ترومبکتومی، روشی موثر برای درمان سکته

یک مطالعه بالینی بین‌المللی نشان می‌دهد که بیماران مبتلا به سکته‌های مغزی پس از روش درمانی ترومبکتومی اندوواسکولار بهبودی چشم‌گیری داشته اند.

ترومبکتومی اندوواسکولار بازیابی مکانیکی لخته‌ای است که جریان خون را در شریان مسدود می‌کند.

مطالعه ای در خصوص شیوه درمانی ترومبکتومی اندوواسکولار ۱۰ فوریه در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر شده است و همزمان در کنفرانس بین المللی سکته مغزی در دالاس ارائه شد.

مطالعه SELECT۲ که شامل ۳۱ مرکز پزشکی در آمریکای شمالی، اروپا، استرالیا و نیوزلند بود، به دلیل نتایج موفقیت‌آمیز مشاهده شده در بیمارانی که فقط در مقابل دارو، ترومبکتومی دریافت کردند، زود متوقف شد.

امرو ساراج، محقق اصلی این مطالعه گفت: در حالی که ترومبکتومی در سکته‌های کوچک‌تر مؤثر بوده است، بیماران مبتلا به سکته‌های مغزی بزرگ برای این روش بسیار پرخطر در نظر گرفته می‌شوند.

اندازه سکته مغزی با طیف وسیعی از بافت مغز آسیب دیده که از طریق سی تی اسکن یا ام آر آی مشاهده و تعیین می‌شود.

دکتر ساراج گفت: این بیماران تحت درمان پزشکی قرار می‌گیرند و تعداد قابل توجهی از آن‌ها با عواقب بسیار بدی مواجه می‌شوند، مانند روی ویلچر یا تخت بودن و از همه بدتر مردن.

روش درمانی پیشنهادی یک فرصت مناسب برای بهبود در سطح بسیار وسیع است، به خصوص که این افراد ۲۰ تا ۲۵ درصد از کل بیماران با انسداد عروق را تشکیل می‌دهند و ممکن است تأثیر زیادی بر بیماران، سلامت خانواده و جامعه داشته باشند.

در این مطالعه ۵۶۰ بیمار با انسداد شریان بزرگ که باعث سکته مغزی در CT یا تصویربرداری پیشرفته می‌شد، مورد هدف قرار گرفتند.

تیم نظارت بر داده‌ها و ایمنی، کارآزمایی را پس از ثبت‌نام ۳۵۲ بیمار به دلیل نتایج برتر مشاهده شده با ترومبکتومی متوقف کرد.

بیماران به طور تصادفی به یکی از دو گروه تقسیم شدند: ۱۷۸ نفر ترومبکتومی و ۱۷۴ درمان دارویی دریافت کردند.

بیمارانی که قبل از ۴.۵ ساعت از ابتدای سکته مغزی دیده شده بودند، در صورت واجد شرایط بودن، دارو‌های لخته‌ساز TPA یا TNKase دریافت کردند.

ما دریافتیم که تقریباً ۲۰ درصد از بیمارانی که ترومبکتومی انجام داده‌اند، در نهایت با سلامت نسبی به خانواده‌ باز می‌گردند و نیاز به حمایت عملکردی و بدنی نداشتند.

ساراج انتظار دارد که نتایج تحقیقاتش در آینده نزدیک دستورالعمل‌های درمانی را تغییر دهد و به بسیاری از بیماران فرصتی برای بهبودی دهد.

منبع: سایت مدیکال اکسپرس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.