بودجه آموزش و پرورش مشخص شد

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش، گفت: حدود۲۴۲ هزار میلیارد تومان بودجه برای آموزش و پرورش تعیین شده است.

ستاری فرد معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش، گفت: بودجه برش یکساله تمدن یک ملت است، قانون بودجه در بالاترین سطح سند ایران قرار دارد.

وی افزود: بودجه آن‌قدر مهم است که چند قانون در قانون اساسی درباره آن تدوین شده است، به طوری که دیوان محاسبات بر بودجه کشور نظارت می‌کند.

ستاری فرد ادامه داد: ۹۷۱هزار نفر در وزارت آموزش و پرورش کار می‌کنند، این وزارتخانه ۳۰هزار نفر بازنشسته و۱۶ میلیون دانش آموز دارد. در سال جاری علی رغم تمام سختی‌ها، مدارس بعد از دو سال بازگشایی شدند.

او گفت:در جذب معلمان و رفع کمبود معلمان اداره استخدامی با آموزش و پرورش همکاری خوبی داشت و‌ توانست تا حدودی کمبود معلم را رفع کند. برای رفع این خلا برنامه ریزی ۱۵۰۰ میلیاردی ارائه شد.

معاون وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: ۳۸هزار میلیارد برای رتبه بندی پیش بینی شده بود که حدود۲۲هزار میلیارد تومان به معلمان رتبه بندی شده پرداخت شد.پاداش خدمت ۷۲هزار بازنشسته ، سال گذشته در ۱۵مهر به طور کامل پرداخت شد.

ستاری فرد بیان کرد: در لایحه بودجه سال جاری برای پرورش و تربیت دانش آموزان باید۷۶ درصد تخصیص بگیریم. پیش بینی می‌کردیم تحولاتی در بودجه آموزش و پرورش ایجاد شود.

وی افزود: در سال ۱۴۰۱ با ۱۵۰۰میلیاردکسری بودجه مواجه هستیم.برای سال آینده حدود ۲۴۲هزار میلیارد بودجه پیش بینی شده که حدودا ۲۱درصد افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: حقوق فرهنگیان در استان‌ها ۱۸۱ هزار میلیارد از ۲۴۲ هزار میلیاردتومان است. بودجه سازمان نوسازی مدارس در مقایسه با سال گذشته ۱۵ درصد کاهش یافته است.

ستاری فرد گفت: ۱۲.۹دهم از بودجه عمومی دولت به وزارت آموزش و پرورش اختصاص یافته است.

وی افزود: اعتبارات عمرانی کل کشور ۲۶ درصد، اما اعتبارات عمرانی آموزش و پرورش ۳۱ درصد کمتر از سال گذشته و منفی ۳۱ درصد است. اعتبارات سازمان نوسازی نیز با کاهش ۱۵ درصدی مواجه‌ است که امیدواریم به طور ویژه در مجلس مورد توجه باشد.

ستاری‌فرد گفت: سهم بودجه دستگاهی آموزش و پرورش نسبت به بودجه همه دستگاه‌ها ۱۵ درصد است و نشان‌دهنده توجه دولت به آموزش و پرورش است.

وی ادامه داد: در لایحه بودجه سال آتی سهم هزینه‌های غیرپرسنلی حدود ۲.۶ درصد است که باعث می‌شود در اجرای برنامه‌های کیفیت بخشی با مشکل مواجه شویم. این نگرانی زمانی بیشتر می‌شود که همین بودجه هم دیرهنگام تخصیص یابد.

ستاری‌فرد افزود: آموزش و پرورش سال گذشته ۱۸ هزار و ۷۰۰ کلاس درس با تراکم بالای ۴۰ نفره داشت که به واسطه افزایش جمعیت دانش آموزی به دلایلی چون افزایش جمعیت اتباع رخ داده و با همه تلاش‌ها به ۱۶ هزار و ۶۰۰ کلاس درس رسیده است. کاهش اعتبارات حوزه عمرانی می‌تواند مشکلات ما در این حوزه بیشتر و عدالت تربیتی را دچار خدشه کند. سهم این دانش آموزان از معلم در هرکلاس درس در چنین شرایطی چقدر است؟ به طور معمول تراکم کلاس باید ۲۳ نفر باشد.

 

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه برای اجرای سندتحول ۴۴۰ میلیارد تومان پیش بینی شده اما نیاز ما حداقل ۲ هزار میلیارد تومان است گفت: برای احیای امور تربیتی و حوزه پرورشی نیز باید گفت که در سند انتظار برگزاری شش اردو برای هر دانش آموز (۹۰ میلیون روز اردو) را خواسته‌اند و به طور کلی نیازمند ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار برای این حوزه هستیم در حالی که ۴۳۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. ۱۴۳۰ میلیارد تومان برای آسیب‌های اجتماعی در لایحه تهیه دیده‌اند اما دستگاه آن مشخص نیست و پیشنهاد ما این است که به آموزش و پرورش تخصیص یابد.

وی افزود: برای ایجاد باشگاه دانش پژوهان جوان بودجه‌ای دیده‌ نشده است. برای جذب بازماندگان از تحصیل کار خوبی با عنوان طرح شهید محمودوند آغاز شده و تعداد بازماندگان براساس آخرین آمار، ۹۱۱ هزار نفر است که برای جذب این‌ها ۱۸۰۰ میلیارد تومان برآورد اعتبار شده و باید به آن توجه کرد. برای تغذیه شبانه روزی‌ها و ایاب و ذهاب دانش آموزان در مناطق محروم ۷۰۰ میلیارد تومان تخصیص گرفتیم که همین در لایحه سال آتی دیده نشده و پیشنهاد ما این است که یک درصد از اعتبارات هدفمندی را برای این امر ببینند.

ستاری‌فرد به کسری اعتبارات ۱۵۰۰ میلیاردی امسال برای پرداخت حق الزحمه همکاران خرید خدمات گفت: مطالبات سال گذشته تا خرداد جاری را پرداخت کرده ایم اما شرمنده‌ایم که چهارماه امسال پرداختی به آن‌ها نداشته‌ایم که پیگیر تامین آن هستیم. برای سال آینده نیز ۱۵۰۰ میلیارد تومان کسری خواهیم داشت.

وی مطرح کرد: در دوره کرونا اغماض می‌شد اما آموزش حضوری ایجاب می‌کرد دقت نظر خاصی در کلاس بندی و تامین معلم داشته باشیم. همچنین سازمان اداری و استخدامی همراهی خوبی داشت و مجوز ۳۴ هزار و ۸۰۰ سهمیه استخدامی داد که آموزش و پرورش حدود ۲۱ هزار نفر از این تعداد را جذب کرد.

برگزاری آزمون استخدامی با روش‌های پیشنهادی جدید

ستاری در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا آزمون استخدامی در سال جاری برگزار می‌شود؟ گفت: آزمون داریم، اما روش جدیدی را دنبال می‌کنیم تا سازوکار جذب نیروی جدید و باکیفیت را فراهم کنیم. هنوز این روش‌ها نهایی نشده‌اند. این پیشنهادها باید در شورای سازمان اداری - استخدامی به تصویب برسد. موضوع جذب نیروی انسانی آنقدر واجد اهمیت است که باید برای آن زمان بگذاریم و تهدید کمبود نیرو را با برگزاری آزمون به فرصت برای جذب تبدیل کنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار