جزئیات طرح تبادل پیام کاربران در پیام رسان‌های داخلی تشرح شد؛

تبادل پیام کاربران در پیام رسان‌های داخلی، مزیت نسبت به پیام‌رسان‌های خارجی

حامد منکرسی، معاون سیاست گذاری و اعتباربخشی سازمان فناوری اطلاعات کشور جزئیات طرح تبادل پیام کاربران در پیام رسان‌های داخلی را تشریح کرد.

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اوایل اسفند امسال درباره اجرایی شدن طرحی مبنی بر امکان رد و بدل پیام بین پیامرسان‌های داخلی تا آخر امسال توضیحاتی داد.

با توجه به این که به اواخر سال نزدیک می‌شویم، در ادامه به ارائه جزئیات بیشتری درباره این طرح می‌پردازیم.

حامد منکرسی، معاون سیاست گذاری و اعتباربخشی سازمان فناوری اطلاعات کشور در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به این که وقتی ایمیل ایجاد شد، کاربران عموما مجبور بودند که در یک پلتفرم عضویت داشته باشند تا بتوانند پیام‌های خود را برای یکدیگر ارسال کنند، گفت: احساس شد که نباید کاربران مجبور به استفاده از یک پلتفرم خاص شوند. از همین رو استاندارد‌هایی ایجاد شدند تا انحصار از میان برود و مثلا کاربران بتوانند از طریق جی‌میل به یاهو یا هر سرویس دیگر ایمیل ارسال کنند.

وی افزود: زمانی کاربر برای انتقال پول به یک بانک خاص وابسته بود و واریز کننده و گیرنده پول باید در یک بانک حساب می‌داشتند تا بتوان نقل و انتقال مالی انجام شود که اکنون با ایجاد استاندارد‌های لازم به راحتی می‌توان پول را از هر بانکی به دیگری کارت به کارت کرد.

منکرسی با اشاره به احساس چنین نیازی برای رفع انحصار و امکان ارسال پیام میان پیامرسان‌های مختلف، اظهار کرد: در ایران و سایر کشور‌ها چنین نیازی احساس می‌شود تا این انحصار شکسته شود و مردم با آزادی عمل بتوانند با یکدیگر ارتباط داشته باشند و هر کسی بر اساس سلیقه و نیازش یکی از پیام‌رسان‌ها را به عنوان پیام‌رسان اصلی انتخاب کند و به پیام رسان دیگر، پیام ارسال کند.

معاون سازمان فناوری اطلاعات با بیان این که شاید این مسئله در برخی کشور‌ها از جمله ایران به دلیل وجود پلتفرم‌های متعدد، جدی‌تر باشد، خاطرنشان کرد: مردم انتظار دارند تا دولت برای تسهیل ارتباطات راه‌حل‌هایی ارائه دهد و از همین رو وزارت ارتباطات در نقش تنظیم‌گر، طرحی را با همکاری پیام‌رسان‌ها و شرکت‌هایی که در این باره تجربه دارند، آغاز کرد.

وی با اشاره به تجربه موفق برقراری ارتباط میان سازمان‌ها در سازمان فناوری اطلاعات گفت: چند سال است که دستگاه‌های اداری برای ارائه خدمات به کاربران، اطلاعات را با عبور از مرکز تبادل اطلاعات، در اختیار یکدیگر قرار می‌دهند تا بتوانند خدمت مورد نیاز مردم را ارائه دهند که خوشبختانه تجربه موفقی است که از آن بهره بردیم.

منکرسی با اشاره به قانون موسوم به دیجیتال مارکت اکت (DMA) در اتحادیه اروپا گفت: این قانون به صراحت اعلام می‌کند تمام پلتفرم‌هایی که قصد دارند در کشور‌های عضو اتحادیه اروپا فعالیت کنند، باید قواعدی را رعایت کنند که یکی از آن‌ها ارتباط متقابل کاربران به یکدیگر است و بر اساس برنامه زمان‌بندی مشخص شده در مرحله اول ارسال متن و فایل و در مرحله بعدی تشکیل گروه‌ها و سپس برقراری تماس صوتی و تصویری باید انجام شود که در حال فراهم کردن مقدمات آن هستند.

معاون سازمان فناوری اطلاعات درباره برقراری اینترکانکشن میان پیام رسان‌های داخلی تصریح کرد: اتحادیه اروپا زمان‌بندی چهار ساله‌ای برای این موضوع دارد. در وزارت ارتباطات نیز بر اساس برنامه ریزی انجام شده در فاز نخست ارسال متن و فایل در کمتر از شش ماه انجام شد و در فاز‌های بعدی عضویت در کانال و گروه از پلتفرم‌های مختلف برنامه ریزی شده است.

وی درباره زمان انجام فاز‌های دو و سه افزود: از آن جایی که اجرای آن‌ها پیچیدگی‌های خاصی دارد؛ بنابراین با بازخورد‌هایی که از فاز یک دریافت می‌کنیم برای اجرای فاز دوم و نهایی برنامه ریزی خواهد شد.

معاون سازمان فناوری اطلاعات تصریح کرد: پیام رسان‌ها برای اجرای فاز نخست طرح اینترکانکشن برای ارسال متن و فایل، محصول را تولید کرده و آن را در جامعه محدودی در اختیار کاربران قرار داده اند تا اشکالات و نقص‌های احتمالی را پیدا و رفع کنند.

وی افزود: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده این استاندارد‌ها و شیوه نامه ها در اختیار همه پلتفرم‌ها قرار داده شده اند و آن‌هایی که بتواند زودتر از آزمایش‌ها سربلند بیرون آیند، می‌توانند اعلام عمومی کنند.

منکرسی با اشاره به پیشتاز بودن پیام‌رسان‌های «بله»، «ایتا» و «آی گپ»، گفت: همین روزها است که مردم شاهد اطلاع‌رسانی آن‌ها باشند.

منکرسی خاطر نشان کرد: برای جلوگیری از سردرگمی کاربران جلساتی با پیام رسان‌ها برگزار شدند که در پایان مقرر شد تا بعد از به روز رسانی، قابلیت جدید با پیشفرض غیر فعال بر روی پیام رسان‌ها اضافه شود. به عبارتی این قابلیت به شکلی است که زمانی که نسخه جدید پیام رسان‌ها منتشر شود، در پیام‌رسان‌ها به صورت غیر فعال وجود خواهد داشت.

وی با اشاره به این که پس از فعال سازی، اگر مخاطبان کاربری در پیام‌رسان‌های دیگر هم آن را فعال کرده باشند با جست‌وجو، متوجه می‌شوند که می‌توانند با چه کسی ارتباط برقرار کنند، افزود: به عبارت دیگر دو طرف باید اجازه کار را به پیام رسان‌های خود داده باشند تا این ارتباط شکل بگیرد.

معاون سازمان فناوری اطلاعات ادامه داد: بحث امضای دیجیتال را برای پیام‌رسان‌ها فراهم و اجرا کرده ایم تا مطمئن باشند فرستنده و گیرنده، همان کسی است که ادعا کرده پیام را دریافت می‌کند و اگر کوچکترین تغییری رخ دهد، امضا نامعتبر می‌شود و قابل تشخیص خواهد بود؛ بنابراین تمام این تمهیدات در نظر گرفته شده اند تا مشکلی رخ ندهد.

وی افزود: قابلیت اینترکانکشن بر روی پیام رسان‌ها از طریق شماره تلفن ثبت شده، برقرار می‌شود و کاربرانی می‌توانند پیام به کاربر دیگری ارسال کنند که جزء لیست مخاطبان خود باشند.

معاون سازمان فناوری اطلاعات تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود با اضافه شدن این قابلیت اقبال مردم به پیام‌رسان‌ها بیشتر شود؛ زیرا یک مزیت نسبت به پیام‌رسان‌های خارجی بوده و جامعه آماری و مخاطبان بیشتری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. همچنین این مزیت و رقابت برای کسب و کار‌ها نیز به وجود می‌آید.

منکرسی درباره هزینه‌های اجرای این طرح اظهار کرد: عمده پیاده‌سازی طرح توسط پیام‌رسان‌ها انجام می‌شود و قبول کرده اند تا برای جذب کاربر بیشتر ارتباط بهتری به کاربر بدهند. وزارت ارتباطات نیز فقط در حوزه تدوین سیاست‌ها و استاندارد‌های کلی فعالیت می‌کند.

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.