مناسب سازی فضاهای شهری مطالبه معلولان گلستان /پیگیری برای رفع مشکلات

فضاسازی مناسب شهری برای معلولان و رعایت استاندارد سازه ها و تاسیسات از جمله مطالباتی است که برخی معلولان گلستانی پیگیر آن هستند.

به گفته برخی از معلولان، در صورت رعایت نکردن مناسب سازی محیط‌ها مانند ادارات، پارک ها، پاساژ‌ها و مکان‌های عمومی، ما از حقوق شهروندی خود بی نصیب می‌مانیم و برای حضور در اجتماع با مشکلات جدی مواجه می‌شویم.

آن‌ها گفتند: برخی از رمپ‌های مکان‌های عمومی به حدی شیب دارد که نمی‌توان از آن عبور کرد و متاسفانه استاندارد آن رعایت نشده است.

مقدم مدیر کل دفتر فنی و امور عمرانی استانداری گلستان در این باره گفت:در استان گلستان ۵۱ هزار فرد معلول زندگی می‌کنند که اگر ۱۷۰ هزار سالمند و مادر و کودک را در نظر بگیریم و یا مادرانی که با کالسکه در سطح شهر تردد می‌کنند درصد قابل توجهی از جمعیت استان هستند که از مبلمان شهری و مسیر‌های دسترسی آسان استفاده می‌کنند.

او ادامه داد:در کشور ما قانونی در این باره وجود دارد که دستگاه‌های مرتبط را موظف کرده است که بر ساخت ساختمان‌ها نظارت داشته باشند تا استاندارد رمپ‌ها و مسیر‌های دسترسی را برای معلولان رعایت کنند.

مقدم افزود:یکی از این دستگاه‌ها شهرداری بوده که مکلف است در صدور پروانه دقت کند و پایان کار را برای آن دسته از ساختمان‌هایی که استاندارد‌ها را رعایت نکردند صادر نکند.

او با بیان اینکه در استان کارگروهی در مورد نظارت دستگاه‌های اجرایی بر اماکن و فضا‌های شهری به ریاست استاندار برگزار می‌شود افزود: نکته دیگر اینکه با حضور چند تن از افراد کم توان جلسه مشورتی برگزار کردیم که خوشبختانه از بین خودشان افراد مطالبه گر و آگاه انتخاب شدند.

او افزود: آن‌ها در کمیته‌های اطلاع رسانی، فنی، تخصصی و حقوقی حضور فعال دارند که این موضوع نقطه عطفی است که می‌تواند این پی‌گیری‌ها را مثمر ثمر کند.

او می‌گوید:همچنین این افراد در ذیل این کارگروه کمیته بازدید میدانی مستمر از همه بخش‌ها در استان دارند.

مقدم می‌گوید: مشکلی که وجود دارد این است که در برخی از موارد طراحی که برای این کار در ساختمان‌ها انجام می‌شود و آن را در برخی از ساختمان‌های اداری، بخش خصوصی، دولتی و یا عمومی اجرا می‌کنند برای افراد کم توان و معلول قابل استفاده نیست.

او گفت:به عنوان مثال رمپ‌های برخی از ساختمان‌ها شیب زیادی دارد و بیشتر حالت نمادین دارد و این موضوع نشان دهنده فاصله میان ایده تا اجرا وجود دارد.

مقدم افزود: باید این موضوع فرهنگ سازی شود و مطالبه گری داشته باشیم تا بتوانیم، حقوق معلولان را که همه اماکن باید برای افراد معلول قابل استفاده باشد را رعایت کنیم.

او با بیان اینکه فرهنگ عمومی در این خصوص باید ارتقا یابد افزود: ما نمی‌توانیم بالای سر تک تک افراد بایستیم تا کار خود را درست انجام دهند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.