ورود کارشناس صنایع دستی یونسکو به کاشان

کارشناسان صنایع دستی سازمان یونسکو با ورود به کاشان ارزیابی نساجی سنتی این شهرستان را آغاز کردند.

احمد دانایی نیا رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کاشان، اظهار کرد: با توجه به معرفی کاشان به‌عنوان نامزد شهر جهانی نساجی سنتی، گروه ارزیابی صنایع‌دستی یونسکو به مدت دو روز از مجموعه‌ها و کارگاه‌های نساجی سنتی شهرستان کاشان بازدید می‌کنند.


او با اشاره به اینکه یونسکو ارزیابی‌های مقدماتی و اولیه را برای انتخاب کاشان به عنوان شهر جهانی نساجی سنتی انجام داده افزود: بازدید از مرکز هنر‌های سنتی و صنایع‌دستی کاشان، کارگاه‌های خانه‌های تاریخی، کارگاه رنگرزی و زیلوبافی، زری‌بافی، پارک علم و فن‌آوری، بازار و کاروانسرای امین‌الدوله و فروشگاه‌های صنایع دستی، کارگاه شعربافی و خانه نساجی از برنامه‌های این گروه است.


رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کاشان، گشایش دبیرخانه شهر ملی در موزه تخصصی نساجی سنتی کاشان را از دیگر برنامه‌های سفر دو روزه ارزیابان جهانی صنایع‌دستی یونسکو در کاشان اعلام و اظهار امیدواری کرد: کاشان که از چهار سال پیش عنوان شهر ملی نساجی سنتی را به خود اختصاص داده پس از بررسی و بازدید ارزیاب‌های یونسکو عنوان شهر جهانی نساجی سنتی را هم از آن خود کند.

دانایی نیا افزود: قابلیت‌ها و ظرفیت‌های کاشان در حوزه نساجی سنتی در بخش دولتی و خصوصی و فعالیت کارگاه‌های کوچک و بزرگ در بافت تاریخی شهر موجب شد که وزارت میراث فرهنگی، کاشان را به عنوان نامزد شهر جهانی نساجی سنتی به یونسکو معرفی کند.


او یادآور شد: صادرات، ترویج و توسعه صنایع‌دستی، جاذبه‌های گردشگری، میراث فرهنگی و میزان فعالیت تشکل‌های غیردولتی در شهر‌ها و روستا‌ها از شاخص‌های مورد توجه شورا برای ثبت ملی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.