۱۵ اسفند، آخرین مهلت ثبت نام کشاورزان و باغداران گلستانی در سامانه «سِماک»

مدیرحفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان گفت: ثبت نام کشاورزان و باغداران در سامانه سماک برای دریافت کد شناسه (QR Code) تا ۱۵ اسفند امکان پذیر است.

کیانوش حق نما با اشاره به لزوم دریافت کد شناسه (QR Code) از سامانه سماک گفت: از پایان شهریور ماه سال ۱۴۰۲ تمام محصولات بارگذاری شده در سامانه ارتقاء سلامت محصولات گیاهی فقط در صورت داشتن کد شناسه (QR Code) از سامانه سماک برای عرضه به بازار‌های داخلی و خارجی مورد تایید سازمان حفظ نباتات خواهد بود.

او افزود: با توجه به اینکه مرحله داشت باغات و مصرف سموم و کود‌های شیمیایی حداقل از اواسط اسفند ماه شروع می‌شود آخرین مهلت ثبت نام برای محصولات باغی از جمله (کیوی، انگور، سیب درختی، خرما، مرکبات، پسته، انار) که در سامانه بارگذاری شده تا ۱۵ اسفند امسال تعیین شده است.

حق نما گفت: حتما باید تا این تاریخ قرار داد متقاضی و مسئول فنی منعقد و در سامانه بارگذاری شده باشد و بعد از این تاریخ ثبت نام در سامانه سماک برای این محصولات در سال زراعی جاری امکانپذیر نخواهد بود.

او ادامه داد: برای محصولات جالیزی (گلخانه ای-زراعی) از جمله خیار، گوجه فرنگی، بادمجان، فلفل دلمه‌ای و کرفس، چون زمان کشت در مناطق مختلف کشور متفاوت است، حتماً باید قبل از کشت در سامانه سماک ثبت نام انجام شده باشد و تنها زمانی برای این محصولات کد شناسه صادر خواهد شد که حداقل دو ماه از تاریخ عقد قرار داد متقاضی و مسئول فنی گذشته باشد.

حق نما افزود: ضروری است همه بهره برداران واحد‌های تولیدی (باغات، مزارع و گلخانه ها) هر چه سریعتر نسبت به ثبت نام و درخواست دریافت کد شناسه اقدام کنند.

او ادامه داد: در صورت ثبت نام نکردن به موقع در سامانه سماک با رعایت الزامات اعلام شده و در نتیجه دریافت نکردن گواهی ارتقاء سلامت، از پایان شهریور ۱۴۰۲ محصولات مذکور مورد تایید سازمان حفظ نباتات کشور نیست.

حق نما می‌گوید: داشتن شماره شناسه (QR Code) سماک برای محصولات صادراتی شرط لازم است و در صورت نداشتن این کد از تاریخ مذکور از صادرات محصولات فاقد (QR Code) سماک جلوگیری خواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.