همایش «آل بویه» در رشت و سیاهکل برگزار می‌شود

مدیرکل ارشاد گیلان از برگزاری همایش ملی «نقش آل بویه در فرهنگ و تاریخ ایران و جهان اسلام»، اسفند امسال در رشت و سیاهکل خبر داد.

رضا ثقتی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: همایش ملی «نقش آل بویه در فرهنگ و تاریخ ایران و جهان اسلام»، روز‌های سوم و چهارم اسفند ماه در رشت و سیاهکل برگزار می‌شود.

او با یادآوری فراخوان اعلام شده این همایش برای دریافت تازه‌ترین مقالات و پژوهش‌های محققان و تاریخ پژوهان از ماه‌ها قبل افزود: حدود ۵۰ مقاله از سراسر کشور به دبیرخانه ارسال شده است.

به گفته مدیرکل ارشاد اسلامی گیلان؛ از این تعداد، در داوری و بازبینی نهایی؛ ۲۸ مقاله روز چهارشنبه سوم اسفند ماه در پنل‌های تخصصی که به میزبانی تالار حکمت دانشگاه گیلان برگزار خواهد شد، ارائه می‌شود.

ثقتی افزود: روز پنج شنبه چهارم اسفند ماه نیز همایشی در سالن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان سیاهکل با حضور شخصیت‌های ملی و اجرای برنامه‌های متنوع هنری و فرهنگی برگزار خواهد شد.

او چاپ کتاب «مجموعه مقالات همایش آل بویه» را یکی از رویداد‌های مهم پیش رو اعلام و تصریح کرد: انتشار این مقالات، منابع جدیدی پیش چشم تاریخ پژوهان و محققان می‌گشاید.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان مکتب آل بویه را برای اهالی فرهنگ، پژوهشگران و نیز مردم نام آشنا خواند و گفت: مهمانانی از سراسر کشور از جمله رئیس موسسه میراث مکتوب ایران، عضو دایره المعارف بزرگ اسلامی و ۱۵ استاد تمام دانشگاه در این همایش حضور دارند.

همایش «نقش آل بویه در فرهنگ و تاریخ ایران و جهان اسلام» با محور‌های «آل بویه و جغرافیای گیلان، دیلمان و طبرستان»، «آل بویه و حکومت‌های ایرانی»، «آل بویه و تشیع»، «تأثیر آل بویه بر جهان اسلام»، «آل بویه و فرهنگ ایرانی»، «مفاخر آل بویه»، «تاریخ نگاری آل بویه»، «معماری عصر آل بویه»، «علم کلام و فقه در عصر آل بویه»، و «علوم در عصر آل بویه» با همکاری مشترک اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و دانشگاه گیلان برگزار می‌شود.

همایش «آل بویه» در رشت و سیاهکل برگزار می‌شود

خاندان آل بویه برخاسته از گیلان زمین بودند که نخستین حکومت علوی و تشیع را بعد از ائمه معصومین (ع) در جهان اسلام بنا نهادند.

این خاندان ۱۱۸ سال بر ایران و عراق حکومت کردند و از دانشمندان زیادی برای تحقیق، تألیف و تصنیف حمایت کرده و به عمران و آبادانی نیز پرداختند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.