دیگر اضافه می شود.

سید هاشمی گفت: در برخی استان ها مانند تهران و البرز اراضی دیم ندارند، کشاورزان دیم تمکن مالی ضعیفی داشتند، بنابراین با اجرای طرح جهش تولید در دیم‌زارها علاوه بر جلوگیری از مهاجرت به شهرها برایشان افزایش درآمد به همراه دارد.

با هدفمندی یارانه، بزرگترین اصلاح اقتصادی در بخش کشاورزی رقم‌خورد

در ادامه این مراسم رضازاده، مشاور وزیر جهاد کشاورزی از اقدامات مهم وزارت جهاد کشاورزی در یک سال گذشته گفت: اجرای قانون انتزاع و واگذاری وظایف بازرگانی کشاورزی به وزارت جهاد از جمله آنهاست.

او افزود: قانون انتزاع که حدود ۱۲ سال پیش تصویب شده بود و بیش از یک دوره اجرا نشد، اما با آغاز دولت سیزدهم این قانون به‌طور کامل اجرایی شد و وزارت جهاد کشاورزی تنظیم بازار را به عهده گرفت. با وجود آنکه ۶۰۰ تا ۷۰۰کارشناس از وزارت صمت به وزارت جهاد بیاید، اما آنها در وزارت جهاد به کار خود ادامه ندادند و دوباره به وزارت اولیه برگشتند. با این وجود مدیریت بازار اگر نگوییم به‌طور کامل ولی به خوبی پیش رفت.

رضازاده با اشاره به چالش نبرد اوکراین و روسیه و مواجه شدن دنیا با افزایش قیمت و تورم محصولات کشاورزی در بازارهای جهانی، گفت: در این شرایط همچنان شاهد فراوانی در کشورمان در زمینه محصولات کشاورزی بوده‌ایم و خللی در این زمینه ایجاد نشده است.

او کشت قراردادی را یکی از ۵ برنامه محوری وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد و گفت: کشت قراردادی و خرید تضمینی گندم سبب شد تا ثبات در امنیت غذایی در محصول گندم را شاهد باشیم.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها بزرگترین اصلاح اقتصادی در حوزه محصولات کشاورزی را رقم زده است، تصریح کرد: مهم‌ترین مولفه در حوزه امنیت غذایی فراوانی است که در این راستا با اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها در فراوانی محصولات دچار خللی نشدیم.

رضا زاده ادامه داد: در کنار چالش‌های شرایط اقتصادی و نوسانات قیمت ارز، برنامه‌های اهداف توسعه‌ای برای بخش کشاورزی پیش‌بینی شده است.

مشاور وزیر با اشاره به طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت گفت: با توجه به اهمیت کاشت درخت در جهان و ترسیب کربن،کشور عربستان تعهد کاشت ۵۰ میلیارد و کشور چین ۸۰ میلیارد درخت را داده است.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، به کاشت درخت توسط مقام معظم رهبری در روز درختکاری نیز اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری در این روز سه درخت را غرس کرده‌اند که این مهم براساس شعار امسال منابع طبیعی و آبخیزداری با نام کاشت ۳ درخت برای هر ایرانی بوده دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار