تحریم‌های روسیه عامل سود شرکت‌های هواپیمایی آسیای میانه

تحریم‌های اعمال شده علیه مسکو سود بی سابقه‌ای برای شرکت‌های هواپیمایی آسیای میانه طی سال گذشته به همراه داشته است.

شرکت‌های هواپیمایی آسیای میانه با استفاده از جنگ اوکراین به سود‌های کلان بی سابقه‌ای دست یافته اند. تحریم حریم هوایی روسیه باعث استفاده از حریم هوایی کشور‌های آسیای میانه شده است.

به گزارش شبکه الميادين، شرکت‌های هواپیمایی اروپایی که قصد سفر به ژاپن را دارند مجبور شده اند از اطراف روسیه یعنی قزاقستان و مغولستان عبور کنند و این سفر ممکن است ۱۴ ساعت بین پاریس و توکیو طول بکشد و به همین علت، شرکت انگلیسی ورژن آتلانتیک سفر‌های خود به هنگ کنگ را متوقف کرده است و خساراتی که هر هفته به این شرکت وارد می‌شود تا ۳۷ میلیون دلار برآورد شده است.

ازبکستان بیشترین سود را از این وضعیت برده است و به کشور جایگزین در استفاده از حریم هوایی روسیه تبدیل شده است بطوریکه سفر‌های هوایی بین این کشور با برخی کشور‌های اروپایی در سال ۲۰۱۹ میلادی ۱۰۶ درصد و در سال گذشته نسبت به سال قبل ۳۶ درصد رشد داشته است.

یک شرکت هواپیمایی فنلاندی به ایجاد یک مرکز برای ارتباط آسیای شرقی با اروپا و آمریکا اقدام کرده است، اما در پرواز‌های هوایی با مشکلاتی مواجه شده است، به عنوان مثال سفر به توکیو که قبلا ۹ ساعت و نیم بود به ۱۳ ساعت افزایش یافته و افزون بر آن افزایش هزینه‌های سوخت نیز ضرر‌های مالی را به همراه داشته است.

برخی شرکت‌هایی که کشور‌های آن‌ها روسیه را تحریم نکرده اند و امکان استفاده از حریم هوایی روسیه دارند شرکت هواپیمایی امارات و خطوط هوایی قطر است. این درحالیست که خطوط هوایی هند در سفر‌هایی که به کانادا و آمریکا دارند یک ساعت و سی دقیقه زودتر از شرکت‌های کانادایی و یوناتید ایرلاینز و با هزینه کرد کمتر یعنی مبلغ ۹۰۰۰ دلار به مقصد می‌رسند.

در خصوص وسعت جغرافیایی روسیه، در گذشته نیز باید بگوییم شرکت‌های هواپیمایی همه روزه از حریم هوایی روسیه استفاده می‌کردند بطوریکه هر روز از انگلیس ۱۲ سفر به هنک گنگ وهند از روسیه صورت می‌گرفت که این امر بیانگر جغرافیای سیاسی روسیه است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار