معرفی کتاب؛

سین مثل سینما

کتاب سین مثل سینما حاوی مطالبی مربوط به مدیریت تولید و آشنایی با عواملی که در ساختن یک فیلم نقش دارند است که با ساده‌ترین زبان بیان شده است.

سین مثل سینما نوشته عزت الله جامعی ندوشن و فرشته فرشاد کتابی درباره عوامل، برنامه‌ریزی و مدیریت تولید فیلم است ، فیلم از آن دسته هنر‌ها است که فکر‌های زیادی در قالب یک گروه آن را به وجود می‌آورند. فیلم هنری است که بعد از ساخته شدن و دیده شدن توسط مخاطب، هویتش کامل می‌شود؛ بنابراین بعد از زاییده شدنِ فکری که پایهٔ اصلی یک فیلم را تشکیل می‌دهد، عوامل اجرایی زیر نظر یک راهنما و رهبر فیلم‌نامه را به یک محصول هنری و فرهنگی تبدیل می‌کنند که ممکن است قابل ارائه به سینما، تلویزیون یا جشنواره‌های داخلی و خارجی باشد. به این ترتیب می‌توان گفت تولید فیلم، روندی گروهی و منظم را می‌طلبد که تنها با وظیفه شناسی و اخلاق مداریِ اعضای تعیین شده به وجود می‌آید.

کتاب سین مثل سینما

درباره کتاب سین مثل سینما

کتاب سین مثل سینما قصد دارد مطالبی را درباره برنامه‌ریزی، مدریت تولید و عوامل فیلم با دوست‌داران سینما درمیان بگذارد. به طور کلی این کتاب شامل سه بخش است: بخش اول حاوی افراد، اجزاء و عواملی است که مجموع آن‌ها با همکاری یکدیگر سبب پدید آمدن یک کل به نام فیلم می‌شوند، بخش دوم شامل مراحلی است که طی آن یک فیلم با تأکید بر برنامه ریزی از منظر مدیریت تولید، تهیه و تولید می‌شود و بخش سوم به نمونه فرم‌ها و برگه‌هایی می‌پردازد که در روند تولید فیلم از آن‌ها استفاده می‌شود.

خواندن کتاب سین مثل سینما را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

این کتاب برای دست اندرکاران سینما، علاقه‌مندان و دانشجویان این عرصه بسیار کاربردی خواهد بود.

در بخشی از این کتاب می خوانیم: 

مدیر صحنه (Set Manager)

بر تمام صحنه‌هایی که توسط طراح صحنه و سازندهٔ دکور طراحی و اجرا شده است، نظارت دارد و وظیفهٔ مدیریت صحنه به عهدهٔ او می‌باشد. او باید پیگیر و ناظر طرحی که طراح صحنه به تصویر کشیده یا ماکتی که ساخته است، باشد تا دقیقاً آن چه توسط کارگردان مورد تأیید قرار گرفته، برای فیلمبرداری ثبت شود.

مجری دکور (Set Decorator)

مجری دکور تحت نظارت مدیر صحنه، آن چه طراح صحنه، طراحی کرده را با دوربین عکاسی ثبت می‌کند تا آن را دقیق اجرا کند یا بسازد. همچنین هر عنصر دیگری که به فضاسازی صحنه کمک کند را در صحنه قرار می‌دهد تا برای فیلمبرداری آماده باشد. در نهایت دکور اجرا شده باید مورد تأیید کارگردان قرار گیرد.

طراح لباس (Costume Designer)

طراح لباس باید بر اساس آن چه در فیلم‌نامه بر اساس موقعیت زمانی و مکانی وجود دارد و مبتنی بر ویژگی شخصیت‌ها اعم از طبقهٔ اجتماعی، تحصیلات، شغل، ایدئولوژی و ... تحقیق و پژوهش کند و پس از عبور دادن سوژهٔ مورد نظر از فیلتر ذهنی خود، لباسی متناسب با حال و هوای آن شخصیت طراحی کند. طرح نهایی باید بعد از تأیید کارگردان تحت نظارت طراح لباس اجرا شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار