شناسایی ۵۴۳ نیروی کار خارجی غیرمجاز در سیستان و بلوچستان

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان گفت: به کار گیری اتباع غیر مجاز ممنوع است و هرگونه اشتغال اتباع خارجی غیر مجاز در استان مطابق مقررات برخورد می شود.

 حامد آرامش مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان : صیانت از نیروی کار همواره در اولویت اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان قرار دارد و بر این اساس با هرگونه اشتغال اتباع خارجی غیر مجاز در استان مطابق مقررات برخورد می شود.

وی بیان کرد: از ابتدای امسال تاکنون، یک هزار و ۳۹۸ مورد بازرسی در راستای برخورد با اشتغال اتباع خارجی فاقد پروانه کار توسط بازرسان کار در سراسر استان انجام شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل بیش از ۶۰ درصد میزان بازرسی ها افزایش داشته است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان حاصل این بازرسی ها را، شناسایی ۵۴۳ نیروی کار خارجی غیرمجاز اعلام کرد و گفت: در این مدت ۷۴ نیروی کار ایرانی توسط اداره ها و کارفرمایان جایگزین نیروی کار خارجی در استان شده اند.

آرامش افزود: همچنین برای کارفرمایانی که اقدام به بکارگیری نیروی کار خارجی غیرمجاز کرده اند، ۳۳۶ قبض جریمه به میزان شش میلیارد و ۲۷۲ میلیون و ۴۰۷ هزار و ۳۷۵ ریال صادر شده است.

قوانین به کار گیری اتباع خارجی

وی تصریح کرد: طبق ماده ۱۲۰ قانون کار، اتباع بیگانه نمی توانند در ایران مشغول به کار شوند مگر آنکه اولا دارای روادید ورود با حق کار مشخص بوده و ثانیا مطابق قوانین و آئین نامه های مربوطه، پروانه کار دریافت کنند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یادآور شد: همچنین بر اساس ماده ۱۸۱ قانون کار، کارفرمایانی که اتباع خارجی فاقد پروانه کارو یا افرادی که مدت اعتبار پروانه کارشان منقضی شده است به کار گمارند و یا اتباع خارجی را در کاری غیراز آنچه در پروانه کار آنها قید شده است بپذیرند و یا در مواردی که رابطه استخدامی تبعه خارجی با کارفرما قطع می شود، مراتب را به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام نکنند، باتوجه به شرایط و امکانات خاطی و مراتب جرم به مجازات حبس از ۹۱ تا ۱۸۰ روز محکوم خواهند شد .

آرامش گفت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مطابق قانون برای اتباع خارجی پروانه کار صادر خواهد کرد که مطابق اطلاعات موجود در این وزارتخانه در میان اتباع ایرانی آماده به کار افراد داوطلب واجد تحصیلات و تخصص مشابه وجود نداشته باشد و تبعه خارجی دارای اطلاعات و تخصص کافی برای اشتغال به کار موردنظر باشد و یا اینکه از تخصص تبعه خارجی برای آموزش و جایگزینی بعدی افراد ایرانی استفاده شود .

وی از مدیران واحدهای کارگاهی، کارخانه ها، اصناف و اداره ها خواست تا از بکارگیری اتباع خارجی غیر مجاز بعنوان نیروی کار خودداری و در صورت نیاز به تخصص کارگر خارجی، برای اخذ مجوز از مجاری قانونی نسبت به دریافت پروانه کار اقدام کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار