در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

به سازهای اصیل کشور توجه شود

سرپرست گروه موسیقی گهر گفت: ایده و خواسته‌ی من این است که به ساز‌های اصلی و اصیل کشور توجه شود.

محسن کیهان نژاد نوازنده سرنا و سرپرست گروه موسیقی گهر گفت: گروه موسیقی گهر از سال ۹۰ به صورت رسمی کار خود را آغاز کرده است، این گروه با حضور اعضای خود به نام‌های علیرضا جودکی نوازنده دف، اسفندیار قربانی نوازنده‌ی تار، علی صحرایی نوازنده‌ی کمانچه علیرضا صحرایی نوازنده‌ی ساز‌های کوبه‌ای، حامی رساپور نوازنده‌ی دهل در داخل و خارج کشور اجرای برنامه داشته است.

اجرای گروه گهر در سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر

به گفته کیهان نژاد، در این اجرا که در سالن فرهنگسرای ارسباران برگزار شد، ۸ قطعه از موسیقی لرستان در مقام‌های سنگین سما، سه پا، دو پا، آواز علی دوستی، آواز ساری خوانی و مجموعه از سایر موسیقی ناب لرستان اجرا شد.

سالن اجرا گروه گهر در فرهنگسرای اسباران

سرپرست گروه موسیقی گهر گفت: قطعا هنگامی که این نوع جشنواره‌ها در شهر‌های خارج از استان لرستان برگزار می‌شود بازتاب مثبتی خواهد داشت، به نوعی می‌توان گفت مخاطب را با موسیقی منطقه‌ای، فرهنگ مردم لر به ویژه مهمان نوازی آشنا می‌کند.

کیهان نژاد گفت: در دوره سی و هفتم موسیقی فجر به دلیل سفر و عدم حضور در کشور در دوره‌ی قبلی جشنواره موسیقی فجر شرکت نکرده ام، اما بنده به همراهی گروه‌های مختلف در سال‌های گذشته و در دوره‌ی قبلی جشنواره حضور داشته ام.

وی افزود: در سایر کشور‌ها از موسیقی اقوام هر ملت استفاده می‌کنند، در کشور چین فستیوالی به نام جاده ابریشم برگزار می‌شود که بسیاری از کشور‌ها شرکت می‌کنند و باعث می‌شود موسیقی کشور‌های شرکت کننده شناخته شوند، کمترین اتفاق چنین جشنواره‌هایی دیده شدن موزیسین‌ها توسط سایر کشور‌ها است، قطعا چنین جشنواره‌هایی مخاطب دارد.

این نوازنده‌ی ساز سرنا گفت: اگر این اتفاق در کشور ما بیفتد قطعا بازتاب خوبی دارد، چنین بستر سازی و برنامه ریزی‌هایی به انتخاب و تصمیم مسئولین کشور برمی گردد، ارگان‌های پایه و تاثیر گذار همانند صداوسیما، رادیو و تلویزیون در شناساندن موسیقی ایرانی و نواحی به همگان موثر هستند، متاسفانه در این زمینه حمایت و توجه به موسیقی نواحی ضعیف است.

او می‌گوید: سهم کم موسیقی نواحی و هنرمندان این نوع موسیقی در بحث بیلیورد‌های های سطح شهر در مقایسه با خوانندگان در درجه‌های ضعیف مطلبی که جای فکر و تصمیم گیری دارد، اگر سیستم اداری و فرهنگ و هنر کشور توجه خود را بر روی موسیقی اصیل ایرانی، موسیقی نواحی بگذارند بازتاب‌های خوبی در اجتماع و فرهنگ خواهد داشت.

کیهان نژاد گفت: ساز سرنا سال‌های طولانی است که در مسیر فراموشی قرار گرفته و افراد کمی به چنین سازی توجه لازم را دارند، نهایت توجه لازم و کافی به این ساز قدیمی و اصیل در دهه‌های گذشته نوازنده در مراسم‌های شادی و عزا از این ساز استفاده می‌کرده است، اما به طور رسمی و ارکستررال به صورت محدود در سال‌های اخیر از این ساز استفاده شده است، بر همین اساس و با مشاهده‌ی وضعیت موجود موسیقی نواحی نیاز است تا مسئولین توجه بیشتر نسبت به وضعیت موسیقی نواحی داشته باشند.

سرپرست گروه موسیقی گهر گفت: جشنواره موسیقی نواحی طی سال‌های گذشته در شهر‌های مختلف کشور، چون کرمان و گرگان برگزار شده است، اما به عقیده‌ی بنده بیشتر از این‌ها جای کار دارد و باید حضور هنرمندان و مخاطبان پررنگ‌تر از همیشه باشد، رسانه در اطلاع رسانی جشنواره‌های استانی تاثیر بسیاری می‌تواند داشته باشد، اگر اطلاع رسانی گسترده توسط رسانه‌های مختلف صورت بگیرد بازتاب بهتری خواهد داشت و مخاطب بیشتری را جذب خواهد کرد، ایده و خواسته‌ی من این است که به ساز‌های اصلی و اصیل کشور توجه شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار