هزار هکتار از اراضی کشت و صنعت مغان به بخش خصوصی واگذار شد

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت مغان گفت: یک هزار هکتار زمین برای کشت باغ هلو در این شرکت به بخش خصوصی واگذار شد.

قاسم محمدی رمدیرعامل شرکت کشت و صنعت مغان گفت: کاشت هزار هکتار باغ هلو در اراضی بخش هشت شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان از سوی شرکت گلدشت ایده خوبی بوده و نقش بسیار زیادی در جهش تولید و رونق اشتغال منطقه خواهد داشت.

وی افزود: در گذشته بدلایلی با اجرای این طرح در هیات مدیره کشت و صنعت مغان مخالفت شده بود که اخیرا با اجرای آن موافقت شد.

محمدی ادامه داد: عملیاتی کردن طرح کاشت یک هزار هکتار باغ هلو از نوع هسته به نفع شرکت و مردم منطقه بوده و تکمیل و بهره‌برداری به‌موقع آن منجر به تولید، اشتغال مولد و پایدار، زنجیره تولید و ارزش افزوده در منطقه می‌شود.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان با بیان اینکه باغات میوه شرکت در دهه‌های گذشته به دلیل نبود سرمایه‌گذاری به مجموعه‌ای زیان‌ده تبدیل شده بود، گفت: در حال حاضر از مجموع ۲ هزار و ۶۰۰ هکتار مجتمع باغات شرکت کشت و صنعت مغان یک هزار و ۲۰۰ هکتار بهره اقتصادی دارد و بقیه با عمر بیش از ۳۰ سال فرسوده شده است.

محمدی همچنین از اصلاح و بهسازی باغات شرکت کشت و صنعت مغان خبر داد و افزود: در این راستا اخیرا نسبت به اصلاح و توسعه ۲۵۰ هکتار از باغات شرکت اقدام شده و این کار در سال‌های آینده هم ادامه خواهد یافت.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان گفت: با وارد کردن ۲۵ هزار اصله نهال از صربستان که ۱۰ هزار اصله نهال آن وارد شده و در گلخانه شرکت در قرنطینه می‌باشد، می‌توان علاوه بر نیاز منطقه و استان، نهال مورد نیاز کل کشور را تامین کرد.

وی افزود: اصلاح و بازسازی باغات میوه در دستور کار قرار گرفته و تمهیدات لازم برای ایجاد نهالستان و باغ مادر در اراضی کشت و صنعت مغان اتخاذ شده است.

مجتمع کشت و صنعت و دامپروری مغان که هم‌اکنون به عنوان زیر مجموعه وزارت جهاد کشاورزی محسوب می‌شود، در زمینه تولید محصولات کشاورزی، دامی و صنایع وابسته با ۲ هزار و ۷۰۰ نفر نیروی انسانی شاغل فعالیت می‌کند و به عنوان پیشانی تولید بخش کشاورزی استان در حال فعالیت و تولید است.

این مجموعه بزرگ اقتصادی به عنوان بزرگترین شرکت کشت و صنعت کشور با داشتن اراضی وسیع زراعی به مساحت بیش از ۲۰ هزار هکتار زمین زراعی، ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار باغات میوه، مجتمع بزرگ دامپروری، کارخانه‌های قند، لبنیات، فرآوری میوه و چند واحد تولید غذای دام و سایر نیاز‌های حوزه کشاورزی از شرکت‌های منحصر بفرد کشور محسوب می‌شود.

این شرکت در اجرای قانون خصوصی‌سازی در سال ۱۳۸۸ در لیست واگذاری‌ها قرار گرفت و بعد از چهار فقره آگهی درسال ۱۳۹۷ به بخش خصوصی واگذار شد. این واگذاری با توجه به اعتراض‌هایی که بدنبال داشت در شانزدهم مهرماه سال ۱۳۹۹ با پنج رای موافق و یک رای مخالف هیات داوری ابطال شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.