استاندار گیلان تصریح کرد؛

تقویت اقتصاد روستا‌های گیلان برای جلوگیری از مهاجرت به شهر‌ها

استاندار گیلان گفت: حمایت از روستائیان و اشتغال آن‌ها از مهاجرت روستائیان به شهر‌ها و پیری جمعیت جلوگیری می‌کند.

دکتر اسدالله عباسی در نشست شورای برنامه ریزی و توسعه با بیان اینکه وظیفه همه دستگاه‌ها حمایت از روستائیان برای توسعه اقتصاد روستایی است، گفت: بر اساس سند آمایش سرزمینی و اسناد بالا دستی توسعه، آبادی روستا‌ها، امری مهم و ضروری و مورد توجه دولت است.

وی با تاکید بر لزوم ارائه راهکار‌های هوشمندانه، جامع و آینده نگر برای توسعه روستا‌های گیلان افزود: راهکار‌ها باید به گونه‌ای باشد که ضمن ارتقائ توانمند‌ی سازی جامعه روستایی، منجر به افزایش امکانات و خدمات در روستا شود.

استاندار برندسازی و برگزاری نمایشگاه محصولات کشاورزی و صنایع دستی را موجب توسعه کسب و کار و ایجاد اشتغال در روستا‌ها خواند و گفت: برنامه ریزی عملیاتی برای پویا سازی و استفاده بهینه از ظرفیت‌های روستایی از سوی مدیران متولی باید بیش از پیش تقویت شود.

وی با اشاره به تاکید دولت بر حمایت و توسعه صنایع دستی، افزود: تلفیق صنایع دستی با دستاورد‌های علمی و دانش‌بنیان در گیلان می‌تواند این استان را بعنوان استانی ممتاز در حوزه تولیدات سنتی و هنر‌های دستی قرار دهد.

استاندار گیلان به موضوع ساخت و ساز منازل روستایی و حمایت دولت در این بخش اشاره و اظهار داشت: ارائه تسهیلات برای ساخت خانه‌های روستایی موجب دلگرمی ساکنان و ایجاد انگیزه برای کسب و کار روستایی می‌شود.

دکتر عباسی نتیجه توجه نکردن به روستائیان را مهاجرت به شهر‌ها، با شرایط سخت اقتصادی و در نتیجه ترس از فرزند آوری دانست و افزود: معضل پیری جمعیت حاصل توسعه سبک زندگی شهری است که این پدیده باید با بالندگی و کیفیت افزایی به زندگی روستایی رفع شود.

وی در ادامه به اهمیت پژوهش‌های کاربردی تأکید کرد و گفت: باید نتایج پژوهش‌های صورت گرفته در استان در جامعه عملیاتی شود و از اجرای هرگونه پژوهشی که ارتباط موضوعی با نیاز‌ها و توانمندی‌های استان ندارد اجتناب کرد.

در ادامه این نشست محمدرضا احمدی رئیس مجمع نمایندگان گیلان هم با بیان اینکه برای توسعه اقتصاد روستایی ۳۴۵ روستای گیلان مورد مطالعه قرار گرفته اند بر علمی بودن طرح‌ها تأکید کرد و گفت: به زودی برنامه هفتم توسعه برای تصویب تحویل مجلس داده خواهد شد که نمایندگان گیلان در مجلس آماده دریافت پیشنهاد نخبگان استان برای اعمال نظر در این برنامه هستند.

سید علی آقازاده و جبار کوچکی نژاد نمایندگان رشت و خمام و رسول فرخی نماینده لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی هم به ضرورت به کارگیری از تمام ظرفیت‌ها و فرصت‌های موجود در روستا برای توسعه اشتغالزایی و اجرایی شدن پژوهش‌ها در راستای اثرگذاری نتایج تحقیقات در زندگی مردم تأکید کردند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۲۱:۲۹ ۲۴ دی ۱۴۰۱
همش دروغه
به من توروستااجازه ساخت منزل درزمین پدرم رانمی دهند
درحالی که زمین کشاورزی نیست اما به بهانه طرح هادی واعمال سلیقه دراین طرح پروانه ساخت نمی دهند