کنگره آمریکا برای بررسی خروج آمریکا از افغانستان جلسه استماعیه برگزار کرد

در نشست استماعیه کنگره آمریکا شماری از نظامیان قوای مسلح آمریکا در مورد خروج پر از هرج و مرج نیروها از افغانستان گواهی دادند.

به دنبال تلاش قانونگذاران جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان کنگره آمریکا در مورد چگونگی خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، نخستین نشست استماعیه برگزار شد.

به نقل از رسانه‌های آمریکایی، در این استماعیه که در کميته امور خارجی مجلس نمایندگان کنگره آمریکا برگزار شد، شماری از نظامیان برحال و بازنشسته قوای مسلح آمریکا در مورد خروج پر از هرج و مرج نیروها از افغانستان گواهی دادند.

به نقل از منابع آمریکا، تیلور وارگاس اندروس، خورد ضابط پیشین در مورد کودکانی صحبت کرد که به گفته‌ او در زیر دود ناشی از انفجارهای انتحاری در نزدیکی دروازه‌ میدان هوایی کابل فریاد می‌زدند. او گفت که هنوز هم چهره های زنان و مردانی را به خاطر دارد که نتوانستند آنان را نجات دهد و رهایشان کرد.

اندروس افزود: خروج نیروها به نظر من یک فاجعه بود و در آنجا فقدان غیر قابل توجیه حسابدهی وجود داشت.

این نظامی پیشین به مایک مک‌کال، رئیس کمیته‌ امور خارجی مجلس نمایندگان گفت که به آنان در مورد دو فرد انتحاری معلومات رسیده بود و او و چند نفر دیگر دو فردی را شناسایی کردند که مشخصات آنان با حمله کنندگان مشابه بود و به گونه مشکوک عمل می‌کردند و حتی زمانی فرارسید که آنان آن دو تن را در هدف تفنگ‌های شان داشتند، اما در مورد اقدام علیه آنان دستوری دریافت نکردند.

او افزود: هیچکسی نه در گذشته و نه تا امروز مورد حساب قرار داده نشد.

در آن حملات انتحاری ۱۳ نظامی آمریکایی و ۱۷۰ افغانستانی کشته شدند.

قوماندانی مرکزی آمریکا در ماه اکتبر در پی تحقیقات خویش گفت که آن حملات در سطح تکنیکی «غیرقابل جلوگیری» بود.

پیش از این مایک پمپئو، وزیر خارجه سابق آمریکا گفت تصمیم سیاسی جو بایدن موجب ویرانی افغانستان و کشته شدن ۱۳ سرباز آمریکایی در انفجار میدان هوایی کابل شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار