ایجاد مشارکت سه جانبه ایران، چین و روسیه امکان پذیر است

معاون وزیر نفت در امور بین المللی و بازرگانی گفت: یکی از کار های مهمی که ما با چین میتوانیم انجام دهیم مشارکت سه جانبه ایران،چین و روسیه است.

امروز میز اقتصاد به بررسی همکاری ایران و چین در حوزه انرژی  با حضور آقای اسد زاده معاون وزیر نفت در امور بین المللی و بازرگانی و آقای صادقی کارشناس انرژی پرداخت

سوال:  ما چقدر به چین نیاز داریم؟

اسد زاده:چین به عنوان یک بازار بزرگ در ایران مطرح است.چین اکنون پانزده میلیون بشکه نفت در روز مصرف میکند. ما باید به بازار توجه ویژه داشته باشیم. ما یک میلیارد متر مکعب تولید گاز داریم. یک سال قبل ما یک بسته صد میلیارد دلاری را به چین عرضه کردیم. بسته دوم ما هدف ها را هوشمند تر کرده و به چهل میلیون دلار رسانده است. 

 سوال: وضعیت فعلی ما در مقابل چین را چگونه ارزیابی میکنید؟

صادقی: چین یک اقتصاد بزرگ و کارآمد بوده و هر کشوری نیاز به مشارکت و همکاری دارد. با توجه به رویکرد دولت فعلی یک فاز مفید در این همکاری برای ایران وجود دارد. این پتانسیل به تنهایی برای ایران نیست،چین در کل منطقه در حال کار است. ما باید در مدیریت خودمان از این پتانسیل استفاده کنیم. 

سوال:  بسته ها مشخصاً به چه صورت است؟

اسدزاده: بسته ها متنوع است و در بخش بالا دست توسعه میادین وجود دارد. ما باید سرمایه گذاری را معطوف به زنجیره ارزش کنیم. ما اکنون در مقطعی هستیم که طرفین باید با هم درباره مسائل بحث کنند. آفریقا یک بازار بزرگ و بکر برای ما است و ما میتوانیم با مشارکت چین در آفریقا پیشرفت کنیم. ما میتوانیم با چین در پاکستان پیشرفت کنیم. چین کریدورهای های مختلفی را تعیین کرده است. ما میتوانیم با مشارکت چین انرژی این کریدور را تامین کنیم. چینی ها در پاکستان نفوذ بالایی دارند،ما میتوانیم یک مشارکت سه جانبه را تشکیل دهیم. ایران لنگر ثبات منطقه است این‌ها چین را به سمت ایران می کشاند. ما باید ملاحظات چین را درک کنیم.

سوال: این برنامه ها چقدر آورده می‌تواند برای ایران داشته باشد؟

صادقی: ترکیه ۹۳ درصد انرژی اش وارداتی است و بزرگ ترین کشور تامین کننده آن ایران است. ما ظرفیت بالایی داریم  روی ال ام جی ما می‌توانیم سرمایه گذاری موثری داشته باشیم. نوع برگشت سرمایه گذاری مهم است. 

سوال:  همکاری ها در چه بازه های زمانی هستند؟

اسد زاده: زمان بندی ها در دسته های مختلف کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت هستند این‌ها به طرف چینی ابلاغ شده اند. البته این‌ها نیاز به مشارکت و پیدا کردن راه حل های بیشتر دارد. پالایشگاه های پیشرفته نفت در چین خصوصی هستند. چین یک بازار بزرگ مد نظر ما هست و طرفین حاضر و مشتاق به مشارکت با یکدیگر هستند. عدد فروش نفت جهش خوبی داشته و فروش آن رشد قابل توجهی داشته است. یکی از کار های مهمی که ما با چین میتوانیم انجام دهیم مشارکت سه جانبه ایران،چین و روسیه است  ما باید زیرساخت های بانکی را ایجاد کنیم و از این لحاظ با هم کاری کنیم. 

سوال: الزامات ارتباط با چین چیست؟

صادقی: اعتماد دو طرفه باید ایجاد شود و ما باید سناریو های خود  را به چین منتقل کنیم. شرایط بالقوه برای مشارکت وجود دارد. ما میتوانیم در بازار یک سرمایه گذاری مضاعف مثل عربستان داشته باشیم.

برچسب ها: توسعه اقتصادی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار