انرژی اتمی راه مقابله آرژانتین با گرمای بی‌سابقه

بالاترین رکورد یک قرن گرمای تابستان در آرژانتین درحالی رخ می‌دهد که این کشور با استفاده از سه راکتور هسته‌ای ساخت داخل با آن مقابله می‌کند.

آرژانتین زیر ضربات سنگین خشکسالی و بالاترین رکورد یک قرن گرمای تابستانی توانسته است با استفاده از سه راکتور هسته‌ای ساخت داخل، بخش قابل توجهی از نیاز مردم به انرژی را تامین کند.

آرژانتین طی پنج سال گذشته به طور پی در پی دچار خشکسالی است که تولید نیروگاه‌های برق آبی این کشور را تهدید می‌کند از سوی دیگر روز گذشته این کشور بالاترین رکورد حرارت در تابستان طی یکصد و هفده سال گذشته را پشت سرگذاشت.

گرمای بی سابقه به همراه با کاهش تولید انرژی در مراکز برق آبی در آرژانتین موجب قطع برق در برخی نقاط و قرار گرفتن مردم این کشور در تنگنا شده است. اما در این روز‌ها تولید برق از نیروگاه‌های اتمی توانست بخشی از نیاز مردم به انرژی را تامین کند. تولید برق در سه نیروگاه اتمی این کشور یعنی اتوچا ۱، امبالسه و اتوچای ۲ انجام می‌شود که هفت و نیم گیگاوات انرژی تولید می‌کنند. این راکتور‌های نسبتا قدیمی است و بخشی از برنامه اتمی این کشور است که تقریبا هفتاد سال پیش آغاز شد.

توسعه انرژی اتمی در آرژانتین علیرغم مخالفت آمریکا در دوران ریاست جمهوری دومینگو پرون و دولت استقلال طلب او در سال ۱۹۵۰ میلادی آغاز شد و در سال ۱۹۵۷ ارژانتین توانست اولین راکتور آزمایشگاهی خود موسوم به RA-۱ را تکمیل کرد.

آرژانتین با برنامه اتمی خود توانسته است علاوه بر تولید انرژی، نیاز‌های خود در زمینه رادیو درمانی و تولید ایزوتوپ‌های مصنوعی برای استفاده در مطالعات بیولوژیک و صنعت را تامین کند. آرژانتین همچنین تا ساخت و صادرات راکتور‌های اتمی از جمله صادرکنندگان این نیروگاه‌ها بود.

آرژانتین سه دهه پیش در زیر فشار کشور‌های غربی و با وعده کمک‌های مالی و توسعه اقتصادی حاضر شد بخش‌هایی از برنامه اتمی خود را متوقف یا محدود کند، اما کشور‌های غربی و در راس آن‌ها امریکا به وعده‌های خود عمل نکرده و آرژانتین در حالی برنامه‌های درخشان اتمی خود را راکد گذاشت که با عدم همکاری غرب همچنان با بحران سخت اقتصادی روبرو است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار