معرفی نفرات و آثار برتر جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان و نمایش عروسکی رضوی

سیزدهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان و نمایش عروسکی رضوی ظهر امروز با معرفی نفرات و آثار برتر در بندرعباس به کار خود پایان داد.

سیزدهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان و نمایش عروسکی رضوی با حضور ۱۰ گروه نمایشی از استان‌های تهران، خراسان رضوی، همدان و هرمزگان به مدت ۴ روز در سه سالن تماشاخانه آفتاب، فرهنگسرای طوبی و تالار شهید آوینی بندرعباس برگزار شد و ظهر امروز با معرفی نفرات و آثار برتر به کار خود پایان داد.

بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان، آرای هیات داوران این جشنواره متشکل از سید حسین فدایی حسین، مجید قناد، علی رضایی به شرح زیر است:

آثار برگزیده

هیات داوران جایزه خود را در این بخش شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ نقدی بدون اولویت به نمایش های" جزیره شباش ها" به کارگردانی رضا جوشعار از استان هرمزگان و نمایش " دیواکولا" به کارگردانی محمد جهانپا از استان خراسان رضوی اهداء و این آثار را به عنوان نمایش‌های برگزیده بخش صحنه‌ای به بنیاد بین المللی امام رضا (ع) معرفی کرد.

طراحی بروشور:
تقدیر: هیئت داوران با اهدای لوح تقدیر و جایزه نقدی از خانم طیبه آنجدانی از تهران طراح نمایش‌های جایزه و سومین روز تابستان تقدیر کرد.

برگزیده: لوح تقدیر و هدیه نقدی به خانم سما جوشعار از استان هرمزگان طراح بروشور نمایش جزیره شباش‌ها اهدا شد.

موسیقی:

تقدیر: لوح تقدیر و جایزه نقدی به نمایش جزیره شباش‌ها ساخته آقای علی درویشی و آقای محمد علی رفیعی آهنگساز نمایش دیواکولا تعلق گرفت.

برگزیده: لوح تقدیر و جایزه نقدی به آهنگساز نمایش" عقاب " جناب آقای امیر حسین انصافی اهداء شد.

طراحی و دوخت لباس:

تقدیر: هیئت داوران با اهدای لوح تقدیر و جایزه نقدی طراح لباس نمایش "جزیره شباش ها" سرکار خانم فاطمه پور قربان و طراح لباس نمایش "جایزه" سرکار خانم راضیه پاشایی تقدیر کرد.

برگزیده: لوح تقدیر و جایزه نقدی به طراح لباس نمایش " دیواکولا " سرکار خانم زیتب رشتی اهدا شد.

طراحی صحنه:

هیئت داوران با اهدای لوح تقدیر و جایزه نقدی از طراح صحنه نمایش‌های " جزیره شباش ها" جناب آقای رضا جوشعار، نمایش "جایزه" سرکار خانم راضیه پاشایی و طراح صحنه نمایش " سومین روز تابستان " جناب آقای مهدی شریفی تقدیر به عمل آورد.

جایزه ویژه طراحی صحنه تقدیم شد به طراح صحنه نمایش "سومین روز تابستان" آقایان پوریا آنجدانی و احسان آزادجو

طراحی و ساخت عروسک:

تقدیر: لوح تقدیر و جایزه نقدی تقدیم شد به طراحان عروسک نمایش "جزیره شباش ها" آقایان مجید بشکال و هادی شکورپور و طراح عروسک نمایش "جایزه" سرکار خانم راضیه پاشایی

برگزیده: جایزه ویژه طراحی عروسک تقدیم شد به طراح و سازنده عروسک نمایش "عقاب" سرکار خانم ساغر لطفی نژاد

عروسک گردانی:

دوم: لوح تقدیر و جایزه نقدی به گرداننده عروسک‌های نمایش "جایزه" سرکار خانم مینا انتضام و سرکار خانم مهری آذین تقدیم شد.

اول: تندیس جشنواره و دیپلم افتخار و جایزه نقدی به گرداننده عروسک غول در نمایش " جزیره شباش‌ها "جناب آقای محمدرضا احمدی از استان هرمزگان اهداء شد.

گریم:
تقدیر: هیئت داوران با اهداء لوح تقدیر و هدیه نقدی از طراح گریم نمایش "جزیره شباش ها" سرکار خانم الهه دیلم صالحی از استان هرمزگان تقدیر به عمل آورد.

برگزیده: هیئت داوران با اهدای لوح و هدیه نقدی از نمایش "دیواکولا" سرکار خانم آناهیتا موسوی از استان خراسان رضوی تقدیر کرد.


بیشتر بخوانید


 

بازیگری کودک:

تقدیر: از بازیگران نمایش‌های " سینا و پرنده خوش شانس" هوراد حبیبی، بازیگر کودک نمایش " از اسب تا سیب" سیده رها کرمانی، بازیگر کودک نمایش "جزیره شباش ها" وانیا بارانی و بازیگر کودک نمایش "دیهوک" آوید عموزاده تقدیر شد.

بازیگری زن:

تقدیر: تقدیر از بازیگران نمایش " کلوچه‌های خدا" سرکار خانم‌ها نگین تقوی راد و نگار تقوی راد، بازیگر نمایش "جایزه" سرکار خانم ساناز خوش مهر، بازیگر نمایش "دیهوک" سرکار خانم گلسا گلپور، بازیگر نمایش "پروانه باش" خانم سحر حسن زاده

سوم: لوح تقدیر و مبلغ نقدی به بازیگر نمایش " از اسب تا سیب " سرکارخانم پگاه معصومی اهداء شد.

دوم: لوح تقدیر و جایزه نقدی به بازیگر نمایش "پروانه باش" سرکار خانم فاطمه حسن زاده اهداء شد.

اول: تندیس جشنواره و دیپلم افتخار و جایزه نقدی به بازیگر نمایش " پروانه باش " سرکار خانم زهرا ناوشکی اهداء شد.

بازیگری مرد:

تقدیر: از بازیگران نمایش "دیواکولا " جناب آقای محمد تقی نژاد، نمایش"از اسب تا سیب" جناب آقای امید نوعی شاد، نمایش "جزیره شباش ها" جناب آقای عرفان غنی زاده، نمایش "دیهوک" جناب آقای رضا جوذری تقدیر شد.

سوم: لوح تقدیر و مبلغ نقدی به طور مشترک به بازیگران نمایش "سینا و پرنده خوش شانس" جناب آقای مصطفی کولیوندی و نمایش "سومین روز تابستان" جناب آقای سید مهرداد کاووسی اهداء شد.

دوم: لوح تقدیر و مبلغ نقدی به بازیگر نمایش "عقاب " جناب آقای ناصر آویژه اهداء شد.

اول: تندیس جشنواره و دیپلم افتخار و جایزه نقدی به بازیگر نمایش "دیوالکولا" جناب آقای فرشاد قاسمی اهدا شد.

نمایشنامه نویسی:

لوح تقدیر و جایزه نقدی به نویسنده نمایش "عقاب" جناب آقای ناصر آویژه اهدا شد.

سوم: لوح تقدیر و مبلغ نقدی به نویسنده نمایش "پروانه باش" سرکار خانم لیلا بحری اهدا شد.

دوم: لوح تقدیر و مبلغ نقدی به نویسنده نمایش "کلوچه‌های خدا" جناب آقای آرش شریف زاده اهداء شد.

اول: تندیس جشنواره و دیپلم افتخار و مبلغ نقدی به نویسنده نمایش"دیواکولا" جناب آقای عماد نصرآباذی اهداء شد.

کارگردانی:

جایزه ویژه هیئت داوران به خاطر به کارگیری شیوه‌های نو در روایت به کارگردان نمایش "سومین روز تابستان" محسن پورقاسمی اهداء شد.

تقدیر: لوح تقدیر به کارگردان نمایش از "اسب تا سیب" جناب آقای فرزاد لباسی اهداء شد.

سوم: لوح تقدیر و مبلغ نقدی به صورت مشترک به کارگردانان نمایش " عقاب" جناب آقای ناصر آویژه و نمایش "جایزه" جناب آقای محمد طالبی اهداء شد.

دوم: لوح تقدیر و مبلغ نقدی به کارگردان نمایش "دیواکولا" جناب آقای محمد جهانپا اهداء شد.

اول: تندیس ویژه جشنواره و دیپلم افتخار و مبلغ نقدی به کارگردان نمایش "جزیره شباش ها" جناب آقای رضا جوشعار اهداء شد.

اسماعیل جهانگیری، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان در این مراسم ضمن عرض تبریک به مناسبت اعیاد شعبانیه، گفت: هنرمندان از استان‌های هرمزگان، خراسان رضوی، تهران و همدان چراغ جشنواره را روشن و محفل جشنواره را گرم کردند.

وی افزود: آنچه در این چهار روز شاهد آن بودیم نمایش وحدت وهمدلی دستگاه‌های فرهنگی و هنری و سازمان‌های اداری بود. سالن‌های نمایش مملو از جمعیت شد و در لحظه به لحظه این جشنواره دست خدا و عنایت امام رضا را دیدیم.

جهانگری با اشاره به اینکه فرهنگسرای طوبی تقریبا ۳-۴سال تعطیل بود، گفت: این سالن تبدیل به انبار ضایعات شده بود. همکاران ما و هنرمندان استان بیش از یک سال تلاش کردند تا دوباره این سالن بهتراز پیش بازسازی و قابل استفاده شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان درمورد جشنواره تئاتر کودک و نوجوان رضوی گفت: این جشنواره تا ۱۱دوره در استان هرمزگان برگزار شد. دوره دوازدهم در هرمزگان نبود و این امتیاز از استان سلب شده بود؛ اما بنده و همکاران عزم خود را جزم کردیم که این جشنواره به هرمزگان برگردد. مذاکرات زیادی را با بنیاد رضوی و وزارت‌خانه انجام دادیم و درنتیجه این جشنواره به هرمزگان برگشت.

وی اضافه کرد: از این جشنواره بسیار استقبال شد و ۵۴اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد. این نشان می‌دهد که هنر را نمی‌شود در بند کشید و در انحصار گرفت. هنرمند را نمی‌توان مجبور کرد که فعالیت هنری نکند. زنده بودن هنرمند به فعالیت هنری است و وظیفه ماست شرایط را برای فعالیت هنرمندان تسهیل کنیم.

جهانگیری افزود: مرحله بازبینی در جوار حرم امام رضا (ع) در مشهد با همکاری سه داور، آقایان «محمدعلی قویدل فرد»، «مرتضی اسدی مرام» و «شهرام کرمی» انجام شد و درنهایت از بین ۵۴ اثر، ۱۰ اثر برتر ملی برای حضور در جشنواره انتخاب شد.

وی اظهار کرد:این ۱۰ گروه هرکدام ۲ اجرا و مجموعا ۲۰ اجرا را در ۳ مکان فرهنگسرای طوبی، پلاتو آفتاب و تالار شهید آوینی برگزار کردند. درمجموع حدود ۶۴۰۰ نفر از اجرای این آثار بازدید داشتند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان با بیان اینکه این جشنواره به صورت سالانه برگزار می‌شود، افزود: بنابراین هنرمندان باید از امروز دوباره اجرای آثار تاثیرگذار دینی و معنوی رضوی را شروع کنند.

لزوم توجه به فرهنگ رضوی به‌عنوان اصلی‌ترین محور دینی‌کردن جامعه

سعیدی‌زاده، مدیرعامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع) با بیان اینکه ایستگاه اول اختتامیه جشنواره امام رضا (ع) در استان هرمزگان کلید خورد، گفت:۱۵ اختتامیه دیگر تا میلاد امام رضا در مشهد برگزار می‌شود.

وی در بیان راهبری جریان فرهنگی و هنری امام رضا در حوزه بنیاد، گفت: جامعه اسلامی ما از ابتدای انقلاب اسلامی با هدف دینی شدن جامعه شکل گرفته است. در این حوزه فرهنگ رضوی به عنوان اصلی‌ترین محور دینی‌کردن جامعه باید مورد توجه قرار گیرد و گسترش فرهنگ رضوی در تعامل با نظام هنری جامعه شکل بگیرد.

سعیدی‌زاده افزود:ظرفیت هنری کشور باید به خدمت و همراهی جریان توسعه فرهنگ رضوی بشتابد و کمک کند. از طرفی فرهنگ رضوی نیز به جریان هنری کشور کمک می‌کند و جریان‌سازی و توسعه خوبی در حوزه هنری رقم خواهد زد.

وی اظهار کرد:جشنواره تئاتر رضوی باید در ایفای نقش اساسی خود که همان دینی کردن جامعه است به شناخت خوبی از فرهنگ دینی و رضوی برسد. شخصیت، سیره، معارف و فرهنگ اهل بیت منبع فیض الهی است که در اختیار ماست و ما در این دوره کنونی جامعه باید از این بستر فیض کمال استفاده را برای حل مشکلات فرهنگی و هنری جامعه ببریم.

سعیدی‌زاده با اشاره به اینکه ویژگی تئاتر ارتباط رودرو و نزدیک با مخاطب است، گفت:چگونگی این ارتباط با تکنیک، آرایه‌ها، طراحی‌ها و با مضامین خوب می‌تواند به ما درجهت اثربخشی این مضامین کمک کند. شرط این ارتباط، ارتباط رفتاری و گفتاری با زبان فطرت است. خداوند انسان را مبتنی بر فطرت آفریده است. این فطرت توحیدی است و تبدیل به غیر خود نمی‌شود، اما ممکن است گرد و غبار بگیرد. به واسطه هنر و تئاتر می‌توانیم این گرد و غبار را از فطرت انسانی بزداییم.

مدیرعامل بنیاد امام رضا (ع) افزود:خلا جدی در فضای کنونی و جشنواره‌ها، متون و مضامین عالیه‌ای است که باید در انتقال معراف رضوی به آن توجه جدی داشته باشیم. این متون از سیره و معارف اهل بیت باید استخراج شود.

وی گفت: از هنرمندان، کارگردانان، بازیگران، طراحان لباس و صحنه انتظار می‌رود که جریان هنر را به جریان مضمون اتصال دهند.

برچسب ها: تئاتر ، فرهنگ و ارشاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.