افزایش زنان باردار مبتلا به سوء تغذیه در افغانستان

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) نسبت به افزایش ۴۹ درصدی ابتلا به سوءتغذیه زنان باردار و شیرده در افغانستان هشدار داده است.

یونیسف با نشر گزارشی به مناسبت ۸ مارچ، روز جهانی همسبتگی زنان، خواستار سرمایه‌گذاری در برنامه‌های تغذیه ضروری برای زنان و دختران نوجوان در افغانستان شده است.

این نهاد افزود بستن مکاتب دخترانه در افغانستان و عدم دسترسی دختران به خدمات تغذیه و پشتیبانی از جمله برنامه سراسری توزیع فولیک اسید و آهن به دختران نوجوان، وضعیت را دشوار کرده است.

برپایه اطلاعات یونیسف، تنوع رژیم غذایی در میان دختران و زنان نوجوان در افغانستان تا ۲۶ درصد افت کرده و این کشور در میان ۲۰ کشوری که این نهاد بررسی کرده، پس از سودان، بروندی و بورکینافاسو در ردیف چهارم قرار گرفته است.

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد از کشورهای افغانستان، بورکینافاسو، چاد، اتیوپیا، کنیا، مالی، نایجر، نایجریا، سومالیا، سودان جنوبی، سودان و یمن به‌عنوان «مرکز بحران سوءتغذیه در جهان» یاد کرده است.

از جانبی، افغانستان از نظر مراقبت‌های دوران بارداری زنان ۱۵ تا ۴۹ سال و دسترسی به مکمل‌های غذایی و آهن، بدترین کشور در میان ۲۰ کشوری است که یونیسف بررسی کرده است.

یونیسف در گزارش خود همچنان هشدار داده است بحران‌های مداوم و نابرابری جنسیتی باعث تشدید سوءتغذیه در میان دختران و زنان نوجوان و جوان می‌شود.

این سازمان در گزارش خود برآورد کرده که در ۱۲ کشور بحران‌زده، از جمله افغانستان، از سال ۲۰۲۰، سوءتغذیه حاد در میان دختران نوجوان و زنان باردار و شیرده ۲۵ درصد افزایش یافته است.

بر‌بنیاد این گزارش، بحران اوکراین، منازعه و بی‌ثباتی و خشک‌سالی در این کشورها وضعیت را بدتر کرده است.

گفتنی است که پس از دستور طالبان مبنی بر ممنوعیت کار زنان در موسسه‌های داخلی و خارجی، سازمان‌های جهانی همواره هشدار داده‌اند که این تصمیم عواقب خطرناکی برای دختران و زنان دارد.

طالبان بیش از سه ماه می‌شود که کار زنان در موسسه‌های داخلی و خارجی را ممنوع قرار داده‌اند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار