سفیر ایران در مسکو:

تعامل روسیه و ایران به شیوه‌ای سازنده پیش می‌رود

کاظم جلالی در مصاحبه‌ای گفت: همکاری‌های روسیه و ایران از جمله در زمینه نظامی به شکلی سازنده پیش می‌رود.

کاظم جلالی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه در گفتگو با روزنامه روسی ایزوستیا گفت: همکاری‌های روسیه و ایران در زمینه نظامی به شکلی صلح‌آمیز، پایدار و سازنده در چارچوب منافع مشترک پیش می‌رود.

به گزارش تاس، او افزود: «تعامل بین دو کشور در چارچوب منافع مشترک در همه زمینه‌ها از جمله همکاری‌های نظامی از مدت‌ها پیش توسعه یافته و به شیوه‌ای سازنده، پایدار و طبیعتاً صلح‌آمیز پیش می‌رود. هر دو طرف علاقه‌مند به روابط گسترده‌تر در چارچوب جهانی و قوانین بین المللی به رسمیت شناخته شده هستند. »

جلالی ضمن اظهار نظر درباره اتهامات به ایران مبنی بر تامین پهپاد برای روسیه جهت استفاده در اوکراین، تاکید کرد که موضع تهران بار‌ها از سوی حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران اعلام شده است. او گفت: گروهی از متخصصان ایرانی و اوکراینی نشست‌های ویژه‌ای در این خصوص برگزار کردند.

سفیر ایران تاکید کرد که تهران از کی‌یف و مسکو می‌خواهد برای پایان دادن به درگیری وارد گفتگو شوند. او یادآور شد که ایران بیش از یک بار آمادگی خود را برای کمک به چنین گفتگو‌هایی به عنوان میانجی اعلام کرده است. او در عین حال خاطرنشان کرد که بحران اوکراین ریشه "در سیاست‌های تحریک آمیز ناتو و غرب" دارد.

جلالی خاطرنشان کرد: «اما ما [مقابله نظامی] را راهی برای دستیابی به توافق نمی‌دانیم. ایجاد حقیقت و تمرکز بر راه‌حل سیاسی و دموکراتیک ضروری است».

او در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: ایران برای توافق با ثبات در مورد برنامه هسته‌ای خود آماده است اگر آمریکا اراده سیاسی نشان دهد. ایران همواره آمادگی خود را برای انعقاد یک توافق خوب و باثبات اعلام کرده و انعطاف پذیری نشان داده است. ما به شرایط پایدار در توافق دست خواهیم یافت.

مسکو و تهران بار‌ها ادعای دریافت پهپاد‌های ایرانی توسط روسیه و استفاده از آن‌ها در اوکراین را رد کرده اند. دیمیتری پسکوف سخنگوی ریاست جمهوری روسیه این شایعات را اخبار جعلی خواند و تاکید کرد که ارتش روسیه از پهپاد‌های ساخت داخل استفاده می‌کند. در اوایل نوامبر، وزیر امور خارجه ایران گفت که ایران چند ماه قبل از آغاز عملیات نظامی در اوکراین، گروه کوچکی از پهپاد‌ها را به روسیه تحویل داده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار