پیشرفت لایروبی خلیج گرگان به ۶۲ درصد رسید

مدیر بنادر و دریانوردی گلستان گفت: کار لایروبی خلیج گرگان در کانال آشور به ۶۲ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است.

نوراله عباسی گفت: در حال حاضر ۴۷ دستگاه ماشین آلات قرارگاه خاتم الانبیا برای انجام لایروبی و شتاب در بازگشایی کانال آشور مشغول فعالیت هستند.

او افزود: کار لایروبی در کانال آشور از ۲۵ خرداد سال ۱۴۰۱ به طور رسمی آغاز شد و پایان آن ۲۴ خرداد ماه سال ۱۴۰۲ برنامه ریزی شده است.

عباسی گفت: کانال آشور حدود ۹ کیلومتر طول با عرض ۷۰ تا ۴۴۰ متر بوده و جزو مهمترین مسیر‌های انتقال آب دریای خزر به خلیج گرگان به شمار می‌رود که حجم برداشت لایروبی در این مسیر یک میلیون و ۱۶۴ هزار متر مکعب برآورد شده است.

باپیگیری‌های مسئولان استان مبنی بر تسریع در اجرای مصوبات چهارمین جلسه ستاد ملی هماهنگی و مدیریت تالاب‌های کشور با حضور رئیس جمهور در خلیج گرگان در اسفند ماه سال ۱۴۰۰، وی دستور فوری آغاز لایروبی کانال آشوراده را صادر کرد.

سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان مجری و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا به عنوان پیمانکار انتخاب شدند و مرحله نخست این عملیات از اردیبهشت ۱۴۰۱ با استقرار تجهیزات آغاز شد.

خلیج گرگان یکی از بزرگترین مخازن آب شیرین متصل به دریای خزر هست و تداوم زندگی بسیاری از جانداران در بزرگ‌ترین دریاچه زمین به اتصال آن با دریا وابسته است.

این پهنه سال‌هاست که گرفتار چالش‌هایی از جمله کمبود آب برای تجدید حیات آبزیان، شکار بی‌رویه، لایروبی نکردن کانال‌های آبرسان، افزایش تعداد آب‌بندان و مزارع پرورش ماهی در بالا دست شده و این عوامل بر بحرانی شدن شرایط منطقه افزوده و ضرورت تلاش برای حل آن را جدی‌تر کرده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.