مروری بر همکاری‌های دفاعی تهران، بغداد و دمشق

ایران، حامی پر قدرت امنیت و آسایش در منطقه

مسئولان نظامی برخی از کشور‌های منطقه در روز‌های اخیر برای استفاده از تجارب ایران در حوزه دفاعی با فرماندهان نظامی کشورمان دیدار کردند.

سال ۱۳۵۹ جنگ تحمیلی توسط رژیم بعث عراق بر علیه کشورمان آغاز شد و در شرایطی که صدام به دنبال تشکیلی جبهه‌ای از تمامی کشور‌های عرب در تقابل با ایران بود و می‌خواست جنگ میان اعراب و ایرانیان را به وجود آورد سد محکمی را مقابل خود دید؛ و این سد حافظ اسد رییس جمهور وقت سوریه بود. کشوری که بر خلاف سایر کشور‌های منطقه در این جنگ ۸ ساله هیچگاه موضعی هم مسیر با صدام نداشت.

دولت سوریه در پاییز ۱۳۶۱ در موضعی صریح، صدام را شروع‌کننده جنگ در منطقه خواند و این ادعای او را که این جنگ، جنگ تاریخی اعراب و ایرانیان است رد کرد.

همچنین سوری‌ها کمک‌های فراوانی برای تامین سلاح در جنگ تحمیلی آن هم در شرایطی که کشورمان با تحریم‌های شدیدی مواجه بود به ایران انجام دادند.

در طی جنگ تحمیلی حملات عراق به شهر‌های ایران، جمهوری اسلامی ایران را به دستیابی به دانش موشکی ترغیب نمود. در این میان به دلیل تحریم‌های تسلیحاتی سنگینی که علیه جمهوری اسلامی وضع شده بود امکان خرید موشک و علی الخصوص دستیابی به دانش آن٬ امری محال به شمار می‌رفت. در چنین شرایطی سوریه تنها کشوری بود که به تهران چراغ سبز نشان داد. همین مساله نیز باعث شد تا اولین جرقه‌های دانش موشک بومی در کشورمان از سوریه زده شود.

رهبر انقلاب و حافظ اسد

بر اساس تصمیم دو کشور گروه ۵۰ نفره کارشناسان ایرانی برای آموزش به سوریه فرستاده و با موشک‌های سوریه و نحوه استفاده از آن‌ها آشنا شدند. فرماندهی کارشناسان ایرانی حاضر در سوریه را حسین طهرانی مقدم بر عهده داشت و کلاس­‌هایی که برای آن‌ها ترتیب یافته بود از گسترده بالایی برخوردار بود که فرماندهی سکو، مونتاژ و بارگیری موشک، تزریق سوخت، استقرار موشک و نصب کلاهک، نصب سرجنگی، گروه هواشناسی، گروه تست و ... را شامل می‌شد.

بر مبنای همین آموزش٬ پس از خرید موشک از سوریه و سایر کشور‌ها استفاده از آن‌ها به خوبی در دستور کار نیرو‌های ایرانی قرار گرفت. علاوه بر این دولت سوریه در بین سال‌های ۱۹۸۶ تا سال ۱۹۸۸ چندین موشک اسکاد بی در اختیار ایران قرار داد. آموزش‌های سوری‌ها بسیار مهمتر از موشک‌های آن‌ها بود. با همین آموزش‌ها بود که جرقه دانش موشکی ایران زده شد و در طی جنگ نیز با موشک‌های اسکاد که در آن مقطع از لیبی خریداری شده بود، کشورمان توانست بغداد را مورد هدف قرار دهد و توازنی در بحث جنگ شهر‌ها بین دو کشور به وجود آورد.

جنگ تحمیلی برای کشور ما به پایان رسید و حالا در دهه اخیر سوری‌ها با جنگی همه جانبه مواجه شده اند و اکنون با تبدیل شدن ایران به قدرتی بزرگ در حوزه نظامی در منطقه و جهان ما به حمایت از آن‌ها پرداخته ایم.

در این سال‌ها که بسیاری از مناطق سوریه و عراق با هجوم داعش مواجه شد، این تنها کشور ما در منطقه بود که با تمام قوا به کمک این ۲ کشور آمد و از توانایی و قدرت نظامی خود برای ایجاد امنیت در منطقه و آزادی ملت‌های مسلمان زیر سلطه حکومت تروریستی داعش بودند استفاده کرد.

در ادامه همین مسیر در روز‌های گذشته دیدار‌هایی میان مقامات رسمی و فرماندهان نظامی کشورمان و همچنین مسئولان ۲ کشور عراق سوریه بر قرار شد.

در یکی از این دیدار‌ها که جزئیات کمی از آن در رسانه‌ها مطرح شد توافق‌های وزیر دفاع ایران و فرماندهان نیروی هوایی و پدافند هوایی سوریه شامل فروش تجهیزات پدافندی و استقرار سامانه ۱۵ خرداد در سوریه بود. سامانه‌ای که سوری‌ها برای مقابله با تهاجم‌های هوایی به این کشور به آن نیاز دارند. نکته جالب این توافق آن است که جزئدیات دیگری از این توافق و دیدار‌ها تا به امروز رسانه‌ای نشده است.

سامانه پدافند هوایی 15 خرداد

سامانه ۱۵ خرداد یک سامانه پدافندی میانبرد است که در خرداد سال ۱۳۹۸ توسط امیر حاتمی وزیر دفاع رونمایی شد.

این سامانه توانایی درگیری موثر با اهداف هوایی با قابلیت‌های آفندی بالا مانند هواپیما‌های شناسایی، بمب افکن‌ها و جنگنده‌های تاکتیکی را دارا می‌باشد. این سامانه همچنین توانایی کشف و درگیری اهداف کروز در ناحیه کشندگی سامانه سلاح را دارا می‌باشد. یکی دیگر از ویژگی‌های مهم این سامانه تاکتیکی بودن و تحرک پذیری بالای این سامانه می‌باشد به طوری که تنها با یک رادار عمل کشف و رهگیری را همزمان انجام می‌دهد و به نوعی سامانه‌ای با کمترین اجزا می‌باشد. از دیگر ویژگی‌های این سامانه سرعت عکس العمل این سامانه می‌باشد به طوری که در زمان پنج دقیقه قابلیت عملیاتی پیدا می‌کند که درسطح سامانه‌های روز دنیا من جمله اس ۳۰۰ می‌باشد.

سامانه ۱۵ خرداد می‎‌تواند اهدافی نظیر جنگنده و پهپاد‌های مهاجم را در برد ۱۵۰ کیلومتر شناسایی و تا برد ۱۲۰ کیلومتر ردگیری نماید و توانایی شناسایی اهداف پنهان‌کار در برد ۸۵ کیلومتر و درگیری و انهدام آن‌ها را در برد ۴۵ کیلومتری را دارا می‌باشد. سامانه پدافند هوایی “۱۵ خرداد” قادر است تعداد ۶ هدف را بطور همزمان شناسایی و ردگیری نموده و علیه ۶ هدف عملیات شلیک و انهدام را انجام دهد.

علاوه بر سوری‌ها، عراقی‌ها نیز در روز‌های گشته با حضور در ایران و بحث و تبادل نظر با مسئولان دفاعی ایران مانند سردار سلامی فرمانده کل سپاه و سرلشکر باقری رئیس کل ستاد نیرو‌های مسلح نشان دادند که نیازمند استفاده از تجارب ایران در بحث نظامی و دفاعی هستند.

سرلشکر باقری و وزیر دفاع عراق

ثابت محمد سعید رضا العباسی وزیر دفاع عراق در دیدار با سرلشکر باقری اظهار کرد: دولت ما راهی جز موفقیت و ارائه خدمت به ملت ندارد لذا در این مسیر نیازمند کمک کشور‌های دوست از جمله ایران هستیم؛ همچنین سیاست ما در وزارت دفاع این است که باز آماد و بازطراحی در زمینه زیرساخت‌های دفاعی و تسلیحاتی داشته باشیم و، چون ایران در این مسیر پیشگام است، می‌توانیم از تجربیات ایران در این زمینه استفاده کنیم.

سپاه در مبارزه با داعش و تکفیری‌ها همکاری‌های بزرگی با عراق داشته است

وزیر دفاع عراق همچنین در دیدار با سردار سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران با قدردانی از حمایت‌ها و همراهی‌های رهبری و ملت ایران برای مبارزه با تروریسم تکفیری و داعش در عراق گفت: از اینکه اولین سفر رسمی خود پس از تصدی وزارت دفاع عراق را به ایران انجام می‌دهم، بسیار خرسند هستم، ما و شما برادریم و به توسعه مناسبات و همکاری ها‌ی موجود بین نیرو‌های مسلح دو کشور می‌اندیشیم.

وی افزود: سپاه در مبارزه با داعش و تکفیری‌ها همکاری‌های بزرگی با عراق داشته است که نماد این همکاری‌ها شهادت دو فرمانده ایران و عراق شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید ابو مهدی المهندس هستند.

ثابت محمد سعید رضا خاطرنشان کرد: دولت کنونی عراق عزم راسخ و تلاش جدی در راستای تقویت بنیه دفاعی کشور را به کار گرفته است و برای ارتقای تعاملات و همکاری‌ها تشکیل کمیسیون‌های مشترک میان دو کشور را مورد تاکید قرار می‌دهد.

سردار سلامی و وزیر دفاع عراق

وزیر دفاع عراق تعمیق همکاری‌ها برای تحکیم امنیت در مرز‌های دو کشور را امری ضروری توصیف و تصریح کرد: رویکرد ما بهره گیری از تجارب ایران در همه زمینه‌ها به ویژه در حوزه دفاعی و امنیتی است و علاقه‌مند هستیم با اعزام هیئت‌های کارشناسی فنی خود به ایران استفاده از تجربیات و همکاری‌های آموزشی را بیش از گذشته دنبال کنیم.

جمهوری اسلامی ایران در این سال‌ها نشان داده است که توانسته با شکست و دور زدن  تحریم‌های دشمن و با اتکا به نیرو‌های وطنی و جوان در تمامی زمینه‌ها پیشرفت کند و مثال بارز این صحبت قدرت و اقتدار ایران اسلامی در حوزه نظامی است. قدرتی که اکنون دیگر هیچ کشوری در جهان جرئت دست کم گرفتن آن را ندارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۳ ۱۲ اسفند ۱۴۰۱
مملکت کردین شعب ابی طالب با هزینه های زندگی در نیویورک، ما خاک پای سپاه و ارتش مقتدر هستیم ولی اقتصاد چی؟ کی قراره نجات بده اقتصاد وطنمو؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۶ ۱۲ اسفند ۱۴۰۱
کجاش امنیت داریم تو روز روشن دشمن داره مواد شیمیایی تو جامعه تزریق میکنه این اسمش امنیته؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۶ ۱۲ اسفند ۱۴۰۱
اگر امن بود سرمایه دار می آمد تو کشور ههههه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۸ ۱۲ اسفند ۱۴۰۱
تا الان به چند سرمایه دار تو ایران حمله شد؟روزی چندتا بمب گذاری و تیراندازی تو ایران رخ میده؟حرف مفت نزن به خاطر تحریم هاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۵ ۱۲ اسفند ۱۴۰۱
شما فعلا امنیت دختران دانش اموز را تامین کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۹ ۱۱ اسفند ۱۴۰۱
سرنوشت ها به هم گره خورده باید همه جاه را داشته باشیم سیاست دنیا این است اگر سیاست مدارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۲ ۱۱ اسفند ۱۴۰۱
همه چیز در ست میشه پایان شب سیه سپید است ماپیروزیم مرگ بر منافقین ادم کش وسلطنت طلبان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۸ ۱۱ اسفند ۱۴۰۱
فعلا امنیت مدارس رو حفظ کنید منطقه خودش به داد خودش میرسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۶ ۱۱ اسفند ۱۴۰۱
قدرت منظقه 3 ساله نمیتونه زیان دارایکم و پالایشی رو جبران کنه چرا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۱ ۱۱ اسفند ۱۴۰۱
اینها دنبال دزدی اطلاعات دفایی و....هستند نباید به راحتی اسناد نظامی را داد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۳ ۱۱ اسفند ۱۴۰۱
مجید! دفایی نه ! دفاعی!!!
Iran (Islamic Republic of)
Alireza
۱۶:۲۵ ۱۱ اسفند ۱۴۰۱
امنیت شاید، اما آسایش خیر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۹ ۱۱ اسفند ۱۴۰۱
امنیت غذایی، اقتصادی، و.... نداریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۰ ۱۱ اسفند ۱۴۰۱
سلام
خواهشاً قیمت تیرآهن را کنترل کنید در یک ماه گذشته دو برابر شده است. با این قیمت نمی شود خانه ساخت.
Iran (Islamic Republic of)
***
۱۳:۲۱ ۱۱ اسفند ۱۴۰۱
آقا همین امروز هزارتا موشک بزنید به اسراییل مرگ ی بار شیون ی بار ملت رو با این دشمن دشمن به خاک سیاه نشوندید فقط هم حرف میزنید بزنید دیگه منتظر چی هستید
Iran (Islamic Republic of)
فرهاد
۰۷:۰۵ ۱۲ اسفند ۱۴۰۱
بعدش که با خاک یکسان شد چی؟! با جامعه ی حهانی چکار می کنی فکر کردی همین جوری راحتت می گذارند همین الانش 44 سال تحت شدید ترین تحریم ها هستیم هشت سال علیه ما جنگ به راه انداختن در حالی که ما اصلا کاری به کارشون نداشتیم لطفا نظر آبکی نده سیاست ما حمله و تهاجم نیست ما باید آنقدر قدرتمند شویم که اولا خیال حمله به ایران رو کاملا از سر بیرون کنند و دوما با همین قدرت و نفوذ و همراه کردن سایر کشورها با خود به وسیله ی خود مردم فلسطین این متجاوزان را از خاکشان بیرون برانیم و نا با جنگ و حمله !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۳ ۱۱ اسفند ۱۴۰۱
چرا برای ارزش پول ملی و اقتصاد مملکت نمیتونید دفاع کنید؟!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۷ ۱۱ اسفند ۱۴۰۱
دفاع می کنیم اگر ستون پنجم عمو سام اجازه بدهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۳ ۱۱ اسفند ۱۴۰۱
این نشان می‌دهد که ایران نمک شناسه ........
برعکس بعضی از مقامات دولتی عراق...
نمونش در برگزاری بازی فوتبال خیلج فارس که عراق با نام جعلی(خلیج...) برگزار شد...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۸ ۱۱ اسفند ۱۴۰۱
مقامات عراق می خواهند هم از توبره بخوره هم از کاه دون
Iran (Islamic Republic of)
زاگرسیان ایران
۱۷:۱۹ ۱۱ اسفند ۱۴۰۱
چرند نگو همه استقلال منطقه مدیون ایران و ایرانی است نتها حال بلکه آیندگان غرب آسیا هم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۶ ۱۱ اسفند ۱۴۰۱
منطقه را بی خیال شید بس است اینقدر به فکر کشورهای دیگه هستید به داد مردم ایران برسید با این همه مشکلاتی که هر روز براشون بوجود میارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۶ ۱۱ اسفند ۱۴۰۱
چیزی نمونده که ازش دفاع بخواد بشه.
Iran (Islamic Republic of)
فلفل
۱۴:۵۱ ۱۱ اسفند ۱۴۰۱
امام صادق فرمودند:
النعمتان مجهولتان ،الصحه و الامان
دو نعمتی که (تا وقتی از دست نروند)نا شناخته هستند :سلامتی و امنیت.
شما چون شرایطی مثل سوریه و عراق را درک نکرده ایی چیزی از این موضوع درک نمیکنی.
یعنی برای شما تصور اینکه در خانه نشسته باشی و ناگهان داعشیان بریزند در خانه و ناموست را با خودشان ببرند و در بازار بفروشند ،سخت است یا ممکن نیست.
اما مردم سوریه و بخش‌هایی از عراق این را با تمام وجود درک کرده اند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۳ ۱۱ اسفند ۱۴۰۱
دوستان عزیز که لایک مثبت زده اید چندین بار پاسخ فلفلی را بخوانید و خوب مز مزه کنید تا خوب به مغز استخوان هایتان فرو رود ، گرچه تیز و تند است اما عین حقیقت است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۲ ۱۱ اسفند ۱۴۰۱
این امنیت کجاست که ما ایرانیان حسش نمیکنیم ؟؟؟؟دلار ۶۰هزار تومن ،،،حملات شیمیایی ، اختلاسها و دزدیها و.... کجاش طعم و شکل امنیت داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۳ ۱۱ اسفند ۱۴۰۱
روسیه رو هم می گفتند ابرقدرت منطقه هست اما الان یکسال هست با اوکراین در جنگه!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۲ ۱۱ اسفند ۱۴۰۱
روسیه بخواد یک روزه اوکراین و میگیره نمیخواد جنگ راه بندازه
ممکنه جنگ جهانی بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۳ ۱۱ اسفند ۱۴۰۱
تعجب این افرادی هستم که لایک منفی دادن.قطعا از کارمندان خدوم دولت هستند.
Iran (Islamic Republic of)
Oy
۱۵:۳۰ ۱۱ اسفند ۱۴۰۱
عزیزی که گفتی ما منفی دهنده ها کارمند و خدومدولت هستیم، باش حرف شما درست آیا دولت میاد منفی مثبت مارو چک می‌کنه میگه آفرین چون منفی دادی بهت پاداش میدم یا چون مثبت دادی اخراجت میکنم!!د آخه چرا اینقدر حماقت بار فکر میکنید، دلیل منفی دادن من یکی اینه که اصلا روسیه چه ربطی به ایران داره؟این متن درمورد ایران و اصلا ربطی نداره که هی این کشور به اون یکی میچسبونید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۵ ۱۱ اسفند ۱۴۰۱
کاش در کشور ما جنگ بودراحت خلاص می شدیم،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۷ ۱۱ اسفند ۱۴۰۱
دولت نمیاد چک کنه،همین افراد خود دولت هستند،مگه دولت از کیه؟از شماهاست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۲ ۱۱ اسفند ۱۴۰۱
روسیه تنها با اکراین در گیر نیست بلکه با تمام اروپا و آمریکا و نوچه هایش در گیر است ، خبر ها را گوش کن که هر روز میلیون ها دلار پول و میلیارد ها دلار تسلیحات از سوی دشمنان روسیه به اکراین سرازیر می شود و حتی نیروی نظامی و کارشناس جنگی و حتی از داعشیان و اسرائیلیان در این جنگ حضور دارند . و بیش از 1000 نوع تحریم بر روسیه تحمیل شده است. روسیه بیش از یک سال با بیش از 50 کشور در جنگ است و نه تنها شکست نخورده است بلکه کل ناتو و غرب و غربگدایان را با چند پهپاد مطل خود کرده است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۰ ۱۱ اسفند ۱۴۰۱
جناب 14:5 تعجب ما از امثال شماهاست که به یقین کارمند دشمنان این آب و خاک هستید ، انسان عاقل کارمند دولت خود می شود یا کارمند دشمن نان و عزت و استقلال و وجود خود می باشد؟ دوست نچندان عزیز ، ایران باید با همسایگانی که تا همیشه تاریخ همسایه خواهند ماند باید مدارا داشته باشد یا با آمریکایی که ظرف 44 سال انقلاب مردمی ، از آن سوی جهان ، به قصد نابودی و تضعیف ایران هر از چند گاهی با حمله به همسایگان ما ، مسیر تهاجم ونابودی ایران را هموار کند باید مدارا کرد؟ و البته یکی از اهداف جنگ اکراین نیز حضور ناتو در مرز های ایران تسلط بر منابع نفت و گاز منطقه و بازار مصرف آسیا می باشد ! چرا بعضی ها دو هزاریشان خیلی کج و کوله است؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۳ ۱۱ اسفند ۱۴۰۱
دوست 14:53
انسان خدوم و نوکر دولت و کشور خود باشه بهتره یا نوکر کسایی باشه که نمی خواهند سر به تنت باشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۴ ۱۱ اسفند ۱۴۰۱
پس برا قشنگی هست یکساله داره می جنگه،چرت و پرت نگو.جنگ جهانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۵ ۱۱ اسفند ۱۴۰۱
پاسخ به ۱۸:۱۰ . شما قطعا جیره خوار دولتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۳ ۱۱ اسفند ۱۴۰۱
شما بهتره فکر آرامش مردم کشور خودتون باشین .
این همه فقر و فلاکت بیداد نکنه
من نوعی که مثلا قشر متوسط جامعه هستم هر چی جون میکنم نمیتونم ابتدایی ترین نیازهای خانوادم رو برطرف کنم .
بدا به حال اون قشر ضعیف دیگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۹ ۱۱ اسفند ۱۴۰۱
اینهایی که تو میگی فقر و فلاکت نیست؛ اقتصاد مقاومتیه!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۵ ۱۱ اسفند ۱۴۰۱
اقتصاددر گرو امنیت هس امنیت نباشه وضع مون بدتر میشه
همانطور ک دولت قبلی مون ب امید برجام کل دنیا و نصف مردم ایران و دلالان وکاسبان دور زدن تحریم ها کرد
شما هم مثل من در ۸ سال دولت قبلی از دسته دوم هستی انگار دلالی نکردی
همین دلالان حالا تو خونه شون پر سکه ودلار و طلاست و دارن روزگارمون سیاه میکنن
Iran (Islamic Republic of)
فلفل
۱۴:۵۵ ۱۱ اسفند ۱۴۰۱
بله. حرف شما درست.
اما موضوع امنیت و دفاعی ارتباطی به موضوع اقتصاد ندارد.
موضوع این است که مسئولان اقتصادی کشور چه در دولت قبل و چه در این دولت کاملا ناموفق عمل کردند.
حال ،آیا باید موفقیت های بزرگ و دستاوردهای عالی مسئولان نظامی را کم اهمیت جلوه دهیم یا زیر سوال ببریم ؟؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۸ ۱۱ اسفند ۱۴۰۱
اقتصاد مقاومتی واسه دلار ۲۰هزارتومنی بود الان ملت اونطرفه فلاکت هستند ،،،شماهایی که ارزاق خونتون مستقیم از ادارتون (که اگر هم نباشه به حال مملکت و مردم فرق نمیکنه) تامین میشه و مراکز تفریحیتون هم به راهه و...درکی از فقر و مقاومت ندارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۵ ۱۱ اسفند ۱۴۰۱
یه چندتاشو بفرستید سوریه تا کارایی‌شون و نقاط ضعف در شرایط نبرد واقعی مشخص بشه، متاسفانه در حملات اسراییل هیج پدافندی نتونسته هواپیماها رو ساقط کنه
Iran (Islamic Republic of)
فلفل
۱۴:۵۳ ۱۱ اسفند ۱۴۰۱
علت این است فاصله دمشق با مرز اسرائیل کم است و هواپیماهای اسراییلی بدون اینکه وارد حریم سوریه شوند از همان حریم هوایی اسرائیل موشک هوا به زمین به سمت دمشق شلیک می‌کنند .
آخرین اخبار