تولید سالانه چهار هزار و ۴۰۰ تن عسل در همدان

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: زنبورداران استان سالانه چهار هزار و ۴۰۰ تن عسل تولید و به بازار عرضه می‌کنند.

علی دولو روز یکشنبه در بازدید از زنبورستان‌های استان همدان  گفت: همدان یکی از استان‌هایی است که در تولید عسل در کشور در وضع مناسبی قرار دارد به طوریکه سه هزار و ۴۴۱ زنبوردار با ۴۱۶ هزار کلنی زنبور عسل در حال فعالیت هستند.

او با اشاره به اینکه همدان یکی از استان‌های مستعد زنبورداری است، تاکید کرد: برای بررسی‌های تحقیقاتی شمارش زنبورستان‌ها را هر سال به صورت میدانی انجام می‌دهیم.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان اظهار داشت: در برخی زنبورستان‌های موفق استان، بدون کوچ دادن زنبور‌ها به نقاط دیگر که هزینه حمل و نقل بالایی دارد، عسل ارگانیک تولید می‌شود.

او با اشاره به اینکه کوچ ندادن زنبور‌ها از انتقال بیماری‌ها و مشکلات پس از آن جلوگیری می‌کند، افزود: برخی زنبورداران در سرمای زمستان امسال همدان، زنبور‌ها را در داخل کندو‌ها سالم نگه داشتند و با تنظیم دمای مناسب داخل کندو ها، تخم ریزی هم صورت گرفت.

دولو یادآور شد: در حال تهیه ثبت جهانی زیست زنبور عسل در مناطق سردسیر هستیم که یکی از پروژه‌هایی موفقیت آمیز استان است.

او گفت: اغلب زنبورداران در زمستان سرد به مناطق گرمسیری کوچک می‌کنند تا زنبور‌ها را از خطرات سرمازدگی و دیگر عوارض محیطی مصون دارند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گرده افشانی زنبور را یکی از فوائد بسیار زیاد آن‌ها دانست و تاکید کرد: در خیلی از کشورها، کشاورزان به زنبورداران مبالغی را می‌دهند تا زنبور‌ها در زمین کشاورزی آن‌ها حضور داشته باشند و گرده افشانی کنند و در ایران نیز این مساله جا افتاده است، اما مقاومت‌هایی صورت می‌گیرد.

او با اشاره به اینکه زنبورداران استان همدان به طور غیر مستقیم و از طریق واسطه‌ها عسل را صادر می‌کنند تصریح کرد: پیگیر این مساله هستیم که زنبوردارن به طور مستقیم بتوانند عسل را از استان به دیگر کشور‌ها صادر کنند.

دولو گفت: بر اساس شعار فائو، تصور دنیا بدون زنبور محال است و زنبور می‌تواند عامل غنی شدن مراتع و پوشش گیاهی شود و در نتیجه جذب آب را افزایش می‌دهد.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار