درخواست مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان:

بخش خصوصی برای مرمت قیصریه به کمک دولت بیاید

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان گفت: برای حفاظت و حیات بازار تاریخی قیصریه نیازمند همراهی نهاد‌های دولتی و خصوصی هستیم.

علرضا ایزدی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان با اشاره به اینکه ریزش بخشی از سقف بازار چیت‌ساز‌ها در چهارسوی دوم بازار تاریخی قیصریه اصفهان موجی از نگرانی میان دوستداران میراث‌فرهنگی پدید آورد اظهار کرد: امروز بیش از هر زمان دیگر برای حفاظت و ادامه حیات این مجموعه عظیم اقتصادی، فرهنگی و تاریخی نیازمند جلب مشارکت تمام نهاد‌های دولتی و خصوصی هستیم.  

او با اشاره به اینکه بازار قیصریه جدا از فعالیت‌های اقتصادی محور اتصال اصفهان دوران صفوی (سده یازدهم هجری‌قمری) و اصفهان دوران سلجوقی (سده پنجم هجری‌قمری) به‌شمار می‌رفت گفت: بسیاری از سیاحان خارجی که از عصر صفوی تا دوران قاجار از این مجموعه عظیم تاریخی بازدید کرده‌اند، طول آن را به‌صورت مسقف، ده‌ها کیلومتر بیان کرده‌اند که به‌صورت مارپیچ در تمام مناطق و محلات شهر گسترده شده بود.


مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان ادامه داد:، اما هم‌اکنون حدود ۸ کیلومتر از مسیر این بازار عظیم به‌صورت مسقف شامل راسته‌بازارها، تیمچه‌ها، سرا‌ها و کاروانسرا‌های متعدد در قالب بیش از ۸ هزار و ۵۰۰ فروشگاه باقی‌مانده است.
ایزدی با بیان اینکه این بازار تاریخی از ۴۰۰ سال پیش تاکنون فعال بوده و قلب تپنده فعالیت‌های اقتصادی، فرهنگی اصفهان به‌شمار می‌رود گفت: مجموعه‌ای با عنوان محور فرهنگی بازار بزرگ اصفهان در معاونت میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی استان تأسیس شده که وظیفه آن پایش دائمی فعالیت‌ها در این بازار است.


او در خصوص اقدامات مرمتی برای بازار قیصریه اظهار کرد: در سال‌های اخیر، احیای کف‌سازی راسته اصلی بازار به طول بیش از یک کیلومتر، احیای کف‌فرش بازار فرش فروش‌ها به طول یک کیلومتر، اهدای بیش از هزار عدد کپسول آتش‌نشانی به شورای بازار و نصب شیر‌های آتش‌نشانی در مسیر‌های پرخطر بازار، همچنین سامان‌دهی مشاغل زائد و در نهایت پایش دائمی کالبد بازار در کنار ترمیم گام‌به‌گام شبکه فرسوده برق‌رسانی به بازار در دستور کار بوده و با همکاری صمیمانه شهرداری و سازمان نوسازی و بهسازی وابسته اجرا شده است.


مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان با اشاره به بهره‌برداری فعالان بخش خصوصی از این مجموعه و فعالیت شورای اسلامی بازار در راسته‌بازار، همچنین وجود ده‌ها شورا و هیئت‌امنا در تیمچه‌ها و کاروانسرا‌های بازار تاکید کرد: با توجه به فعالیت بخش خصوصی در این مجموعه از یک‌سو و گستردگی این مجموعه، می‌طلبد تا با جلب مشارکت تمام بخش‌های دولتی و خصوصی بتوان امتداد حیات این مجموعه عظیم تاریخی را تضمین کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار