درخواست ایران و ترکیه از عراق درباره مدیریت منابع آبی

وزیر کشاورزی عراق تأکید کرد که ایران و ترکیه از این کشور خواسته‌اند که روش‌های قدیمی آبیاری را کنار بگذارد.

«زوزان الهاجانی»، نایب رئیس کمیسیون کشاورزی و منابع آبی مجلس عراق، گفت که «عباس العلیاوی» وزیر کشاورزی عراق، با حضور در این کمیسیون تأکید کرده که ترکیه و ایران به وی گفته‌اند که عراق باید روش‌های قدیمی آبیاری را کنار بگذارد و به دست‌درازی به رودخانه‌ها توسط کشاورزان و سودجویان پایان دهد.

براساس گزارش رووداو، وی گفته که مذاکرات با تهران و آنکارا درباره حقوق آبی عراق به علت ملاحظات دو کشور درباره نحوه مدیریت منابع آبی در عراق به خصوص آبیاری سنتی و دست‌درازی به رودخانه‌ها با مشکل مواجه شده است.

الهاجانی تأکید کرد که بسیاری از شهروندان برای ایجاد حوضچه‌های پرورش ماهی یا آبیاری زمین‌های خود مسیر‌های فرعی در رودخانه‌ها ایجاد می‌کنند که خارج از اراده و مدیریت وزارت منابع آبی عراق است.

سازمان ملل در سال گذشته عراق را یکی از ۵ کشور جهان که بیشترین تأثیر را تغییرات زیست محیطی پذیرفته اند اعلام کرد.

از سویی دیگر «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه در ۱۵ آبان ۱۴۰۰ سرانجام سد بحث‌برانگیز «ایلیسو» را بر روی رود دجله افتتاح کرد. این سد گنجایش ۴۳ میلیارد متر مکعب آب یعنی سه برابر سد کرخه (بزرگترین سد ایران) دارد و پس از سد آتاتُرک دومین سد بزرگ ترکیه محسوب می‌شود.

با سدسازی‌های غیر اوصولی ترکیه بر روی سرچشمه‌های دجله و فرات، عراق بیش از پیش در معرض طوفان‌های گردوغبار قرار می‌گیرد. وزش باد باعث می‌شود این گردوغبار از عراق به سوی برخی دیگر از کشورهای منطقه مانند ایران، سوریه و کویت حرکت کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۷ ۰۴ اسفند ۱۴۰۱
آب شرب و بهداشتی شهرهای مقدس با بازدیدهای میلیونی باید تضمین بشه
آخرین اخبار