کارشناس آموزش محیط زیست:

کاهش میزان تولید زباله در شهر دوگنبدان نیازمند مشارکت شهروندان است

کارشناس آموزش و پایش اداره حفاظت محیط زیست گچساران گفت:روزانه ۱۵ تن زباله در شهر ۱۰۰ هزار نفری دوگنبدان تولید می‌شود.

داود حبیبی کارشناس آموزش و پایش اداره حفاظت محیط زیست گچساران گفت: شهروندان برای کاهش زباله موادی مانند پوست میوه را به عنوان کود ارگانیک استفاده کنند به این صورت که یک گودال در باغچه خانه‌های خود درست کنند و پوست‌های میوه را درآن دفن کرده تا ضمن کاهش میزان زباله به مرور زمان خاک را غنی کند.

کارشناس آموزش و پایش اداره حفاظت محیط زیست گچساران اضافه کرد: شهروندانی که باغچه ندارند نیز می‌توانند پوست‌های میوه را در گلدان دفن و به عنوان کود برای گل‌های خود در خانه استفاده کنند.

حبیبی با اشاره به اینکه شیرابه‌های زباله‌ها با نفوذ به درون خاک یا مصرف از سوی حیوانات ولگرد و همچنین دام‌ها اثرات غیرقابل جبرانی بر محیط زیست و سلامت انسان‌ها دارد افزود: گرفتن آب غذا‌های چرب راهکار دیگری برای مدیریت پسماند محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: ایجاد کارخانه پسماند زباله راهکار دیگری برای کاهش خطرات زیست محیطی زباله‌ها در گچساران است که مراحل نخستین آن انجام شده است.

حبیبی ادامه داد: در صورت راه اندازی کارخانه مدیریت پسماند در گچساران زمینه استفاده از زباله‌ها به عنوان طلای کثیف فراهم می‌شود.

وی عنوان کرد: ایجاد سامانه‌های اینترنتی برای مشارکت شهروندان در خصوص جمع آوری زباله‌های خشک و‌تر از سوی شهرداری دوگنبدان در دستور کار قرار گرفته است.

کارشناس آموزش و پایش اداره حفاظت محیط زیست گچساران گفت: با راه اندازی این سامانه شهروندان پس از نام نویسی و درج آدرس در سایت به جای گذاشتن زباله‌های خود در معابر عمومی و بوی بد و سیمای زشت، آن را به ماموران شهرداری تحویل داده تا برای استفاده به کارخانه پسماند منتقل کنند.

وی با اشاره به اینکه اطلاع رسانی و آموزش از عناصر اصلی مدیریت پسماند است گفت:دانش آموزان و رسانه‌های ارتباط جمعی می‌توانند سفیران فرهنگ سازی برای مدیریت پسماند در این زمینه نقش آفرینی بیشتری داشته باشند.

حبیبی تاکید کرد: ماهانه پنج دوره کوتاه مدت ۹۰ دقیقه‌ای برای مسئولانه شدن رفتار دانش آموزان و خانواده آنان در خصوص رفتار با محیط زیست در گچساران برگزار می‌شود.

برچسب ها: زباله ، محیط زیست ، پسماند
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۳ ۰۵ بهمن ۱۴۰۱
درود و سپاس من بیرون کار میکنم. وقتی در خانه هستم . پوست میوه‌ها رو در باغچه چال میکنم