در آستانه نخستین سالگرد آغاز جنگ اوکراین؛

اتحادیه اروپا مدعی محاکمه روسیه به دلیل جنگ در اوکراین شد

وزرای دادگستری اتحادیه اروپا خواهان پاسخگویی روسیه در قبال «جنایات» در اوکراین و جبران خسارات این کشور در یک سال گذشته شدند.

۲۷ وزیر دادگستری اتحادیه اروپا در آستانه نخستین سالگرد آغاز درگیری‌های نظامی در اوکراین ضمن تشکیل جلسه در استکهلم خواهان یافتن روش‌هایی برای چگونگی پیگرد قانونی روسیه و نیز جبران خسارات جنگ در اوکراین شدند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این درخواست در حالی مطرح شد که کی یف امروز جمعه از تشدید درگیری‌های نظامی در شرق اوکراین خبر داد.

سیمون هریس، وزیر دادگستری ایرلند مدعی شد: قطعاً باید راه حلی برای جنایاتی که در اوکراین شاهد آن هستیم، پیدا کنیم. جنایات جنگی در این کشور آشکار و واضح است و روسیه باید پاسخگو باشد.

وزرای دادگستری اتحادیه اروپا همچنین درباره تشکیل یک دادگاه بین المللی جدید برای محاکمه مسکو ا یکدیگر گفتگو و تبادل نظر کردند. گونار استرومر، وزیر دادگستری سوئد هم در این باره گفت: بسیار مهم است که ما راهی برای پاسخ دادن به کسانی که مسئول این جنایات هستند، پیدا کنیم. هیچ فردی نمی‌تواند از پاسخ دادن به این اعمال شانه خالی کند.

وزیر دادگستری اسلواکی اما برخلاف سایر وزرای اتحادیه اروپایی مخالف تشکیل یک نهاد جدید برای پیگرد قانونی روسیه بود. وینسنت ون کوئیکنبورن، وزیر دادگستری بلژیک نیز در این باره گفت: این اقدامات تجاوزکارانه نه تنها باید توسط کشور‌های اروپایی و آمریکا بلکه توسط اکثریت کشور‌های آفریقایی، آمریکای لاتین و سایر کشور‌های جهان محکوم شود.

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که در هفته‌های اخیر روسیه به مناسبت‌های مختلف بار‌ها اعلام کرده حاضر به گفتگو با اوکراین است به شرطی که کی یف به خواسته‌های مسکو احترام بگذارد.

اوکراین، اما خواسته‌های روسیه را غیرقانونی و خلاف قوانین اتحادیه اروپا می‌داند و هر بار از شرکا و متحدان اروپایی و آمریکا خود می‌خواهد تا برای مقابله با روسیه تسلیحات نظامی بیشتری به این کشور ارسال کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۴ ۰۸ بهمن ۱۴۰۱
تمام اعضا ناتو هم باید به علت مشارکت درنگ کشور هایی مثل افغانستان یا سوریه یا هرجا حضور دارند محاکمه شوند چون حضور آنها مساوی با آواره گی وتجاوز وخسارت به ملت برای کشورهای که درگیر جنگ بودند وهیچ رهاورد دیگر نداشت
آخرین اخبار