طرح جدید سوئد به منظور جلب توجه ترکیه در روند عضویت ناتو

دولت سوئد برای جلب موافقت ترکیه طرح ضدتروریستی جدیدی را به پارلمان ارائه کرد.

یکی از پیامد‌های جنگ اوکراین واهمه سایر کشور‌های شرق اروپا از کشیده شدن جنگ به خاک خود و تلاش برای جلوگیری از این موضوع بود. سوئد و فنلاند که از زمان جنگ سرد موضع بی طرفانه‌ای را میان بلوک شرق و غرب اتخاذ کرده بودند اکنون به دنبال پیوستن به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هستند. با این وجود، به دلیل قوانین مندرج در منشور این سازمان، موانعی در روند عضویت این دو کشور ایجاد شده است.

براساس منشور سازمان ناتو، عضویت هر کشور جدید در این نهاد منوط به موافقت تک تک اعضای آن است. ترکیه که از دیرباز استکهلم را متهم به پناه دادن به تروریست‌های حزب کارگران کردستان (پ ک ک) در خاک خود کرده، موافقت خود با عضویت سوئد را منوط به استرداد اعضای این حزب به آنکارا کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دولت سوئد امروز (پنجشنبه) اعلام کرد طرح ضدتروریستی را به پارلمان این کشور ارائه می‌کند تا نظر ترکیه به منظور موافقت با عضویت این کشور در سازمان ناتو را جلب کند.

دولت سوئد تاکید دارد قانون جدید که کار بر روی آن پس از ورود یک کامیون به میان جمعیت در سال ۲۰۱۷ آغاز شده بود، عضویت و طرفداری از هر گونه سازمان تروریستی را جرم می‌داند.

سوئد و فنلاند سال گذشته میلادی پس از درخواست رسمی برای عضویت در سازمان ناتو، نشستی ۳ جانبه با ترکیه در این باره برگزار کردند. محور اصلی این نشست مبارزه با تروریسم و استرداد آن‌ها به آنکارا بود.

وزارت دادگستری سوئد می‌گوید با ارائه طرح جدید دولت قدرت لازم برای پیگرد قضایی افرادی که از تروریسم حمایت می‌کنند را خواهد داشت.

ترکیه و مجارستان تنها کشور‌هایی از ۳۰ عضو سازمان ناتو هستند که عضویت فنلاند و سوئد را در پارلمان خود تصویب نکرده اند. گرچه آنکارا اعلام کرده است با عضویت فنلاند موافق است، اما تاکید دارد سوئد باید اقدامات لازم برای جلب نظر این کشور را انجام دهد.

استکهلم و هلسینکی امیدوار هستند تا ماه ژوئیه روند عضویت خود در سازمان ناتو را به اتمام برسانند و به طور رسمی به این نهاد بپیوندند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار