رئیس سازمان اورژانس کشور:

۳۰۰۰ آمبولانس فرسوده در کشور وجود دارد

جعفر میعادفر گفت: امیدوارم با حمایت مجلس شورای اسلامی ظرف ۲ سال آینده ۳۰۰۰ آمبولانس فرسوده را نوسازی کنیم.

جعفر میعادفر، رئیس سازمان اورژانس کشور امروز چهارشنبه در نشست با خبرنگاران یزد که در دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد برگزار شد، گفت: سالانه تقریباً ۱۹ میلیون تماس با ۱۱۵ گرفته می‌شود که از این تعداد پنج میلیون مورد منجر به مأموریت و به همین میزان نیز با ارائه مشاوره پزشکی مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و متاسفانه بخش عمده‌ای مابقی حاصل تماس‌های تلفنی مزاحمت و اشتباه در گرفتن شماره است.

او از در دستور کار قرار گرفتن اورژانس موتوری در کلان‌شهر‌ها و شهر‌های پرتردد خبر داد و گفت: البته اورژانس موتوری در چند شهر یزد نیز راه‌اندازی شده است.

رئیس اورژانس کشور فرسودگی ناوگان آمبولانس کشور را یک چالش جدی در اورژانس خواند و عنوان کرد: هر چند عمر مفید این ناوگان در برخی کشور‌ها ۵ سال منظور می‌شود، این رقم در کشور ما ۱۰ سال تعیین شده و با وجود این که بازسازی آمبولانس‌های کشور در دستور کار است، ولی نوسازی در این حوزه از ضروریات است.

او با بیان این که در لایجه بودجه ۱۴۰۲ اعتبار ۳۵۰۰ میلیارد تومان برای اورژانس درنظر گرفته شده است، ابراز امیدواری کرد که در صورت حمایت مجلس شورای اسلامی بتوان طی ۲ سال آینده، ۳۰۰۰ آمبولانس فرسوده کشور نوسازی شود.

میعادفر در مورد توسعه اورژانس در برخی نقاط کشور، با اشاره به فعالیت حدود ۱۳۰۰ پایگاه اورژانس شهری و بیش از ۱۷۰۰ پایگاه جاده‌ای، گفت: از آنجایی که ۷۸ درصد از ماموریت‌های اورژانس در ۱۳۰۰ پایگاه انجام می‌شود و ۲۳ درصد توسط پایگاه‌های جاده‌ای و از طرفی نیز ۷۰ درصد این ماموریت‌ها در ۱۰ کلانشهر صورت می‌گیرد و این حجم ماموریت از سوی دیکر منجر به فرسودگی شدید تکنسین‌ها می‌شود لذا امکانات محدود اورژانس را براساس اولویت در نقاط مختلف کشور بکار می‌گیریم.

رئیس سازمان اورژانس راجع به توسعه اورژانس هوایی نیز با بیان این که هم اکنون ۵۱ پایگاه اورژانس هوایی در کشور وجود دارد، این امر را بسیار پر هزینه خواند و افزود: از مجموع هلی‌کوپتر‌های این بخش، کلاً پنج بالگرد طراحی شده برای فوریت‌های پزشکی است و مابقی از هلی‌کوپتر‌های دیگر سازمان‌ها و غیرتخصصی برای اورژانس محسوب می‌شود، ولی با این حال سعی شده تا تمام مناطق کشور تا حد امکان پوشش داده شود وامیدوارم اورژانس هوایی کشور با رفع موانع ناشی از تحریم‌ها با همکاری دستگاه‌های ذیربط بتواند مجوز پرواز در شب را نیز اخذ کند و به صورت شبانه روز خدمات ارائه کند.

میعادفر یکی از بزرگترین چالش‌های اورژانس کشور را علاوه بر کمبود منابع مالی، کسری نیروی انسانی ذکر کرد و گفت: هرچند سازمان اورژانس درآمدزایی ندارد، ولی با توجه به ارائه خدمت دز بزنگاه حوادث برای نظام آورده‌ی بالایی با ایجاد رضایت اجتماعی به همراه دارد لذا امیدوار به رفع این مشگلات از سوی مقامات عالی کشور هستیم.

او در مورد رفع مشکل کمبود نیروی انسانی در بخش اورژانس کشور، اظهار کرد: هرچند درخواست جذب هفت هزار نیروی انسانی به سازمان استخدامی کشور ارائه شده، ولی تاکنون با جذب ۲۴۰۰ نفر موافقت شده و امیدواریم با رایزنی‌های صورت گرفته این رقم به سه هزار نیروی انسانی افزایش یابد و بخشی از این مشکل مرتفع شود.

میعادفر در خصوص میزان خسارت وارد بر اورژانس کشور در ناآرامی‌های اخیر گفت: علاوه بر آسیب دیدگی ۱۴ نفر از عوامل اورژانس در روز‌های ابتدایی این ناآرامی‌ها، ۱۶۰ دستگاه آمبولانس نیز آسیب دیدند که تعدادی از آن‌ها از چرخه فعالیت خارج شده و تعدادی نیز نیازمند تامین اعتبار برای بازسازی است و این در حالی است به ازای خارج شدن هر آمبولانس از شبکه، ارائه روزانه ۷۰۰ تا ۸۰۰ ماموریت به مردم از دست می‌رود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۰ ۰۶ بهمن ۱۴۰۱
۳۰۰۰ هزار آمبولانس فرسوده !!!!!!!!!!