تدوین طرح جامع آب مازندران

معاون عمرانی استاندار مازندران گفت: طرح جامع آب مازندران تا یک ماه دیگر تدوین می‌شود.

رضا علیخانی در نشست شورای حفاظت از آب مازندران،  با بیان اینکه شبکه مهار و توزیع آب در بخش کشاورزی مازندران بر اساس نیاز اجرایی نشده است، گفت: برای مدیریت صحیح آب مازندران، طرح جامع جهت مدیریت هم زمان منابع، مصارف و تنش آبی تدوین می‌شود.

او افزایش دما و کاهش نزولات آسمانی را غیر قابل انکار دانست و افزود: آب‌های سطحی مازندران به درستی مدیریت نشده و آب‌های زیر زمینی با حفر چاه‌های زیاد در حال هدر رفت است و همه این‌ها باید در طرح جامع به درستی دیده شود.

معاون عمرانی استاندار مازندران با اشاره به اینکه منابع آبی سطحی مازندران و میزان آورد آن‌ها مشخص است، یادآورشد: مساله سازگاری با تنش آبی موضوعی است که باید در همه ارکان اهم از سازگاری کشت و زرع، سازگاری صنعت و موارد دیگر مورد توجه قرار گیرد و الگوی منابع و مصارف تهیه شود.

علیخانی، استان را نیازمند پژوهشکده‌ای در حوزه آب برای بررسی دانست تا نسخه جامعه‌ای برآورد کند که به چه تعداد سد ذخیره، سد انحرافی و شبکه توزیع نیازمند است و تصریح کرد: علاوه بر دیدن طرح‌های بلند مدت حوزه آب مازندران و پیش بینی‌هایی همانند احداث سد، کار‌های فرهنگی در حوزه آب باید انجام پذیرد.

معاون عمرانی استاندار مازندران بازچرخانی آب را موضوع بسیار حائز اهمیت برای مازندران دانست و خاطرنشان کرد: این موضوع باید به جد مورد توجه قرار بگیرد و در حوزه‌هایی که می‌توان آب را مجدد به چرخه بازگرداند، اقدام شود.

او با بیان اینکه ۸۸ درصد آب‌های سطحی مازندران هدر می‌رود و از ۱۲ درصد تنظیمی نیز ۵۰ درصد آن نیز به هدر می‌رود، گفت: با ایجاد ذخیره‌گاه‌های استراتژیکی در بالا دست استان و شبکه‌های مهار، انتقال و توزیع منابع آب در استان مورد توجه قرار خواهد گرفت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.