انقلاب اسلامی ایران و «زن، زندگی، آزادی»

نقش و جایگاه زنان در جامعه پس از پیروزی انقلاب اسلامی با دوران قبل از انقلاب بسیار متفاوت است.

اعضای اپوزیسیون که از هر فرصتی برای به آشوب کشیدن ایران استفاده می‌کنند پس از فوت مهسا امینی در ۲۵ شهریور در اتاق فکر خود از شعار زن، زندگی، آزادی رونمایی کردند تا به این طریق بتوانند یک حرکت تخریبی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران را آغاز کنند.

شعاری که حمایت رسانه‌های لندنی را در پی داشت و تبدیل به رمز عملیاتی برای اغتشاشات شد.

سلطنت طلبان، تجزیه طلبان و منافقین همگی در سر دادن شعار زن، زندگی، آزادی با هم متحد شدند تا بتوانند با ناآگاهی فریب خوردگانی که این شعار را سر می‌دادند کشور را در مسلخ ناآرامی نگه دارند.

شعاری که پیام انحرافی آن به وضوح مشخص بود چرا که اگر نگاهی به جایگاه زنان در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی بیندازیم می‌بینیم که زنان نه از زندگی سهمی آن چنانی داشتند و نه از آزادی، چون آزادی آن‌ها در برهنگی خلاصه می‌شد و نه فرصت‌های برابر برای تحصیل و اشتغال و حضور در فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی.

تعداد نمایندگان مجلس، تعداد زنان در دولت‌های مختلف، تعداد پزشکان و مهندسان زن و میزان باسوادی در بین زنان در قبل از انقلاب با امروز قابل مقایسه نیست.

حضور گسترده زنان در فعالیت‌های انقلابی و پیروزی انقلاب اسلامی نشان از نارضایتی زنان از وضعشان در زمان شاه دارد.

انقلاب اسلامی

پس از انقلاب و با فراگیر شدن آموزش بسیاری از بانوان به عنوان آموزگار و استاد دانشگاه مشغول به کار شدند. امری که در زمینه‌های مختلف هم به وضوح عیان است.

تاکید بر حقوق زنان همواره مورد تاکید مسئولان بوده است. آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان در جمع سفرا و اعضای نمایندگی‌های خارجی در ایران گفت: جمهوری اسلامی از همان ابتدا توجه ویژه‌ای به ارتقاء جایگاه بانوان داشته است.

سید ابراهیم رئیسی

رئیس جمهور اظهار کرد: آمار‌های حضور و مشارکت بانوان در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در دوران انقلاب اسلامی نشانه روشنی از جایگاه آنان است. افزایش قابل توجه بانوان در اعضای هیئت علمی و حضور درخشان در عرصه‌های ورزشی تنها بخشی از حضور درخشان بانوان ایرانی است.

در همین رابطه لیلا شاکری استاد حوزه و دانشگاه به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: شعار زن، زندگی، آزادی را که این روز‌ها اپوزیسیون سر می‌دهد باید در قبل و بعد از انقلاب مورد بررسی قرار دهیم.

وی ادامه داد: در مباحث فلسفی برای هر پدیده‌ای علت غایی در نظر گرفته می‌شود یعنی علت فاعلی آن پدیده یک علت غایی را برای آن در نظر می‌گیرد.

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: زن یک پدیده و مخلوقی است که برای آن یک علت غایی در نظر گرفته شده و هر انسان سلیمی می‌داند علت غایی که برای زن در نظر گرفته شده نگاه انسانی است و همان رشدی است که در کمالات انسانی هر فرد وجود دارد و زن هم به مثابه یک انسان باید آن کمالات را به دست آورد و رشد استعدادهایش را داشته باشد.

شاکری افزود: غایت زن به عنوان یک انسان این است که به آن کمالی که در ابتدای خلقت برایش در نظر گرفته شده، برسد.

وی بیان کرد: کمال زن در نقش‌های مختلف ایفا می‌شود. یک زن نقش مادری، فردی، علمی و... دارد که باید آن‌ها را پرورش دهد. این موارد آیتم‌هایی است که در بحث کمال و رشد یک زن مدنظر قرار می‌گیرند.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: در مقوله زندگی هر زنی از موقعی که خلق می‌شود تا زمانی که در این دنیا هست باید مسیری را برای رسیدن به کمال طی کند و به انتهای آن برسد.

شاکری تصریح کرد: مفهوم آزادی این است که محدودیتی برای رشد و شکوفایی استعداد‌های زنان نباید وجود داشته باشد. با تحلیل واژه‌هایی که در شعار زن، زندگی، آزادی است باید وضع زنان در قبل و بعد از انقلاب را بررسی کنیم.

وی ادامه داد: قبل از انقلاب می‌بینیم که رشد کمالات زن به این معنا که نگاه انسانی به آن شده خیلی کمرنگ است و نگاه کاملا جنسیتی است که در شان یک انسان نیست. در سینما و جامعه نقش زن ابزاری بود و هیچ گاه نقش اصلی به زن داده نمی‌شد مزید بر این حاکمانی که آن موقع بودند همین نگرش را داشتند.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: محمدرضا پهلوی صریحا می‌گفت تا حالا زنی را نداشتیم که برتر از مردان باشد. وقتی این نگاه در حاکمیت وجود داشته باشد ظاهر یک دختر برای دختر شایسته بودن ارزش آفرین می‌شود.

وی افزود: چند همسری بودن شاه و نگاه وی مبنی بر اینکه باید فرزند ذکور داشته باشد باعث ایجاد محدودیت‌ها در رشد و کمال زن می‌شد لذا نمی‌توانیم بگوییم آن زمان بستر برای رشد کمالات فردی مناسب بود همان طوری که آمار‌ها نشان دهنده تفاوت جایگاه زنان در قبل و بعد از انقلاب است.

شاکری اظهار کرد: اگر تعداد بانوان عضو هیئت علمی دانشگاه‌ها را در قبل و بعد از انقلاب بررسی کنیم می‌بینیم که تعداد هیئت علمی‌های خانم که می‌توانند سکان دار تعلیم یک کشور باشند در بعد از انقلاب ۳۳ درصد است. در بعد از انقلاب چهل درصد از جامعه پزشکان را هم خانم‌ها تشکیل می‌دهند.

وی ادامه داد: این موارد نشان می‌دهد که در نگاه حاکمیتی قبل از انقلاب چنین نگاهی به زنان نبوده که این امر بر روی دستگاه اجرایی هم تاثیر می‌گذارد و زن نقش ابزاری پیدا می‌کند.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: بعد از انقلاب اسلامی در نگرش امام خمینی (ره) و آیت الله خامنه‌ای می‌بینیم که چقدر زیبا با همسر و دخترانشان برخورد می‌کنند و چه نگرش زیبایی نسبت به خانم‌ها دارند و بر نقش مادری، سیاسی و اجتماعی یک زن تاکید می‌کنند تا زن تکامل پیدا کند.

شاکری گفت: زن قرار است به عنوان یک انسان به کمال برسد و در مسیر زندگی‌اش باید مسیر کمالی را طی کند و هیچ محدودیتی نباید باشد مثلا این طور نباشد که زن حق تحصیل ندارد یا فقط باید در قسمت هنری و زیبایی شناسی باشد چرا که یک زن باید در ابعاد مختلف بحث کمالی خود را داشته باشد لذا اپوزیسیون مفهوم زن، زندگی، آزادی را به مصلحت خود معنا می‌کند و به نظر می‌رسد نگاه انسانی پشت آن نیست.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار