رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان بیان کرد؛

بیشترین سهم اشتغال سیستان و بلوچستان در بخش خدمات با ۴۷ درصد

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی سیستان و بلوچستان گفت: ۴۷.۲ درصد اشتغال سیستان و بلوچستان در بخش خدمات، ۳۸.۲ درصد مشاغل مربوط به حوزه صنعت و ۱۴.۶ درصد مشاغل استان در بخش کشاورزی است.

مهرداد عرب اول گفت: برای رسیدن به نرخ رشد اقتصادی در سیستان و بلوچستان اعتباری در حدود ۳۰۲ هزار و ۲۱۰ میلیارد ریال در این استان مورد نیاز است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی سیستان و بلوچستان در ادامه گفت: بر اساس برآورد‌های صورت گرفته میزان رشد اقتصادی استان ۸.۴۹ درصد است که به ترتیب در بخش‌های صنعت ۱۱.۰۸ درصد، کشاورزی ۹ درصد، خدمات ۷.۴ درصد و معدن ۷.۰۵ درصد توزیع شده است.

عرب به بررسی عوامل موثر بر رشد اقتصادی هدف گذاری شده در سال۱۴۰۱، سیستان و بلوچستان اشاره کرد و اظهارداشت: اولویت اصلی برنامه‌های دولت و قانون بودجه سال ۱۴۰۱، دستیابی به نرخ رشد اقتصادی ۸ درصد در کشور و ۸.۴ درصد در استان بوده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی سیستان و بلوچستان گفت با اشاره به توزیع درآمد در استان، ضریب جینی در مناطق شهری را ۴۹ درصد و مناطق روستایی را ۳۳ درصد بیان کرد و ادامه داد: سهم ارزش افزوده در گروه‌های کشاورزی، صنعت و معدن و خدمات به ترتیب ۳.۱۸، ۲.۲۲ و ۵.۵۹ درصد است.

وی به ضرورت توجه به بخش معدن در بلندمدت اشاره کرد و افزود: بخش معدن با وجود ظرفیت‌های موجود در آن برای ایجاد ارزش افزوده همواره در طی این یک دهه مورد غفلت قرار گرفته و به شدت نسبت به سایر بخش‌ها عقب مانده است.

عرب اول افزود: در صورتی که بخواهیم برای رشد اقتصادی بیشتر در استان برنامه ریزی کنیم، باید بخش‌های خدمات و صنعت در کوتاه مدت و میان مدت و بخش معدن به دلیل داشتن ظرفیت و ارزش افزوده‌ای که می‌تواند ایجاد کند، در بلند مدت مد نظر سیاست گذاران اقتصادی استان قرار گیرد.

وی ادامه داد: در بخش کشاورزی با توجه به وابستگی شدید این بخش به منابع آبی پیشنهاد می‌شود که سیاستگذاران اقتصادی برای تحریک این بخش و افزایش رشد اقتصادی آن به مقوله‌های سیاسی در به دست آوردن حقابه استان از رودخانه هیرمند توجه ویژه داشته باشند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی سیستان و بلوچستان به ضرورت توجه به بخش معدن در بلندمدت اشاره کرد و افزود: بخش معدن با وجود ظرفیت‌های موجود در آن برای ایجاد ارزش افزوده همواره در طی این یک دهه مورد غفلت قرار گرفته و به شدت نسبت به سایر بخش‌ها عقب مانده، است.

وی افزود: در صورتی که بخواهیم برای رشد اقتصادی بیشتر در استان برنامه ریزی کنیم، باید بخش‌های خدمات و صنعت در کوتاه مدت و میان مدت و بخش معدن به دلیل داشتن ظرفیت و ارزش افزوده‌ای که می‌تواند ایجاد کند، در بلندمدت مدنظر سیاستگذاران اقتصادی استان قرار گیرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه محقق کردن نرخ رشد اقتصادی نیازمند سرمایه گذاری در زیرساخت‌های اقتصادی است، ادامه داد: این موضوع باعث شده تا همه جوامع و کشور‌ها این امر را از اهداف اولویت دار اقتصادی خود بدانند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار