سرما حیات وحش را به سکونتگاه‌ها می‌کشاند

معاون اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان ورود حیات وحش به سکونتگاه‌های شهری و روستایی در شرایط برف و سرما را محتمل دانست.

حسین اکبری معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اشاره به اینکه اصفهان طی بیش از ۳۵ ساعت، شاهد بارش باران و مناطق غرب و جنوب استان برفی بود، افزود: بارش‌ها مناطق شکار ممنوع در غرب و جنوب استان شامل سِتَبله فریدون‌شهر، وَنَک و حنا در سمیرم، گلستان کوه خوانسار و نیز منطقه حفاظت شده دالان‌کوه را نیز فرا گرفت.


او با بیان اینکه در این مناطق شکار ممنوع تعدادی حیات وحش سم‌دار مانند کَل و بز زیست می‌کنند، گفت: جمعیت‌های اصلی حیات وحش استان اصفهان در مناطق مرکزی از جمله پارک‌های ملی کلاه قاضی، موته و قمیشلو است.
معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان تصریح کرد: نزدیک شدن حیات وحش مانند گونه‌های گوشتخوار، سم‌داران و پرندگان به سکونتگاه‌های روستایی و شهری در این شرایط برفی، قطعی و اجتناب ناپذیر است از این رو تلاش‌های حفاظتی را در مناطق تشدید و تلاش می‌کنیم حیات وحش مشکل کمتری داشته باشند و برای مردم دردسرساز نشوند.


اکبری توضیح داد: گونه‌های حیات وحش حتی گونه‌های گوشتخوار نظیر شغال، روباه و گرگ به خودی خود خطرناک نیستند و در شرایط برف و سرما ممکن است از ارتفاعات به روستا‌ها نزدیک شوند که لازم است جوامع محلی در رفت و آمد به نواحی خلوت و حاشیه سکونتگاه‌ها به ویژه در شب احتیاط کنند.


او در خصوص حیات وحش مناطق شکار ممنوع غرب و جنوب استان مانند ستبله، حنا و ونک نیز اظهار کرد: حیات وحشی که به‌صورت بومی در یک منطقه حضور دارند مطابق با شرایط زیستگاه در روند تکاملی خود با هوای سرد، بارندگی و برف سنگین یا گرما سازگار می‌شوند.


معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان از دامداران و روستاییان خواست در صورت نزدیک شدن حیات وحش به سکونتگاه‌ها، بیش از پیش در حفظ گونه‌های زیستی با محیط‌زیست همکاری کنند.
اکبری اظهار امیدواری کرد: با بارش‌های روز‌های اخیر و هفته‌های پیش رو مشکل کمبود منابع آبی و فقر پوشش گیاهی در زیستگاه‌های حیات وحش رفع شود.

برچسب ها: حیات وحش ، حفاظت شده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار