مروری بر روز سوم نمایشگاه بین‌المللی صنایع دستی و گردشگری

روز سوم نمایشگاه بین‌المللی صنایع دستی و گردشگری با حضور وزیر آموزش و پرورش و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد.

نمایشگاه گردشگری و صنایع‌دستی تهران سه روز پیش با حضور وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و جمعی از مسئولان در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی تهران افتتاح شد. در نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی که از ۱۸ الی ۲۱ بهمن برگزار می‌شود، ۲۰۰ فعال صنعت گردشگری از ۴۷ کشور جهان حضور دارند.

امسال شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران در حالی برگزار می‌شود که بعد از دوره دو سال کرونایی، صنعت گردشگری کشور به بازیابی خود پرداخته و یک سالی است که امورات و رویداد‌های متعارف آن به سیاق سابق و با انگیزه‌ای مضاعف روند خود را در پیش گرفته است.

شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران و سی و ششمین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی در ۱۵ سالن و فضایی حدود ۶۷ هزار مترمربع برگزار می‌شود. همچنین ۸۰۰ متر مربع نمایشگاه با حضور بیش از ۷۰ مرکز دارای مجوز گردشگری سلامت در حال برگزاری است.

نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی این چنینی فرصتی است برای جلب توجه گروه‌های رسانه، سرمایه‌گذاران، برنامه‌ریزان و فعالان گردشگری ملی و خارجی تا با فرصت‌های سرمایه‌گذاری و جلب توریست در اقصی نقاط شهر‌های کشور آشنا شوند.

 

صنایع دستی

فرهنگ گردشگری در دوره کودکی رخ می‌دهد

یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش با حضور در این نمایشگاه گفت: نمایشگاه امسال را خیلی خوب دیدم. امسال از نظر کمی فضای بزرگتری به نمایشگاه اختصاص داده شده است و غرفه‌های گردشگری کودک برایم جذاب بود. برای مثال یک گروه با نیاز‌های ویژه برای دانش آموزان روشندل ما بود که کار بسیار زیبایی صورت گرفته است.

او ادامه داد: آموزش و پرورش نیز از این ظرفیت‌ها برای تربیت دانش آموزان استفاده خواهد کرد و این شروع خوبی است و از همکارانم می‌خواهم در این دو روز هرچه مقدور است دانش آموزان را به این نمایشگاه بیاورند.

نوری افزود: ایجاد فرهنگ گردشگری در دوره کودکی رخ می‌دهد و ما این موضوع را در برنامه درسی دانش آموزان در رساله دکترا بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که اگر می‌خواهیم گردشگری را شروع کنیم از دوره کودکی باید شروع کنیم. در کتاب‌های درسی موضوعات گردشگری زیاد است، اما باید در میدان عمل بیاید و دولت هم روی این موضوع سرمایه گذاری زیادی کرده است و در سند انتظار دولت در سال، ۹۰ میلیون نفر ساعت ما را مکلف کردند تا برای دانش آموزان مان گردشکری داشته باشیم. ۴ روز گردشگری روزانه و دو روز گردشگری با بیتوته که این ظرفیت در هیچ جایی وجود ندارد.

او ادامه داد: دانش آموزان را نباید به عنوان ابزار درآمد دید و باید برای آن‌ها کار کرد و برنامه‌های جذاب برایشان طراحی کرد.

او افزود: ارتقای سواد گردشگری کودکان یکی از تکالیفی است که بر عهده ما و وزارت میراث فرهنگی است. خارجی‌ها هم به این نمایشگاه آمدند و این برای ما خیلی اهمیت دارد. خلاقیت در همه زمینه‌ها از جمله ساختمان و بوم گردی و هتل‌ها و ... وجود دارد و در این نمایشگاه به خوبی پیدا است.

نوری ادامه داد: بنا شده بر اساس موضوعاتی که عملیاتی باشد با وزارت میراث فرهنگی همکاری‌هایی داشته باشیم. گردشگری زیارت اعتقادی و اخلاقی است، گردشگری هنری هنر و زیباشناختی است، گردشگری تجاری اقتصادی است.

میراث فرهنگی

گردشگری بیش از حوزه نفت ظرفیت درآمدزایی دارد

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اهمیت معرفی جاذبه‌های گردشگری کشور در سطح ملی و بین‌المللی، افزود: برای معرفی گردشگری داخلی و آشنایی مردم با ظرفیت‌های تاریخی و طبیعی کشور باید تلاش کنیم، در این راستا هر کمکی که بتوانیم انجام می‌دهیم.

او با اشاره به اینکه گردشگری بیش از حوزه نفت ظرفیت درآمدزایی دارد، ادامه داد: در معرفی ظرفیت‌های گردشگری کشور ضعیف هستیم، اخیرا اتفاقات خوبی در آموزش و پرورش افتاده و بچه‌ها از سنین پایین با این ظرفیت‌ها آشنا می‌شوند.

او در پایان گفت: فناوری ارتباطات می‌تواند کمک بسیاری به برطرف شدن این نقایص و معرفی ظرفیت‌های گردشگری کشور کند.

صنایع دستی

نمایشگاه صنایع‌دستی درآمدزایی بانوان را تضمین می‌کند

انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده رییس جمهوری در حاشیه نمایشگاه صنایع دستی و گردشگری گفت: این نمایشگاه‌ها از چند جهت مهم است یکی برای اینکه خانم‌ها بتوانند زمینه بازار کار را برای خودشان فراهم کنند.

او ادامه داد: از سویی مردم با حضور در این نمایشگاه‌ها می‌توانند با توانمندی‌هایی که در ایران وجود دارد و صنایع دستی که واقعا مهجور مانده و قدر و ارزش آن آنطور که باید دانسته نمی‌شود آشنا شوند.

معاون امور زنان و خانواده رییس جمهوری بیان کرد: با حضور گردشگران خارجی زمینه صادرات مهیا می‌شود و باید تلاش کنیم تا به صورت مجازی این کار انجام شود.

خزعلی افزود: طبیعتا حضور بانوان در این نمایشگاه می‌تواند در کسب و کارشان تاثیر مثبت و به سزایی داشته باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.