روایت فرهنگ و‌ هنر مازندران در فرح‌آباد

مدیر پایگاه میراث‌ فرهنگی فرح‌آباد از روایت فرهنگ و‌ هنر مازندران در قالب برنامه‌های نوروزی در این پایگاه خبر داد.

محمد‌آرمان ارشادی مدیر پایگاه میراث‌ فرهنگی فرح‌آباد گفت: با توجه به اعلام برنامه‌های نوروزی توسط وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، و اداره‌کل امور پایگاه‌های ملی و جهانی، امسال پایگاه میراث‌فرهنگی فرح آباد به‌عنوان پایلوت محل برگزاری برنامه‌های نوروزی در مازندران است.

او در خصوص برگزاری آیین نوروزخوانی در شهر تاریخی فرح‌آباد و پایگاه میراث‌فرهنگی، افزود: مراسم نوروزخوانی برای نخستین بار در این شهر تاریخی با هماهنگی این پایگاه و شهرداری این شهر تاریخی برگزار شد.

ارشادی با اشاره به این که نوروز به‌عنوان یک اثر میراث ناملموس در ۴ اسفند ۱۳۸۸ در یونسکو به ثبت رسیده است، گفت: سازمان ملل متحد به افتخار این سنت دیرین ایرانی، عید نوروز را به عنوان روز بین‌المللی نوروز و فرهنگ صلح در جهان به رسمیت شناخته است، در همین راستا این پایگاه نیز برای معرفی ثبت جهانی نوروز، نوروزخوانی را در شهر تاریخی فرح آباد برگزار کرد.

او در خصوص برنامه‌های قابل اجرا در نوروز ۱۴۰۲ در محل پایگاه، افزود: با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده با اداره‌کل پایگاه‌های میراث ملی و جهانی برنامه‌هایی همچون نوروزخوانی، آیین شاهنامه‌خوانی به مناسبت پایان سرایش شاهنامه، آیین پاک‌سازی آثار و محوطه‌های تاریخی با مشارکت جوامع محلی، برپایی سفره هفت سین، تهیه بسته‌های افطاری و موسیقی سنتی برای گردشگران اجرا می‌کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.