همایش ملی انجمن سنجش از دور زمین شناختی ایران برگزار شد

چهارمین دوره همایش ملی انجمن سنجش از دور زمین شناختی ایران به میزبانی دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته برگزار شد.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع دانشگاه در آئین گشایش چهارمین دوره همایش ملی انجمن سنجش از دور زمین شناختی ایران در دانشگاه تحصیلات تکمیلی، صنعتی و فناوری پیشرفته کرمان ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و خیرمقدم به دانشمندان، پژوهشگران و مهمانان همایش گفت: اولین دوره همایش ملی انجمن سنجش از دور زمین شناختی ایران در سال ۱۳۹۵ در دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته برگزار شد و از برگزاری چهارمین دوره آن به صورت تلفیقی (حضوری و مجازی) در این دانشگاه در روز‌های ۱۴ و ۱۵ اسنفد ماه ابراز خرسندی کرد.

 امین باقی زاده در تشریح ساختار دانشگاه از آن به عنوان یک دانشگاه منحصر به فرد در سه حوزه آموزش، پژوهش و فناوری با سه ردیف بودجه مجزا نام برد و تصریح کرد دراین دانشگاه حضور ۱۴۰ عضو هیات علمی متخصص و مجرب در ۱۰ دانشکده و پژوهشکده و همچنین وجود تجهیزات و امکانات تخصصی درقالب بیش از ۴۰ آزمایشگاه، تخصصی بستر مناسبی برای ارتقا، شکوفایی و هم افزایی تولید علم و فناوری در سطح کشور و به ویژه استان کرمان فراهم آورده است.

معاون اداری و مالی دانشگاه با بیان افتخارات و دستاورد‌های کسب شده در دانشگاه در سطوح ملی و بین المللی عنوان کرد: در آخرین رتبه بندی اعلام شده از سوی پایگاه استنادی جهان اسلام، دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته در بین دانشگاه‌های کل کشور رتبه ۱۹ و در بین دانشگاه‌های صنعتی رتبه ۶ را دارا است.

باقی زاده وجود مرکز همایش‌های دانشگاه را با داشتنن ۲ هزار صندلی در سالن‌هایی با امکانات و ساختار بی نظیر به عنوان بستر مناسبی برای برگزاری همایش‌ها در جهت افزایش توان علمی کشور و استان حائز اهمیت برشمرد.

معاون اداری و مالی دانشگاه در پایان ضمن تشکر و تقدیر از همه دست اندر کاران این همایش به ویژه رئیس و دبیران کنفرانس، حضور و تبادل نظر فرهیختگان، اساتید و دانشمندان حوزه زمین شناختی و سنجش از دور را در دانشگاه تحصیلات تکمیلی کرمان بزرگترین دستاورد این همایش دانست.

در ادامه همایش مهندس علی رشیدی، مدیر مرکز زمین شناسی و اکتشافات معدنی استان کرمان، طی سخنانی ضمن معرفی طرح تحول اکتشافات معدنی از شروع انجام این طرح در کشور از سال گذشته خبر داد و اعلام کرد اجرای آن به صورت پایلوت در استان خراسان جنوبی انجام شده و اجرای آن تا پایان سال ۱۴۰۴ در کل کشور در دستور کار بوده و افزود دراستان کرمان هم مقدمات انجام کار طرح ریزی شده است.

 حجت اله رنجبر رئیس کنفرانس و معاون پژوهشی دانشگاه شهید باهنر با بیان تاریخچه انجمن علمی سنجش از دور زمین شناختی ایران هدف تاسیس این انجمن را ترویج سنجش از دور و ایجاد بستر مناسب برای این علم در دانشگاه‌ها عنوان کرد و اظهار داشت: دانش سنجش از دور یکی از علوم کاربردی است که: با فراهم شدن امکانات آزمایشگاهی و همکاری متخصصان فناوری اطلاعات در زمینه نرم افزاری می‌توان شاهد توسعه و پیشرفته این دانش در مباحث اکتشافات معدن و زمین شناسی باشیم.

وی افزود: با عقد تفاهم نامه‌ها و برگزاری کارگاه‌های آموزشی می‌توانیم بستر مناسبی برای همکاری سازمان‌های مرتبط ایجاد نماییم.

در پایان مراسم دکتر مهدی هنرمند دبیر علمی همایش در تشریح گزارش برگزاری همایش عنوان کرد: این همایش به منظور جمع آوری و ثبت و تبادل نظر محققان در دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته و با همکاری انجمن علمی سنجش از دور و زمین شناختی ایران برگزار شد.

هنرمند اعلام کرد: دبیرخانه همایش با ارائه فراخوان و راه‌اندازی وب سایت و سامانه ثبت‌نام و دریافت مقالات از ابتدای سال ۱۴۰۱ آغاز بکارکرد و با اتمام فرصت ارسال مقالات بیش از ۴۰ مقاله توسط دبیرخانه همایش دریافت شد.

وی ادامه داد: مقالات دریافت شده توسط حداقل ۲ داور مورد داوری علمی قرارگرفته و طبق نظر کمیته علمی همایش ارتباط نزدیک‌تری با مباحث و محور‌های موردنظر همایش داشتند پذیرش نهایی شدند.

دبیرعلمی چهارمین همایش ملی انجمن سنجش از دور زمین شناختی ایران اضافه کرد: از این تعداد ۱۶ عنوان مقاله به‌صورت ارائه شفاهی و ۲۱ مقاله به‌صورت ارائه پوستر مورد پذیرش کمیته علمی قرار گرفت و مقالات برتر همایش نیز پس از داوری علمی در مجله انجمن Journal of Geological remote Sensing به زبان انگلیسی به چاپ خواهند رسید.

شایان ذکر است سخنرانی‌های کلیدی این همایش با موضوع «بررسی‌های زمینشناسی در نواحی قطبی با استفاده از سنجنده‌های ماهوار‌های چندطیفی» توسط دکتر بیرانوندپور و «تصویربرداری فراطیفی و کاربردها» توسط دکتر احمد درودی، دکتر پیمان سلطانی ارائه گردید.

همچنین سه کارگاه آموزشی به صورت حضوری و آنلاین با عناوین "داده پریسما ابزاری جدید در حوزه سنجش از دور"، "نگارش و تنظیم دست‌نوشته علمی ویژه دانشجویان و محققین (آماده سازی جهت چاپ در مجله) " و "کاربرد سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) و روش تصمیم‌گیری چند متغییره ANP در ارزیابی خطر زلزله" از دیگر برنامه‌های این همایش است که طی روز‌های ۱۴ و ۱۵ اسنفد ماه ۱۴۰۱ در مرکز همایش‌های دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته برگزار خواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار