ثبت املاک ۳۰۰ روستای بزرگ در خراسان رضوی

مدیر نقشه و اطلاعات مکانی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان رضوی گفت: ۳۰۰ روستای بزرگ استان املاک‌شان ثبت شده و قوانین حدنگاری اجرا شده است.

محمدعلی انواری مدیر نقشه و اطلاعات مکانی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان رضوی گفت: اگر ما برای فرونشست پردازش یا گزارشی را انجام دادیم، باید برای اطمینان از جدیت فرونشست، صحت سنجی و تطابق صورت گیرد. سپس در صورت اطمینان از صحت این اتفاق باید برای آن چاره‌ای اندیشیده شود، من معتقدم که این به معنی غفلت از نتایج فرونشست نیست بلکه باید تبعات موضوع را جدی بگیریم وهمچنین باعث ایجاد ترس و استرس در جامعه نشویم، اما در رابطه با فرونشست همان نرخی که قبلا گفته شد مورد قبول سازمان مدیریت برنامه ریزی و سازمان زمین شناسی است.

او با اشاره به اینکه وظیفه سازمان مدیریت برنامه ریزی صرفا تهیه نقشه نیست، افزود: یکی از وظایف ذاتی این سازمان، کنترل و نظارت بر نقشه‌های تهیه شده توسط شرکت‌های خصوصی برای دستگاه‌های دولتی است. از عمده‌ترین پروژه‌هایی که در حال حاضر در آن نظارت را به عهده داریم طرح حدنگار است که شامل املاک خصوصی مردم و دستگاه‌های دولتی است که باید کلیه املاکشان را در این سامانه ثبت کنند که هردو به نظارت ما می‌رسد.

مدیر نقشه و اطلاعات مکانی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان رضوی در خصوص میزان ثبت املاک دستگاه‌های دولتی ادامه داد: هنوز املاک همه دستگاه‌های دولتی ثبت نشده و آمار دقیق آن توسط سازمان ثبت اسناد اعلام می‌شود، اما برخی نهاد‌ها و سازمان‌ها مانند فرودگاه، صداوسیما و اوقاف املاک‌شان را ثبت کرده‌اند.

انواری با اشاره به اینکه بالغ برحدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ روستای بزرگ استان درحال حاضر املاک‌شان ثبت شده است، بیان کرد: ثبت به این معناست که درسامانه حدنگار قرار گرفته و تا اتمام یک پروسه قانونی دیگر منجر به صدور سند مالکیت نخواهد شد، اما به هرحال تعیین تکلیف حدنگاری شده است، یعنی قوانین حدنگاری برای آن‌ها اجرا شده است.

او تصریح کرد: سازمان ثبت متولی معادن است که ثبت ملکی آن‌ها در کاداستر یا سازمان ثبت معادن انجام می‌شود. معدن جزو انفال است و محل معدن برای معدن‌کار ثبت مالکیت نمی‌شود، معدنکار فقط به عنوان بهره‌بردار معدنی ثبت می‌شود که در پایان محل معدن برای منابع طبیعی می‌ماند.

مدیر نقشه و اطلاعات مکانی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان رضوی درخصوص به روزرسانی نقشه مشهد تاکید کرد: یکی از وظایفی که درحال انجام آن هستیم به روزرسانی نقشه‌های وضع موجود است که در صورت اتمام برای شب عید نقشه به روزرسانی شده شهر مشهد را که بیشتر بحث معابر و تغییرات معابر را نشان می‌دهد در صورت نیاز در اختیار دستگاه‌هایی مثل شهرداری یا میراث فرهنگی برای برنامه‌های نوروز قرار دهیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار