معاون فناوری اطلاعات و آمار جمعیتی ثبت احوال آذربایجان شرقی :

نرخ باروری در آذربایجان‌شرقی ۱.۵ فرزند به ازای هر مادر است

معاون فناوری اطلاعات و آمار جمعیتی ثبت احوال آذربایجان شرقی گفت: نرخ باروری در استان ۱.۵ فرزند به ازای هر مادر بوده و تعداد ولادت‌ها طی امس ۵.۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کمتر شده است.

آقای همتی اظهار کرد: از ابتدای امسال تاکنون ۲۲ هزار و ۶۷۶ مورد ازدواج در استان آذربایجان شرقی ثبت شده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۰.۷ درصد کمتر شده و در مقابل طلاق با هشت هزار و ۳۹۷ مورد، ۷.۲ درصد بیشتر شده است.

وی همچنین با اشاره به اینکه بیشتر طلاق‌ها در سال‌های ابتدایی و بین یک تا پنج سال زندگی مشترک اتفاق می‌افتد، گفت: ۹.۴ درصد طلاق‌ها در سال اول، ۱۱.۵ درصد بین سال اول و دوم، ۷.۶ درصد بین ۲ تا سه سال، ۶.۹ درصد بین سه تا چهار سال و ۴۰.۵ درصد زیر پنج سال رخ می‌دهد.

آقای همتی متوسط سن ازدواج در استان را در مردان ۳۰.۶ و در زنان ۲۴.۸ سال اعلام کرد و افزود: این اعداد و ارقام در تبریز مرکز آذربایجان شرقی بالاتر بوده و مردان و زنان در این شهر دیرتر ازدواج می‌کنند به طوری که متوسط سنی ازدواج در مردان در این شهر ۳۱.۲ و در زنان ۲۶.۱ سال است.

وی اضافه کرد: متوسط سن طلاق در آذربایجان شرقی نیز در مردان ۳۸ و در زنان ۳۲ سال است.

آقای همتی همچنین به افزایش جمعیت پیر استان در سال‌های ۱۳۶۵ تا ۱۳۹۵ نیز اشاره کرد و گفت: در سال ۱۳۶۵، ۲.۹ درصد در سال ۷۵، پنج درصد در سال ۸۵، ۶.۳ درصد و در سال ۹۵ حدود ۷.۲ درصد جمعیت استان را جمعیت بالای ۶۵ سال تشکیل می‌دهد و آذربایجان شرقی از این حیث در رتبه ششم کشوری قرار دارد.

وی مهاجرت را یکی از دلایل بالا رفتن سن جمعیت آذربایجان شرقی و پیری عنوان کرد و افزود: با مهاجرت، وقایع حیاتی ازدواج و ولادت و همچنین اشتغال نیز کم می‌شود و با کاهش این موارد که به صورت زنجیر وار به هم وصل هستند جمعیت استان پیرتر می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.